Nauki pomocnicze historii XX w. [2900-L-NPH20]
Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Nauki pomocnicze historii XX w. [2900-L-NPH20] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jan Błachnio | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Tytuł: Historia sportu i turystyki Celem kursu jest przedstawienie studentom teoretycznej wiedzy na temat pomocniczych nauk historii XX wieku oraz specyfiki wybranych typów źródeł charakterystycznych dla badań XX wieku. Studenci zostaną w sposób praktyczny zaznajomieni z metodami i narzędziami wykorzystywanymi w zewnętrznej oraz wewnętrznej krytyce źródeł dwudziestowiecznych. Ponadto w czasie zajęć zaprezentowane zostaną wybrane instytucje kultury i ochrony dziedzictwa zajmujące się zabezpieczaniem i udostępnianiem źródeł. Zakres tematów: 1. Zajęcia organizacyjne 2. Archiwa - Polska a. Źródła: I. Ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach - fragmenty b. Przykładowa literatura I. Ihnatowicz I., Nauki pomocnicze historii XIX i XX wieku, Warszawa 1990, s. 46-67, 91-114 II. Archiwum Akt Nowych w Warszawie. Przewodnik po zasobie archiwalnym, red. M. Motas. Warszawa 1973. - fragmenty III. Archiwum Państwowe w Gdańsku Oddział w Gdyni. Przewodnik po zasobie archiwalnym, oprac. A. Regliński, Warszawa 2007. – fragmenty IV. Inwentarz archiwalny b. Statistisches Amt 1939-1944, Warszawa 1968 - fragmenty V. www.szukajwarchiwach.gov.pl c. Zagadnienia: pojęcie źródła archiwalnego, zasób archiwalny i jego podział, rodzaje pomocy archiwalnych, elementy opisu archiwalnego 3. Archiwa - świat a. Przykładowa literatura: I. Katalogi internetowe internetowe Österreichischen Staatsarchivs, Bundesarchiv, The National Archives i inne II. Nowicka-Jeżowa A., Polonika w zbiorach archiwum Narodowego Szwecji, Warszawa 2006 III. Gaul J., Polonika w Archiwum Parlamentu w Wiedniu. Archiwum Izby Posłów Rady Państwa 1861-1918, Warszawa 2014 IV. Gaul J., Polonika w Austriackim archiwum Państwowym, Warszawa 2008 b. Zagadnienia: kwerenda w zasobach archiwów zagranicznych, zagraniczne pomoce archiwalne 4. Statystyka jako narzędzie badań historycznych a. Przykładowe źródła: I. Statistical abstract of the United States 1917, Washington 1918; Statistical abstract of the United States 1920, Washington 1921; Statistical abstract of the United States 1925, Washington 1926,; Statistical abstract of the United States 1928, Washington 1928,; Statistical abstract of the United States 1934, Washington 1934; Statistical abstract of the United States 1939, Washington 1940; Statistical abstract of the United States 1940, Washington 1941; Statistical abstract of the United States 1947, Washington 1947; Statistical abstract of the United States 1948, Washington 1948. - fragmenty II. Mały rocznik statystyczny 1939, Warszawa 1939 - fragmenty III. AT-OeStA KA FA NFA HHK AK 3. Armee EKdo 337 b. Opracowania: I. Kopczyński M., Podstawy statystyki. Podręcznik dla humanistów, Warszawa 2005, s. 14-48, 59-77. c. Zagadnienia: opracowywanie źródeł o masowych, praktyczne wykorzystanie statystyki, metody konstruowania zestawień statystycznych, kwestie zafałszowywania zestawień statystycznych 5. Prasa – Polska a. Przykładowe źródła: I. Prasa polityczna: „Czas”, „Głos Narodu” II. Prasa sportowa: „Przegląd sportowy”, „Raz, dwa, trzy” III. Prasa branżowa: „Na posterunku” IV. Prasa brukowa: „Ilustrowany Kurier Codzienny” b. Przykładowa literatura: I. Ihnatowicz I., Nauki pomocnicze historii XIX i XX wieku, Warszawa 1990, s. 123-147 c. Zagadnienia: sposoby weryfikacji popularności prasy, prawidła konstruowania tekstu prasowego, cenzura, analiza tekstu prasowego 6. Metrologia a. Przykładowe źródła: I. Książki kucharskie II. Dane techniczne pojazdów b. Przykładowa literatura: I. Fenna D., Jednostki miar, Warszawa2004 - fragmenty c. Zagadnienia: przeliczanie jednostek wagi i długości, różne systemy miar, rozpowszechnienie systemu metrycznego 7. Druki ulotne i reklama a. Przykładowe źródła: I. Druki ulotne II. Plakaty b. Przykładowa literatura: I. Szlanta P., Ulotki skierowane z okresu pierwszej wojny światowej skierowane do żołnierzy wrogich armii jako źródło historyczne, w: Druki ulotne w procesie komunikacji społecznej w XIX wieku (do 1918 roku), red. nauk. M.Karpińska, Warszawa 2018, s.161-174, II. Warda M., Dwudziestolecie międzywojenne. Tom 49: Plakat i reklama, Warszawa 2014 c. Zagadnienia: formy graficzne druków ulotnych, sposoby kolportażu druków ulotnych, nakłady druków ulotnych, język stosowany w drukach ulotnych, typ informacji przekazywanych przez druki ulotne 8. Źródła wspomnieniowe a. Przykładowe źródła: I. Pamiętniki chłopskie II. Pamiętniki wojskowe III. Pamiętniki sportowe IV. Pamiętniki inteligencji b. Przykładowa literatura: I. Ihnatowicz I., Nauki pomocnicze historii XIX i XX