Dydaktyka historii w programie rozszerzonym szkoły ponadpodstawowej [2900-M-SN-DHPR/Z]
Semestr zimowy 2021/22
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dydaktyka historii w programie rozszerzonym szkoły ponadpodstawowej [2900-M-SN-DHPR/Z] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 5 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Piotr Kroll |
Literatura: |
- Podstawa programowa - Informatory maturalne - E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińska, S. Roszak, Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. - Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, pod red. K. Kruszewskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa (wiele wydań). - H. Konopka, M. Liedke, M. Ocytko, A. Pasko, Jak uczyć historii w zreformowanej szkole, Białystok 2003. - E. Perrott, Efektywne nauczanie: praktyczny przewodnik doskonalenia nauczania, tłum. A. Janowski, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994. - J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, tłum. Z. Janowska, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2015. - D. Buehl, Strategie aktywnego nauczania czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Kraków 2004 - Dobre praktyki w nauczaniu historii. Raport z badania jakościowego, red. J. Choińska-Mika, Warszawa 2014 |
Zakres tematów: |
Zajęcia 1-2 Omówienia sylabusa zajęć oraz metod i kryteriów oceniania. Uwagi studentów do sylabusa i propozycje jego zmiany. Analiza egzaminu maturalnego – zakres wiadomości i umiejętności sprawdzanych na tym egzaminie. Zasady oceniania odpowiedzi w arkuszu maturalnym. - analiza zapisów w „Informatorze o egzaminie maturalnym”. Czego i jak powinniśmy uczyć w programie rozszerzonym szkoły ponadpodstawowej? https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informatory/2015/Historia.pdf (strony 1-14) https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2023/Informatory/Informator_EM2023_historia.pdf (strony 5-14) Zajęcia Analiza i omówienie arkuszy maturalnych. - rodzaje zadań i pytań - co sprawdzają zadania zamieszone w arkuszu maturalnym - jakimi umiejętnościami powinien charakteryzować się przyszły maturzysta? - na jakie elementy wiedz i umiejętności powinien zwracać uwagę nauczyciel realizując zapisy podstawy programowej w programie rozszerzonym? (analiza arkusza z 2018 roku) http://doklasy.pl/matura-2018/#more-1209 (CKE - analiza arkusza z 2019 roku) https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informacje_o_wynikach/2019/sprawozdanie/Sprawozdanie%202019%20-%20Historia.pdf (CKE – analiza arkusza z 2020 roku) https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informacje_o_wynikach/2020/sprawozdanie/EM_Historia_sprawozdanie.pdf Zajęcia Planowanie pracy zgodnie z podstawą programową dla klas z maturą z historii (i dla klas, w których tylko część uczniów zdaje egzamin maturalny z historii) - analiza zapisów - szukanie „złotego środka” - praca nad rozkładem materiału na lekcjach, na których realizowane są treści z programu rozszerzonego Lektura: - Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla 4-letniego liceum ogólnokształcącego (2018 rok) Zajęcia Doskonalenie i ćwiczenie umiejętności związanych z chronologią i poruszaniem się w przestrzeni historycznej. - planowanie zadań ćwiczących ww. umiejętności Zajęcia Doskonalenie i ćwiczenie umiejętności związanych z analizą i interpretacją historyczną: - planowanie zadań ćwiczących umiejętność analizowania różnych tekstów źródłowych - planowanie zadań ćwiczących umiejętność analizowania i interpretowania źródeł ikonograficznych (w tym satyry i karykatury) Zajęcia Doskonalenie i ćwiczenie umiejętności związanych z argumentowaniem i uzasadnianiem swojego zdania. - zwrócenie uwagi na umiejętność łączenia różnych treści nauczania Zajęcia Jak nauczyć uczniów pisania prac pisemnych - analiza zapisów w Informatorze Maturalnym: kryteria oceniania - poszczególne etapy nauki pisania (od analizy tematu po pisanie pracy) - co powinno zawierać wypracowanie maturalne Zajęcia Planowanie zajęć w perspektywie rocznej i pojedynczej lekcji. Rozkłady materiału, scenariusze lekcji, scenariusze zadań. - jakie elementy dydaktyki nauczania-uczenia historii powinniśmy brać pod uwagę planując lekcje w programie rozszerzonym (metody vs. umiejętności) Zajęcia Praca z uczniem – indywidualizacja nauczania, czyli jak być dobrym korepetytorem. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład, pogadanka, praca w grupach, praca pod kierunkiem, praca samodzielna, metoda projektu, dyskusja, analiza tekstów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria oceny: – przygotowanie się do zajęć (przeczytanie zadanej literatury, wykonanie zadanych zadań i prac domowych); – aktywny udział w zajęciach (zabieranie głosu w dyskusji, wyrażanie swoich opinii, wykonywanie zadań realizowanych podczas zajęć); – wykonanie i zaliczenie prac domowych zadanych przez prowadzącego (zaliczenie rozumiane jako uznanie przez prowadzącego zajęcia, że student w pełni opanował ćwiczoną umiejętność). Te zadania są na zaliczenie. Samodzielne przygotowanie i omówienie z prowadzącym: - scenariusza lekcji w programie rozszerzonym: Scenariusz ma zawierać następujące elementy: temat lekcji, cel ogólny, cele szczegółowe (zoperacjonalizowane), metody i środki dydaktyczne zastosowane w czasie lekcji, literaturę (w tym także podręcznik), wyszczególnione wszystkie czynności nauczyciela i spodziewane odpowiedzi i reakcje uczniów, właściwą konstrukcje lekcji z zachowaniem obu rekapitulacji oraz podsumowania poszczególnych części lekcji. Ma również uwzględniać zadania ćwiczące umiejętności potrzebne uczniom do rozwiązania zadań z arkusza maturalnego; - samodzielne przygotowanie rocznego rozkładu materiału dla jednego oddziału (klasy). Ocena końcowa to suma oceny zaproponowanej przez prowadzącego i samooceny studenta popartej dwoma argumentami logicznymi. Ocenę końcową można poprawiać, po uprzednim umówieniu się z prowadzącym. Poprawa odbywa się w formie zaproponowanej przez prowadzącego zajęcia i będzie dotyczyć tematu z zakresu kwestii omawianych na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności na zajęciach. Obie trzeba zaliczyć, o ile prowadzący nie zwolni z tego obowiązku. |
Uwagi: |
dr Piotr Kroll |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.