Historia starożytna I [2900-L-HST1]
Semestr zimowy 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia starożytna I [2900-L-HST1] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Aleksander Wolicki | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura ogólna: Oxford Classical Dictionary, ed. 4, red. S. Hornblower & A. Spawforth z udziałem E. Eidinow, Oxford 2012 - E. Wipszycka et alii, Historia starożytnych Greków, t. I Warszawa 1988, t. II Warszawa 2009, t. III wyd.2 Warszawa 2010 - Słownik pisarzy antycznych, red. A. Świderkówna, Warszawa 1982 - Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, I/II2, [red.] E. Wipszycka, Warszawa PWN 2001 Literatura szczegółowa, patrz: Zakres tematów |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia wstępne - Omówienie kwestii organizacyjnych - Podstawowe pomoce badawcze historyka starożytnej Grecji (biblioteki, bibliografie, słowniki, podręczniki, pomoce internetowe, etc.) Blok 1: Źródłoznawstwo antyczne - Na czym pisali starożytni? - Co z piśmiennictwa antycznego przechowało się do naszych czasów? - Jakie były kulturowe kryteria selekcji literatury? Opracowania: - B. Bravo i E. Wipszycka, „Wprowadzenie do źródłoznawstwa antycznego”, [w:]Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, (red.) E. Wipszycka, t. 1, Warszawa 1982, ss. 9-37; - L.D. Reynolds & N.G. Wilson, Skrybowie i uczeni. O tym, w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, Warszawa 2008, ss. 15-68; Blok 2: Homer Iliada, wojna trojańska i tzw. „świat homerowy” 2.1. Postać Homera - Najstarsze wzmianki o Homerze. - Hellenistyczna tradycja biografistyczna. - Nowożytny spór o imię Homera Źródło: Homer, Odyseja, w tł. J. Parandowskiego (było wiele wydań). [UWAGA! Na te zajęcia trzeba przeczytać pierwsze 12 pieśni] Literatura: J. Łanowski wstęp do Iliady w przekładzie K. Jeżewskiej (seria BN wydania od 1986 roku!) i T. Sinko, Literatura grecka, t. I cz. 1: Literatura archaiczna VIII-VI w., Kraków 1931,31-62 lub H. Podbielski, „Homer wczoraj i dziś”, [w:] Literatura Grecji starożytnej, t. I, Epika-liryka-dramat, red. H. Podbielski, Lublin 2005, 67-90. 2.2. Teorie powstania poematów homerowych. - Wystąpienie Friedricha Wolfa. - Spór pluralistów z unitarystami. - Teoria formularna. - Homer między literaturą ustną a pisaną. Źródło: j.w. [UWAGA! Na te zajęcia należy przeczytać Odyseję do końca czyli drugie 12 pieśni] Opracowania: j.w. + wstęp Z. Abramowiczówny do tł. Odysei pióra L. Siemieńskiego w serii BN. 2.3. Kwerenda: ofiara w Odysei. - Typologia aktów ofiarnych. - Przebieg aktu ofiarnego. - Religijny sens ofiary. Źródło: j.w. Opracowania: P. Vidal-Naquet, Czarny Łowca, Warszawa 2003,37-61 (= roz.1.1. Religijne i mityczne aspekty ziemi i ofiary w Odysei) i E. Wipszycka & B. Bravo, Historia starożytnych Greków, t.I Warszawa 1988,297-335 lub W. Lengauer, Religijność starożytnych Greków, Warszawa 1994, ss. 78-111 (= roz. III Ofiara, kult, święto). 2.4. Archeologia homerowa a „świat homerowy”. - Cywilizacja mykeńska i historyczność wojny trojańskiej. - Problem historyczności społeczeństwa homerowego. - Przydatność epiki jako źródła historycznego. Źródło: j.w. Opracowania: J. Griffin, Homer, Warszawa 1999, 9-31; E. Wipszycka & B. Bravo, Historia starożytnych Greków, t. I, Warszawa 1988, 65-126; L. Trzcionkowski, „Historyczne aspekty eposu homeryckiego”, [w:] Literatura Grecji starożytnej, t. I, Epika-liryka-dramat, red. H. Podbielski, Lublin 2005,41-66. Blok 3: Przedstawienie aktu ofiarnego w malarstwie wazowym 3.1. Przedstawienia wazowe jako źródło historyczne - Malarze wazowi – nośnik – język i treść obrazu – odbiorcy. - Charakterystyka malarstwa wazowego jako źródła historycznego Opracowania: - M. L. Bernhard, Greckie malarstwo wazowe, Ossolineum 1966, ss. 1-79 [VIa.2250ab] - J. Boardman, Sztuka grecka, Toruń 1999, ss. 35-42; 54-63; 100-123; 198-215; 247-249 [VIa.3617a-c] 3.2. Analiza wybranych przedstawień. - Identyfikacja akcesoriów, postaci i przestrzeni ofiarnej - Węzłowe punkty aktu ofiarnego w przedstawieniach wazowych - Malarstwo wazowe jako źródło do poznania mentalności religijnej Źródła: - trzy przedstawienia wazowe [w:] Cambridge Ancient History, vol. IVbis, il. nr.222 [VIa.2972/4bis] i Cambridge Ancient History, vol. VIbis, il. nr 141 i 142 [VIa.2972/6bis] [UWAGA! Proszę czytać uważnie