Fotografia w XIX i XX w. - ewolucja i zastosowanie [2900-MK2-FO19-20]
Semestr zimowy 2022/23
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Fotografia w XIX i XX w. - ewolucja i zastosowanie [2900-MK2-FO19-20] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Błażej Brzostek | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Michel Frizot, A New History of Photography, Koeln 1998; Marcin Krzanicki, Fotografia i propaganda. Polski fotoreportaż prasowy w dwudziestoleciu międzywojennym, Kraków 2013; Marianna Michałowska, Obraz utajony: szkice o fotografii i pamięci, Kraków 2007; Ignacy Płażewski: "Dzieje polskiej fotografii 1839-1939", Warszawa 2003; Naomi Rosenblum, A History of Women Photographers, NY 2000; Wacław Żdżarski, Historia fotografii warszawskiej, Warszawa 1974 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Powstanie fotografii, fragmenty jej teorii, estetyki i etyki; Elementy technik fotograficznych wykorzystywanych w XX w.; Sztuka fotograficzna w Polsce międzywojennej; Jan Bułhak i „fotografia ojczysta”; Fotografia prywatna I: ateliers i leicarze; Narodziny nowoczesnego fotoreportażu; Fotografowie Powstania Warszawskiego; Fenomen czasopisma „Świat”; Fotografia oficjalna; CAF, cenzura a fotografia; Fotografia prywatna II: aparat w rodzinie; Fotografia amatorska, ruch amatorski, jego czasopisma („Foto”); Polska w oku fotografów-cudzoziemców (Larsen, Chamberlain, Niedenthal i inni); Fotografia po dwóch stronach barykady: inwigilacja SB i dokumentacja opozycyjna; Dokumentacja archeologiczna, etnograficzna i socjologiczna w fotografii (fenomen Zofii Rydet); Fotografia reklamowa w PRL i III RP. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, elementy wykładu; referaty uczestników. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
prof. Błażej Brzostek |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.