wieku, Warszawa 1990, s. 148-155 c. Zagadnienia: wiarygodność źródeł wspomnieniowych, zagadnienie autocenzury, kwestie samo kreacji autorów pamiętników 9. Epistolografia a. Przykładowa literatura: I. Metamorfozy społeczne. Wielka Wojna w polskiej korespondencji zatrzymanej przez cenzurę austro-węgierską. Materiały polskich grup cenzury z lat 1914-1918, opc. P. Brudek, J. Molenda, J. Z. Pająk, Warszawa 2018 – fragmenty b. Zagadnienia: formy sporządzania listów, zagadnienia cenzury, sposoby sporządzania i przesyłania korespondencji 10. Fotografia a. Źródła: I. Fotografia prasowa II. Fotografia prywatna III. Albumy fotograficzne b. Przykładowa literatura: I. Fotografia jako medium, intermedium, postmedium 1839-2019, red. J. Musiał, Katowice 2021 – fragmenty II. Foto-historia. Fotografia w przedstawianiu przeszłości, red. V. Julkowska, Poznań 2012 - fragmenty c. Zagadnienia: rozwój techniki fotograficznej, metody ingerencji w obraz fotograficzny 11. Źródła audiowizualne a. Źródła: I. Kronika filmowa z walki Jacka Johnsona z Jessem Willardem II. Manewry miłosne czyli córka pułku, reżyseria Jan Nowina-Przybylski, Konrad Tom, film z 1935 roku III. Nagrania radiowe b. Opracowania: I. M. Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Poznań 2000 – fragmenty II. Wagner R., Film fabularny jako źródło historyczne, Warszawa 1974 - fragmenty c. Zagadnienia: metody tworzenia filmów przy pomocy środków analogowych, metody montowania materiałów filmowych 12. Filatelistyka a. Przykładowe źródła: I. Znaczki pocztowe polskie II. Znaczki pocztowe zagraniczne III. Całości i całostki pocztowe b. Przykładowa literatura: I. Kurczyński A, Filatelistyka tematyczna, Warszawa 1992 – fragmenty II. Ways M. Z., Identyfikacja nadruków znaczków wydania krakowskiego z 1919 r., Wrocław 1997 - fragmenty c. Zagadnienia: propagandowa rola znaczków pocztowych, informacyjna rola znaczków pocztowych, znaczek pocztowy jako „okno na świat” 13. Numizmatyka a. Przykładowe źródła: I. Bilon polski i cudzoziemski II. Banknoty polskie i cudzoziemskie b. Przykładowa literatura: I. Partyka J., Pieniądz zastępczy Słupska 1914-1923, Słupsk 2016 – fragmenty II. Paszkiewicz B., Podobna jest moneta nasza do urodnej panny. Mała historia pieniądza polskiego, Warszawa 2012 - fragmenty c. Zagadnienia: rodzaje pieniądza, systemy monetarne, kurs pieniądza, siła nabywcza pieniądza 14. Kartografia a. Przykładowe źródła: I. Mapy WIG dostępne na portalu Mapster b. Przykładowa literatura: I. Kot H., Historia nowożytnej kartografii Śląska 1800-1939 (poza kartografią urzędową), Katowice 1970 - fragmenty II. Grygorenko W., Kartografia polska. Materiały pomocnicze do wykładu z przedmiotu „Historia Kartografii”, Warszawa 1997 - fragmenty III. Kartografia wojskowa krajów strefy bałtyckiej XVI-XX w. Materiały konferencji naukowej, Toruń, 20-22 października 1994, red. S. Alexandrowicz, Z. Karpus, W. Rezmer, Toruń 1996 - fragmenty c. Zagadnienia: problemy przeliczania skali, sposoby sporządzania map, kwestie zniekształceń kartograficznych, problemem różnic między zwyczajowymi toponimami a nazwami występującymi na mapach |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia polegają na dyskusji między uczestnikami moderowanej przez prowadzącego. Możliwe jest przydzielenie uczestnikom zadań indywidualnych. Prócz tego w trakcie poszczególnych spotkań przeprowadzone zostaną zadania praktyczne z wykorzystaniem zawartej w lekturach teorii. Efekty uczenia: Po zaliczeniu zajęć student posługuje się terminologię nauk pomocniczych historii XX wieku oraz rozpoznaje i klasyfikuje źródła historyczne właściwe dla badań nad XX wiekiem. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do przeprowadzenia krytyki, zarówno zewnętrznej, jak i wewnętrznej, źródeł charakterystycznych dla wieku XX. Ponadto orientuje się w geografii źródeł oraz systemie organizacji zajmujących się ich przechowywaniem, konserwowaniem i udostępnianiem. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Prowadzący ocenia prace studentów na bieżąco. Oceniana będzie trafność wypowiedzi uczestników, dobór argumentacji oraz poziom przygotowania do poszczególnych zajęć. Student ma prawo do jednej nieusprawiedliwionej nieobecności w semestrze. Dwie kolejne nieobecności muszą być usprawiedliwione (zwolnieniem lekarskim) i zaliczone na dyżurze prowadzącego rozmową na temat materiału z opuszczonych zajęć. Czwarta nieobecność skutkuje wykreśleniem studenta z listy uczestników ćwiczeń. Jeżeli prowadzący ma wątpliwości w sprawie oceny studenta lub student nie zgadza się z oceną, prowadzący rezerwuje sobie prawo odpytania uczestnika zajęć z materiału obejmującego zagadnienia poruszane na ćwiczeniach. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Jan Błachnio |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.