Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Laboratorium badawcze [3007-M1A3LB] Semestr zimowy 2022/23
Warsztaty, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Laboratorium badawcze [3007-M1A3LB]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/23 [2022Z] (zakończony)
Warsztaty [WAR], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 16:45 - 18:15
sala 10
Budynek Wydziału Polonistyki jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: 12
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anna Miłoszewska-Kiełbiewska
Literatura:

Literatura:

1. Barthes R. (1985), Retoryka obrazu, „Pamiętnik Literacki”, nr 76/3, s. 289-302.

2. Bąk J. (2020), Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.

3. Belting Hans (2007), Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie. Przełożył Mariusz Bryl. Kraków: Universitas.

4. Bergstrom B. (2009), Komunikacja wizualna, przeł. J. Tarnawska, Warszawa: Wydawnictwo PWN.

5. Block B. (2010), Opowiadanie obrazem. Tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych, przeł. M. Kuczbajska, Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.

6. Frąckowiak M., Rogowski Ł. (2011), Obrazy w procesach negocjacji światów społecznych, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. VII, nr 1, s. 42-56.

7. Goffman E. (2000), Człowiek w teatrze życia codziennego, tł. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak, Warszawa: Wydawnictwo KR.

8. Hendrykowski M. (2014), Semiotyka ruchomych obrazów, Poznań: Znak.

9. Kampka A. (2015) ,Fotografia w mediach – wyznaczniki manipulacji, „Rynek – Społeczeństwo – Kultura”, nr 4(16), s. 32-37.

10. Kampka, Agnieszka (2011), Retoryka wizualna. Perspektywy i pytania, „Forum Artis Rhetoricae”, nr 1, s. 7-23.

11. Kampka Agnieszka, Molek-Kozakowska Katarzyna (2020), Instagram w autoprezentacji politycznej. Analiza wizualna postów polskich kandydatów do europarlamentu w 2019. „Polityka i Społeczeństwo”, nr 1(18), s. 41–62.

12. Lewiński P. (2008), Retoryka reklamy, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

13. Machtyl K. (2017), Semiotyki obrazu. Reprezentacje i przedmioty, Poznań: Wydawnictwo WNS.

14. Retoryka wizualna. Obraz jako narzędzie perswazji (2014) red. A. Kampka, Warszawa: Wydawnictwo SGGW, s. 5-15.

15. Rose Gilian (2010), Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Przełożyła Ewa Klekot. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

16. Rusinek M. (2012), Retoryka obrazu: przyczynek do percepcyjnej teorii figur, Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria.

17. Sobczak B. (2016), News telewizyjny jako akt retoryczny, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Litteraria Polonica”, nr 1(31), s. 97-112.

Zakres tematów:

- Retoryka wizualna w komunikowaniu publicznym. Struktura wizualna przekazu medialnego. Tabloidyzacja mediów. Metafory wizualne. Retro, vintage i kultowe: „wszystko już było”, czyli kultura remiksu.

- Wizualne aspekty kształtowania wizerunku publicznego. Semiotyka obrazu. Symbolika komunikacji wizualnej. Logotypy jako reprezentacja misji i wizji. Artefakty wizualne.

- Komunikacja wizualna w mediach społecznościowych. Selektywność. Ingerencja techniczna. Kompozycja, kadrowanie, filtry i „rzeczywistość vs Instagram”. Emotikony. Memy i gify.

- Wizualne techniki perswazji i manipulacji. Retoryka reklamy. Komunikacja nakłaniająca w wydaniu wizualnym.

- Wizualne reprezentacje w nauce i informacji. Infografiki. Argumenty wizualne. Sposoby podnoszenia atrakcyjności „suchych faktów” i „twardych danych”. Wizualne atrybuty tekstu.

Metody dydaktyczne:

Case studies, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia warsztatowe w podgrupach i parach, praca z obrazem, wykład konwersatoryjny.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą do wystawienia oceny jest:

- obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność w semestrze)

- aktywny i konstruktywny udział w zajęciach

- terminowe i rzetelne wykonanie pracy końcowej (według ustaleń z początku semestru)

- dodatkowa aktywność na forum grupy lub udział w dodatkowych projektach (np. omówienie wybranego tematu, opinia na temat omawianych treści)

- wysoki merytoryczny poziom oddawanych prac i wykonywanych zadań.

Uwagi:

Laboratorium badawcze: retoryka wizualna; II poł. sem.; pierwsze zajecia 28 listopada

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)