Język turecki - poziom początkujący [3623-TUROA1]
Semestr zimowy 2022/23
Lektorat,
grupa nr 1
Przedmiot: | Język turecki - poziom początkujący [3623-TUROA1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022Z]
(zakończony)
Lektorat [LEK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 9 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Kamila Stanek |
Literatura: |
Literatura - wydawnictwa tureckie: 1. Türkçe Öğreniyoruz 1, 2 z kasetami, Mehmet Hengirmen, Nurettin Koç, Ankara 1985 2. Yabancılar için Türkçe, Gazi Üniversitesi TÖMER, Ankara 2000 3. Yabancılar için Dilbilgisi, z kasetami, Nurettin Koç, İstanbul 1994, podręcznik i ćwiczenia 4. HITIT-Yabancılar için Türkçe 1, 2 z kasetami, Ankara Üniversitesi TÖMER, Ankara 2002 5. Türkçe Öğreniyorum 3, Alemdar Yalçin, Ankara 1987 6. Türk Dilbilgisi, Haydar Ediskun, Istanbul 1999 7. Türkçe Dilbilgisi, Mehmet Hengirmen, Ankara 1998 8. Türk Dili ve Kompozisyon, Ertoğrul Yaman, Mehmet Kostekçi, Ankara 2003 Słowniki: 1. Okul sözlüğİü, Ankara 2000 2. Słownik turecko-polski, Maria Kozłowska, Warszawa 2009 3. Lehçe standard sözlük, İstanbul 2003 Pomoce dydaktyczne: 1. Materiały własne (ćwiczenia z lukami, ilustracje do samodzielnego opisu, historyjki obrazkowe, krzyżówki, gry w słowa) 2. Prasa i czasopisma tureckie – proste nagłówki 3. Piosenki tureckie – kasety 4. Ilustracje z pism kolorowych 5. Mapa Turcji i jej regionów |
Zakres tematów: |
Semestr zimowy nauki języka obejmuje: 1. Zagadnienia gramatyczne: – zapoznanie z charakterem języka tureckiego, opanowanie alfabetu, wymowy, harmonii samogłoskowej i spółgłoskowej, udźwięczniania spółgłosek, podstawowych sufiksów (sufiksy gramatyczne liczby mnogiej, liczebników porządkowych, sufiksy dzierżawcze, sufiksy przypadków: Lok., Abl., Dat., Inst., Gen., sufiksy czasownika „być”, konstrukcja tamlama I, II i III stopnia, tamlama łańcuchowa; – sufiksy słowotwórcze: sufiksy tworzące nazwy zawodów -ci, narodowości -li, języków -ca; – przedstawienie podstawowych struktur gramatycznych: szyk zdania; – konstrukcje określające umieszczenie przedmiotu w przestrzeni (tamlama ze słowami arka, ön, sol, sağ, üst, alt); – czas teraźniejszy -(i)yor (twierdzenie, przeczenie, pytanie, zaprzeczone pytanie); – tryb rozkazujący (formy trybu życzącego w 1 osobie liczby pojedynczej i mnogiej). 2. zagadnienia leksykalne prezentowane łącznie z kontekstem kulturowym: – przedstawianie się (imię, nazwisko, zamieszkanie, rodzina, pochodzenie); – opis postaci: cechy zewnętrzne, cechy osobowości, zawód, miejsce pracy; – opisanie czasoprzestrzeni (liczebniki, daty, umiejscowienie w czasie obiektów i wydarzeń; – słownictwo prostych konwersacji życia codziennego: zwroty grzecznościowe, powitanie, pożegnanie; – rozmowa o rodzinie i domu (członkowie rodziny, wyposażenie domu); – podróżowanie (środki transportu, kupno biletu, informacja autobusowa, kolejowa; wsiadanie/ wysiadanie); – miesiące i daty; – święta okolicznościowe i religijne oraz aktualne wydarzenia w Polsce i w Turcji; – regiony, główne miasta w Turcji. |
Metody dydaktyczne: |
w sem. zimowym 2021 zajęcia prowadzone stacjonarnie, zgodnie z zarządzeniem Rektora Zajęcia przeprowadzane są wg następującego schematu: 1. Krótki dialog powitalny, zabawa w słowa (przypomnienie słownictwa używanego od pierwszych zajęć) 2. Sprawdzian obejmujący zagadnienia z poprzednich zajęć ok. 10 – 15 min 3. Sprawdzenie pracy domowej 10 – 15 min. 4. Objaśnienie zagadnień gramatycznych ok. 20 – 30 min. 5. Zapoznanie z nowym tekstem – odtworzenie z taśmy, odczytanie, czytanie z podziałem na role – objaśnienie nowych słów w tekście, w miarę potrzeb wzbogacanie o inne słownictwo tematyczne. Ok. 40 – 50 min. 6. Objaśnienie pracy domowej. 7. W zależności od materiału gramatycznego i leksykalnego: a) przeprowadzenie dyktanda, b) wykorzystanie innych tekstów obejmujących ten sam materiał gramatyczny o podobnym zakresie leksykalnym, c) odtwarzanie z taśmy piosenek tureckich – ćwiczenie ze słuchu – uzupełnianie luk w tekście piosenki, d) zapoznanie z prostymi artykułami z prasy codziennej lub czasopism tureckich, np. horoskop, wydarzenia z ostatniej chwili, prognoza pogody, nagłówki artykułów, ogłoszenia itp. 8. Wprowadzanie elementów kultury tureckiej związanej z przerabianym materiałem leksykalnym, nawiązujących do aktualnych wydarzeń w Turcji, lub wynikających z pytań studentów. |
Metody i kryteria oceniania: |
– kontrola obecności (10%) – pisemne prace domowe (5%) – pisemne testy kontrolne (5%) – końcowe zaliczenie (80%) |
Uwagi: |
1. semestr nauki języka. GRUPA OD PODSTAW. Lektoraty odbywają się w cyklach rocznych (z wyjątkiem e-lektoratów). Studenci, którzy zapisali się na semestr zimowy, na semestr letni zostaną przepisani automatycznie, nawet pomimo braku żetonów, system naliczy opłatę!!! Studenci, którzy z ważnych powodów zrezygnują z uczęszczania na zajęcia w semestrze letnim, będą mogli się wyrejestrować ( z semestru letniego !) w terminie: 27.01-30.01.2023 W terminach: 02.02.-20.02.2023 24.02-28.02.2023 (II tura, korekty) można też przerejestrować się lub dorejestrować do grup zajęciowych z wolnymi miejscami oraz zarejestrować do nowych grup e-lektoratów na semestr letni. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.