Dydaktyka historii w szkołach ponadpodstawowych (Specjalizacja nauczycielska) [2900-M-SN-DHPP]
Semestr zimowy 2022/23
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dydaktyka historii w szkołach ponadpodstawowych (Specjalizacja nauczycielska) [2900-M-SN-DHPP] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Barbara Łochowska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
- D. Buehl, Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Kraków 2004 - J. Dirksen, Projektowanie metod dydaktycznych. Efektywne strategie edukacyjne, Gliwice 2017 - J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Warszawa 2015 - R. I. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 2002 – G. Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, Sopot 2010 – E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińska, S. Roszak, Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008 – C. Day, Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004 – B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007 – B. Niemierko, Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa (wiele wydań) – Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, pod red. K. Kruszewskiego, Warszawa (wiele wydań) – A. Szulc – Nowa szkoła. Warto zacząć, Wydawnictwo Natuli – P. Ripp – Uczyć (się) z pasją. Jak sprawić, aby uczenie (się) było fascynującą podróżą, Wydawnictwo Dobra – C. M. Moss, S. M. Brookhart, Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję, Wydawnictwo CEO – P. Black i in. – Jak oceniać aby uczyć, Wydawnictwo CEO – R. J. Marzano – Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Wydawnictwo CEO –D. Sterna – Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce, Wydawnictwo CEO |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia 1 Omówienie kwestii organizacyjnych Podstawa programowa - podstawowy dokument w pracy nauczyciela: - jakie są cele edukacji historycznej na poziomie szkoły ponadpodstawowej? - analiza treści zapisów podstawy programowej pod kątem treści nauczania oraz użytych czasowników operacyjnych Ramowy plan nauczania: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU202200 00658/O/D20220658.pdf Zajęcia 2 Planowanie pracy nauczyciela: - o czym powinien pamiętać nauczyciel tworząc rozkład materiału na cały rok szkolny? W jaki sposób powinien zaplanować omawianie poszczególnych zagadnień? - w jaki sposób nauczyciel powinien planować realizację poszczególnych działów? Tworzenie celów do lekcji. Zadanie: Zadanie polega na przygotowaniu w formie pisemnej roczego rozkładu materiału dla jednej klasy na poziomie podstawowym oraz przygotowaniu szczegółowego rozkładu materiału z jednego działu (bardzo proszę pamiętać przy każdej lekcji zamieścić informację o celach operacyjnych lekcji). Zajęcia 3 Praca z tekstem na lekcjach historii - jak pracować z tekstem z uczniami w szkołach ponadpodstawowych? Etapy pracy z tekstem - z jakich rodzajów tekstów warto korzystać w trakcie lekcji? - czym różni się praca z tekstem na lekcjach historii w szkole ponadpodstawowej a podstawowej? Zajęcia 4 Praca z ikonografią na lekcjach historii - jak pracować z ikonografią z uczniami w szkołach ponadpodstawowych? Etapy pracy ze źródłami ikonograficznymi - czym różni się praca ze źródłami ikonograficznymi na lekcjach historii w szkole ponadpodstawowej a podstawowej? Zajęcia 5 Film na lekcjach historii: - w jaki sposób planować pracę z materiałami wideo na lekcjach historii? - w jaki sposób możemy wykorzystać film/wideo na lekcjach historii? Jakich błędów nie popełniać? Zajęcia 6-8 Planowanie pracy z wykorzystaniem pozaszkolnych źródeł informacji. - czy we współczesnej szkole można pracować z uczniami bez podręczników i materiałów edukacyjnych przygotowanych przez wydawnictwa? - jakie pozaszkolne źródła informacji i w jaki sposób możemy wykorzystać w pracy uczniami? - jak możemy w prosty sposób przygotować własne materiały edukacyjne? - jakie są wady i zalety pracy z pozaszkolnymi źródłami informacji? Zadanie: Zadanie polega na przygotowaniu materiałów dydaktycznych przy użyciu pozaszkolnych źródeł informacji na lekcję dot. wybranego zagadnienia. Każdy student wybiera dwa zagadnienia z podstawy programowej (poziom podstawowy). Ważne, by były one z różnych epok. Następnie przygotowuje po trzy materiały dydaktyczne do jednego zagadnienia (łącznie sześć materiałów). Zadaniem studenta jest opisanie każdego materiału: - dlaczego go wybrał? - w jaki sposób planuje go wykorzystać? Jaki jest cel użycia tego materiału? - jakie są wady i zalety tego materiału? Na następnych zajęciach każdy student zaprezentuje wybrany przez siebie jeden z opisanych materiałów. Wskazany przez prowadzącą student udzieli na zakończenie informacji zwrotnej na temat wykonanego zadania. Zajęcia 9 Metoda projektów cz.1: - w jaki sposób pracować z uczniami metodą projektów? Etapy pracy. - jakie są wady i zalety pracy tą metodą? Zadanie: Zadanie polega na przygotowaniu (w parach) projektu dot. wybranego zagadnienia z podstawy programowej (poziom podstawowy), a następnie zaprezentowaniu go na zajęciach (za dwa tygodnie). Przygotowując projekt należy zawrzeć następujące informacje: - nazwa - cel projektu - opis projektu - sposób, w jaki uczniowie będą prezentować wyniki swojej pracy - ocenianie - czy i w jaki sposób uczniowie będą rozliczani z realizacji projektu? Opis projektu należy przesłać drogą prowadzącej maksymalnie do 1,5 tygodnia po zakończeniu zajęć. Zajęcia 10 Debata na lekcjach historii (pomysły na debaty i umiejscowienie w planach) - typy debat, które można wykorzystać na lekcji historii - jak zorganizować debatę na lekcji historii? - jakie są wady i zalety tej metody? - bank pomysłów na debaty - w jaki sposób rozplanować przeprowadzenie debat tworząc roczny rozkład materiału - praca w grupach Zajęcia 11-12 Metoda projektów cz. 2. Prezentacje studentów dot. przygotowanych projektów. Zajęcia 13 Lekcja “nietypowa” - w jaki sposób zaplanować lekcję “nietypową”? - jakie są jej wady i zalety? Zadanie: Przygotowanie konspektu lekcji “nietypowej”. Konspekt należy przesłać drogą mailową do dnia poprzedzającego następne zajęcia. Zajęcia 14 Jak uczyć historii w programie podstawowym uczniów, którzy nie planują zdawać egzaminu maturalnego z historii? Warunkiem zaliczenia zajęć jest: - przygotowanie sześciu materiałów dydaktycznych przy użyciu pozaszkolnych źródeł informacji - przygotowanie opisu projektu - przygotowanie konspektu lekcji nietypowej - przygotowanie rozkładu materiału na rok - przygotowanie rozkładu materiału z jednego działu. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca w grupach, burza mózgów, dyskusja, pogadanka, praca z podręcznikiem, ikonografią oraz materiałami audiowizualnymi. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
● obecność na zajęciach (dopuszczalne są trzy nieobecności, z czego 2 muszą zostać odpracowane na dyżurze) ● aktywny udział w zajęciach ● wykonanie zadań zaliczeniowych |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
mgr Barbara Łochowska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.