Wstęp do pisania prac uniwersyteckich [2900-HJS-L-WPPU]
Semestr zimowy 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 10
Przedmiot: | Wstęp do pisania prac uniwersyteckich [2900-HJS-L-WPPU] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 10 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Robert Wiśniewski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Uwaga: Poniższe zestawienie jest raczej wykazem zagadnień, które będą poruszane na zajęciach niż syllabusem w sensie ścisłym. Poszczególne punkty nie pokrywają się dokładnie z kolejnymi zajęciami. 1. Cel i konstrukcja tekstu naukowego a) Cele tekstu naukowego b) Stawianie pytań/tezy c) Wstęp, rozwinięcie, zakończenie i co powinno się znaleźć w której części. d) Wzajemna relacja poszczególnych części pracy. Ćwiczenia: • dopisywanie tezy i pytań do przeczytanego artykułu. • Pisanie konspektu z przeczytanego artykułu (i jego ewentualne poprawienie). • Omówienie konspektów prac rocznych uczestników zajęć? • Streszczenie tekstu naukowego 2. Prowadzenie wywodu a) Zasady argumentacji naukowej (tu też kwestia typowych błędów logicznych) b) Neutralność światopoglądowa na poziomie argumentacji c) Weryfikacja i falsyfikacja tezy. Ćwiczenia: • Wykrywanie błędów w argumentacji w tekście naukowym. 3. Specyfika stylu naukowego a) styl naukowy a styl literacki, eseistyczny itd. b) Indywidualne warianty stylu naukowego (1 osoba liczby pojedynczej czy mnogiej, użycie porównań i innych środków stylistycznych) c) Dostosowanie charaktery wywodu do rodzaju czytelnika. Co czytelnik wie, a czego nie wie? Tekst naukowy i popularnonaukowy. Tekst dla specjalistów z epoki i dla historyków spoza wąskiej branży. d) Problemy z terminologią (terminologia naukowa i pseudonaukowa, język źródła a język naszej narracji) e) Neutralność światopoglądowa na poziomie języka f) Na temat i krótko (w granicach rozsądku). Ćwiczenia: • Skracanie tekstu i usuwanie ustępów nie na temat. • Poprawianie stylu. • Zmiana stylu – dostosowanie do czytelnika 4. Etapy pracy nad pracą a) Myśląc pisać i pisząc myśleć b) Wstęp na końcu! Od czego zacząć pisanie c) Rozdzielić pisanie i edytowanie tekstu. d) Rozplanowanie czasu. Metody ułatwiające skłonienie się do pracy Ćwiczenia: • „Grupa pisania”. • Przygotowanie krótkiej wypowiedzi na piśmie i tylko w głowie. 5. Kwestie techniczne i nie tylko a) Przypisy – gdzie i po co. Przypisy a objaśnienia. b) Cytowanie źródeł i odwoływanie się do źródeł. Kiedy i jak? c) Użycie i cytowanie literatury. Różne obyczaje narodowe, ich słabe i mocne strony. d) Funkcje programu edycji tekstu. e) Programy bibliograficzne. Ćwiczenia: • formatowanie tekstu (na różne sposoby) 6. Sprawdzanie gotowego tekstu a) Papier czy ekran? b) Niebezpieczeństwa korektorów automatycznych. c) Pisownia słów obcych. d) Czytelnicy zewnętrzni. e) Ostatnia lektura Ćwiczenia: • Korekta krótkiego tekstu 7. Poprawianie teksu. a) Traktować recenzenta/oceniającego jako sojusznika b) Zastanowić się nad istotą uwag c) Nie ograniczać się do poprawek kosmetycznych 8. Prezentowanie referatu a) Tekst pisany a tekst mówiony b) czas c) Do czego służy (i do czego nie służy) Power Point d) Jak mówić i – w ostateczności - jak czytać. e) Handouty Ćwiczenia: • Czytanie referatu na głos • Mówienie referatu • Prezentacja ustna tej samej treści, którą zawiera artykuł. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praktyczne ćwiczenia polegające na pisaniu, omawianiu i poprawianiu tekstów akademickich różnego typu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
prof. Robert Wiśniewski |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.