Stylistyka [3003-11A3ST]
Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Stylistyka [3003-11A3ST] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Barbara Pędzich | ||||||||||||||||
Literatura: |
A. Furdal, 1973, Klasyfikacja odmian współczesnego języka polskiego, Wrocław. S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1997. Z. Klemensiewicz, 1961, O różnych odmianach współczesnej polszczyzny, w: tegoż, W kręgu języka literackiego i artystycznego, Warszawa. E. Kołodziejek, Człowiek i świat w języku subkultur, Szczecin 2005. B. Pędzich, Jak powstaje socjolekt? Studium słownictwa paralotniarzy, Warszawa 2012. B. Pędzich, Socjolekty wczoraj i dziś. Wpływ przemian społeczno-kulturowych przełomu XX i XXI w. na rozwój środowiskowych odmian języka [w:] Język (w) transformacji – transformacja w języku, red. nauk. A. Frączek i A. Just, Warszawa 2019. T. Piekot, Język w grupie społecznej. Wprowadzenie do analizy socjolektu, Wałbrzych 2008. K. Stępniak, Miejsce i rola gwar środowiskowych w rozwoju języka narodowego, „Poradnik Językowy” 10/1972. A. Wilkoń, 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice. D. Zdunkiewicz-Jedynak, 2008, Wykłady ze stylistyki, Warszawa. H. Zgółkowa, Język subkultur młodzieżowych [w:] Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków 1999. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Socjolekty – odmiany języka uwarunkowane społecznie: 1. Typologia i struktura językowa socjolektów. 2. Socjolekty a polszczyzna ogólna. 3. Główne tendencje rozwojowe w obrębie słownictwa socjolektalnego. 4. Cechy leksyki wybranych socjolektów a świat wartości środowiskowych. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja o przeczytanych tekstach, analiza materiału językowego, projekty. W zależności od warunków zajęcia będą się odbywały stacjonarnie lub zdalnie (platforma Zoom). |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność i aktywność podczas zajęć 2. Projekt i prezentacja projektu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.