Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do pisania prac uniwersyteckich [2900-HJS-L-WPPU] Semestr zimowy 2021/22
Ćwiczenia, grupa nr 10

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wstęp do pisania prac uniwersyteckich [2900-HJS-L-WPPU]
Zajęcia: Semestr zimowy 2021/22 [2021Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 10 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 16:45 - 18:15
sala 14
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Robert Wiśniewski
Zakres tematów:

Uwaga: Poniższe zestawienie jest raczej wykazem zagadnień, które będą poruszane na zajęciach niż syllabusem w sensie ścisłym. Poszczególne punkty nie pokrywają się dokładnie z kolejnymi zajęciami.

1. Cel i konstrukcja tekstu naukowego

a) Cele tekstu naukowego

b) Stawianie pytań/tezy

c) Wstęp, rozwinięcie, zakończenie i co powinno się znaleźć w której części.

d) Wzajemna relacja poszczególnych części pracy.

Ćwiczenia:

• dopisywanie tezy i pytań do przeczytanego artykułu.

• Pisanie konspektu z przeczytanego artykułu (i jego ewentualne poprawienie).

• Omówienie konspektów prac rocznych uczestników zajęć?

• Streszczenie tekstu naukowego

2. Prowadzenie wywodu

a) Zasady argumentacji naukowej (tu też kwestia typowych błędów logicznych)

b) Neutralność światopoglądowa na poziomie argumentacji

c) Weryfikacja i falsyfikacja tezy.

Ćwiczenia:

• Wykrywanie błędów w argumentacji w tekście naukowym.

3. Specyfika stylu naukowego

a) styl naukowy a styl literacki, eseistyczny itd.

b) Indywidualne warianty stylu naukowego (1 osoba liczby pojedynczej czy mnogiej, użycie porównań i innych środków stylistycznych)

c) Dostosowanie charaktery wywodu do rodzaju czytelnika. Co czytelnik wie, a czego nie wie? Tekst naukowy i popularnonaukowy. Tekst dla specjalistów z epoki i dla historyków spoza wąskiej branży.

d) Problemy z terminologią (terminologia naukowa i pseudonaukowa, język źródła a język naszej narracji)

e) Neutralność światopoglądowa na poziomie języka

f) Na temat i krótko (w granicach rozsądku).

Ćwiczenia:

• Skracanie tekstu i usuwanie ustępów nie na temat.

• Poprawianie stylu.

• Zmiana stylu – dostosowanie do czytelnika

4. Etapy pracy nad pracą

a) Myśląc pisać i pisząc myśleć

b) Wstęp na końcu! Od czego zacząć pisanie

c) Rozdzielić pisanie i edytowanie tekstu.

d) Rozplanowanie czasu. Metody ułatwiające skłonienie się do pracy

Ćwiczenia:

• „Grupa pisania”.

• Przygotowanie krótkiej wypowiedzi na piśmie i tylko w głowie.

5. Kwestie techniczne i nie tylko

a) Przypisy – gdzie i po co. Przypisy a objaśnienia.

b) Cytowanie źródeł i odwoływanie się do źródeł. Kiedy i jak?

c) Użycie i cytowanie literatury. Różne obyczaje narodowe, ich słabe i mocne strony.

d) Funkcje programu edycji tekstu.

e) Programy bibliograficzne.

Ćwiczenia:

• formatowanie tekstu (na różne sposoby)

6. Sprawdzanie gotowego tekstu

a) Papier czy ekran?

b) Niebezpieczeństwa korektorów automatycznych.

c) Pisownia słów obcych.

d) Czytelnicy zewnętrzni.

e) Ostatnia lektura

Ćwiczenia:

• Korekta krótkiego tekstu

7. Poprawianie teksu.

a) Traktować recenzenta/oceniającego jako sojusznika

b) Zastanowić się nad istotą uwag

c) Nie ograniczać się do poprawek kosmetycznych

8. Prezentowanie referatu

a) Tekst pisany a tekst mówiony

b) czas

c) Do czego służy (i do czego nie służy) Power Point

d) Jak mówić i – w ostateczności - jak czytać.

e) Handouty

Ćwiczenia:

• Czytanie referatu na głos

• Mówienie referatu

• Prezentacja ustna tej samej treści, którą zawiera artykuł.

Metody dydaktyczne:

Praktyczne ćwiczenia polegające na pisaniu, omawianiu i poprawianiu tekstów akademickich różnego typu.

Uwagi:

prof. Robert Wiśniewski

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)