opisy ilustracji.] Opracowania: (a) dla wszystkich: - patrz literatura wyżej Blok 2 (iii) [UWAGA! Proszę aby osoby które czytały podręcznik B. Bravo & E. Wipszyckiej czytały teraz rozdział książki W. Lengauera, i na odwrót] (b) „nadprogramowo” dla ambitnych osób angielsko- lub francuskojęzycznych: - W. Burkert, Greek Religion, Oxford 1990, ss. 54-75 [VIa.2896] - F. Lissarague, Vases grecs, Hazan 1999, ss. 134-152 (= roz. Hommes et dieux) [VIa.3547] Blok 4: Heros – mit – polityka. Kości Orestesa - Herodot i jego dzieło - Kontekst opowieści o translacji szczątków Orestesa - Heros - Religijny a polityczny aspekt mitu Źródło: - Herodot, Dzieje, ks. I, 1-92 (szczególnie uważnie roz. 65-68) Opracowania: M. Fragkaki, "The 'Repatriation' of Orestes and Theseus, Antesteria 5 (2016), 285-302; G.L. Huxley, “Bones for Orestes”, GRBS 20 (1979), 145–148; A. Wolicki, Symmachia spartańska w VI -V w. p.n.e., Warszawa 2012, 218-224; M. Nafissi, “Oreste, Tisameno, gli Ephoreia e il santuario delle Moire a Sparta”, [in:] Vestigia. Miscellanea di studi storico-religiosi in onore di Filippo Coarelli nel suo 80o anniversario (Potsdamer Altertumwissenschaftliche Beiträge, Band 55), a cura di V. Gasparini, Stuttgart 2016, 633-644 Blok 5: Religia a imperium. Prawo ateńskie o pierwocinach eleuzyńskich 5.1. Krytyka zewnętrzna źródła - Datowanie, okoliczności powstania i autorstwo tekstu - Procedura legislacyjna w Atenach w V w. p.n.e. Źródła: - R. Meiggs & D. Lewis, A Selection of Greek Historical Inscriptions, Oxford 1969 nr. 73 [polski przekład inskrypcji uczestnicy otrzymają mailem] [UWAGA! O dacie dokumentu należy przeczytać także: Tukidydes, Wojna peloponeska, II.13-17; V.19 i 24, a o postaci wieszczka Lampona także Arystofanes, Ptaki, i Plutarch, Żywot Peryklesa, 6] Opracowania: - o inskrypcji: R. Osborne & P. Rhodes, Greek Historical Inscriptions 478-404 BC, Oxford 2017, ss. 230-239 [Biblioteka WH, sygnatura W.IVa.3861/[2]] - o systemie legislacyjnym w Atenach w V w.: R. Kulesza, Ateny Peryklesa, Warszawa 1991, ss. 10-36 lub M. Węcowski, „Praktyka demokracji” [w:] B.Bravo, M.Węcowski, E.Wipszycka, A.Wolicki, Historia starożytnych Greków, t. II, Warszawa 2009, 402-420. [UWAGA! Uczestnicy zajęć muszą znaleźć także podstawowe informacje o Arystofanesie, Tukidydesie i Plutarchu] 5.2. Kult eleuzyński na usługach ateńskiego imperializmu - Treść regulacji o pierwocinach eleuzyńskich - Kult eleuzyński a państwo ateńskie - Religia jako narzędzie dominacji Źródła: j.w. Opracowania: O imperium ateńskim: A. Wolicki, „Imperium ateńskie” [w:] B.Bravo, M.Węcowski, E.Wipszycka, A.Wolicki, Historia starożytnych Greków, t. II, Warszawa 2009, 100-139 O poszczególnych postaciach kultu eleuzyńskiego patrz odpowiednie hasła w P.Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej Zajęcia końcowe. - Test z mapy. - Wypełnianie ankiet. - Wystawienie ocen. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia są prowadzone w formie dyskusji. W optymistycznym wariancie rolą prowadzącego będzie sformułowanie problemów, moderowanie dyskusji i jej podsumowanie. Dla osób, które chcą się wykazać, przewidywane są referaty (sprawozdanie z lektury obcojęzycznej). Na koniec semestru odbędzie się sprawdzian ze znajomości map Grecji Właściwej i basenu Morza Śródziemnego w czasach archaicznych i klasycznych. Nieobecności (powyżej jednej) studenci będą zaliczać w formie rozmowy indywidualnej na dyżurach. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Poza frekwencją (maksimum jedna nieodrobiona nieobecność w semestrze) podstawowym kryterium oceny poszczególnych uczestników będą obserwacje prowadzącego odnośnie do ich udziału w dyskusji i odpowiedzi na zadawane (także imiennie) pytania. Trafność tych obserwacji zostanie skontrolowana poprzez zestawienie ich z wynikami testu z mapy na koniec semestru. Na teście pojawią się wyłącznie takie nazwy geograficzne, które padały na zajęciach w trakcie semestru. W sytuacjach, gdy nie będzie jasności co do oceny (zwłaszcza w przypadku zbyt ograniczonej aktywności danej osoby w dyskusji) prowadzący przewiduje indywidualne odpytanie danego uczestnika zajęć w trybie dyżuru z całości/części materiału z całego semestru. |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr hab. Aleksander Wolicki |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.