Historia starożytna II [2900-L-HST2]
Semestr letni 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 8
Przedmiot: | Historia starożytna II [2900-L-HST2] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 8 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Krystyna Stebnicka | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura jest podana do poszczególnych tematów. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. 1. Pierwsze zajęcia poświęcone będą prezentacji najważniejszych pomocy wykorzystywanych w drugim semestrze, omówieniu tematyki zajęć i kryteriów ich zaliczania. 2. Kampania wyborcza w Rzymie (3 kolejne zajęcia) Źródła: Cyceron, Ad Atticum I 1 (w: Cyceron, Listy do Attyka, Księga I-II, Warszawa 2016 [2017], Biblioteka Antyczna 53; B; Mały poradnik wyborczy, w: Wybór źródeł do historii starożytnej, red. A. Chankowski, Warszawa 1995, ss. 138-152; ikonografia na rewersach wybranych monet). Literatura: K. Kumaniecki, Literatura rzymska. Okres cyceroński, Warszawa 1977, 180-189, ss. 384- 398; Wstęp do podanego wyżej tłumaczenia listów Cycerona; J. Wikarjak, „Kampania przedwyborcza Cycerona w roku 65/64 p.n.e.”, Menander 19 (1964), ss. 241-254. Główne zagadnienia: Kariera Cycerona; postać Attyka; listy prywatne jako źródło historyczne – korespondencja Cycerona z Attykiem; przebieg prywatnej kampanii wyborczej; przebieg wyborów na najwyższych urzędników w Rzymie; moneta Nervy. 3. Śmierć Germanika (3 kolejne zajęcia). Źródła: Tacyt, Roczniki, ks. II 53-88; III 1-19; Uchwała senatu rzymskiego w sprawie Gnejusza Pizona ojca, Poznań 1998, przekład i komentarz P. Sawiński et al. Literatura: Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu I/II, Warszawa 2001, ss. 115-119 (o Tacycie), ss. 130-153; i 199-229 (o inskrypcjach). Główne zagadnienia: Postać Tacyta (jego kariera, dzieła, Tacyt jako historyk); Postać Germanika w przekazie Tacyta. Jego choroba i śmierć; Działania Pizona na wschodzie; Przebieg procesu Pizona – analiza mowy Tyberiusza.; Rodzina Pizona – jak zachowywała się żona Pizona?; Okoliczności śmierci Pizona.; Inskrypcja zawierająca uchwałę senatu w sprawie Pizona – opis zabytku'; Analiza senatus consultum de Pisone patre – porównanie z przekazem Tacyta; Próba interpretacji wydarzeń. 4. Ideologia władzy Augusta w świetle ikonografii (2 zajęcia) Źródła: gemma Augustea; Swetoniusz, Żywoty Cezarów, wiele wydań (August i Tyberiusz) Literatura: P. Zanker, August i potęga obrazów, Poznań 1999, 171-239; A. Ziółkowski, Historia Rzymu, Poznań 1999, ss. 391-398. Główne zagadnienia: Problemy: co to jest gemma; analiza pasa górnego zabytku – interpretacja; rodzina Augusta i kwestia sukcesji władzy (Swetoniusz); analiza dolnego pasa zabytku – interpretacja; podboje Augusta. 5. Cursus honorum – kariery urzędnicze w okresie wczesnego cesarstwa (2, ewentualnie 3 zajęcia) Źródła: wybór inskrypcji łacińskich (każda grupa otrzyma do opracowania jedną inskrypcję). Literatura: Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu I/II, op. cit., ss. 115-120 (Tacyt) oraz ss. 186-252 (Inskrypcje łacińskie); G. Alföldy, Historia społeczna starożytnego Rzymu , Poznań 1991, ss. 132-208; A. Ziółkowski, Historia Rzymu, Poznań 2004, ss. 425-435 (z tekstem w ramce!) 6. Kult nowego bóstwa: Aleksander z Abonutejchos i kult Glykona (3 zajęcia) Źródła: Lukian, ‘Aleksander czyli rzekomy prorok’ (tłumaczenia w Lukian, Pisma wybrane, W-wa 1957, od s. 193); źródła ikonograficzne i numizmatycze – rzeźby Glykona z Tomis, Aten, Efezu; monety z Ionopolis (Imperium Romanum, s. 148); inskrypcja ku czci Miletosa (Imperium Romanum, s. 71). Literatura, C. P. Jones, Culture and Society in Lucian, Cambridge, MA, 1986, rozdział 12 (książka jest dostępna w Lektorium IH) Główne zagadnienia: założenie nowego kultu w Abonutejchos w świetle przekazu Lukiana, działalność wyroczni, zasięg geograficzny jej oddziaływania, typ pytań, z którymi zwracali się przybysze do wyroczni; mysteria w Abonutejchos; prorok Aleksander – działalność religijna, publiczna (analiza monet z Abonutejchos/Ionoppolis), i prywatna; (analiza inskrypcji z Kaisareia Troketta; zajęcia: Glykon w źródłach ikonograficznych. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Krytyczna analiza tekstu, dyskusja na podstawie przeczytanych lektur źródłowych i literatury przedmiotu, praca w grupie - grupowe przygotowanie jednej prezentacji. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega przygotowanie do zajęć i udział w dyskusji. Na ostatnich zajęciach odbędzie się krótkie kolokwium z mapy. Każdy student może mieć jedną nieobecność, której nie musi zaliczać. Każda następna nieobecność powinna zostać zaliczona w czasie indywidualnej rozmowy z prowadzącą. Liczba nieobecności w semestrze nie może przekraczać trzech, potem decyzję o zaliczeniu przedmiotu podejmuje KJD Wydziału Historii. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr hab. Krystyna Stebnicka |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.