Laboratorium badawcze [3007-M1A3LB]
Semestr zimowy 2023/24
Warsztaty,
grupa nr 3
Przedmiot: | Laboratorium badawcze [3007-M1A3LB] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023Z]
(zakończony)
Warsztaty [WAR], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 9 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Miłoszewska-Kiełbiewska | ||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura: 1. Barthes Roland (1985), Retoryka obrazu, „Pamiętnik Literacki”, nr 76/3, s. 289-302. 2. Bąk Janina (2020), Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. 3. Belting Hans (2007), Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie. Przełożył Mariusz Bryl. Kraków: Universitas. 4. Bergstrom Bo (2009), Komunikacja wizualna, przeł. J. Tarnawska, Warszawa: Wydawnictwo PWN. 5. Block Bruce (2010), Opowiadanie obrazem. Tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych, przeł. M. Kuczbajska, Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec. 6. Frąckowiak Maciej, Rogowski Łukasz (2011), Obrazy w procesach negocjacji światów społecznych, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. VII, nr 1, s. 42-56. 7. Goffman Erving (2000), Człowiek w teatrze życia codziennego, tł. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak, Warszawa: Wydawnictwo KR. 8. Hendrykowski Marek (2014), Semiotyka ruchomych obrazów, Poznań: Znak. 9. Kampka Agnieszka (2015) ,Fotografia w mediach – wyznaczniki manipulacji, „Rynek – Społeczeństwo – Kultura”, nr 4(16), s. 32-37. 10. Kampka Agnieszka (2011), Retoryka wizualna. Perspektywy i pytania, „Forum Artis Rhetoricae”, nr 1, s. 7-23. 11. Kampka Agnieszka, Molek-Kozakowska Katarzyna (2020), Instagram w autoprezentacji politycznej. Analiza wizualna postów polskich kandydatów do europarlamentu w 2019. „Polityka i Społeczeństwo”, nr 1(18), s. 41–62. 12. Lewiński Piotr (2008), Retoryka reklamy, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. 13. Machtyl Katarzyna (2017), Semiotyki obrazu. Reprezentacje i przedmioty, Poznań: Wydawnictwo WNS. 14. Retoryka wizualna. Obraz jako narzędzie perswazji (2014) red. A. Kampka, Warszawa: Wydawnictwo SGGW, s. 5-15. 15. Rose Gilian (2010), Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Przełożyła Ewa Klekot. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 16. Rusinek Michał (2012), Retoryka obrazu: przyczynek do percepcyjnej teorii figur, Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria. 17. Sobczak Barbara (2016), News telewizyjny jako akt retoryczny, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Litteraria Polonica”, nr 1(31), s. 97-112. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
- Retoryka wizualna w komunikowaniu publicznym. Struktura wizualna przekazu medialnego. Tabloidyzacja mediów. Metafory wizualne. Retro, vintage i kultowe: „wszystko już było”, czyli kultura remiksu. - Wizualne aspekty kształtowania wizerunku publicznego. Semiotyka obrazu. Symbolika komunikacji wizualnej. Logotypy jako reprezentacja misji i wizji. Artefakty wizualne. - Komunikacja wizualna w mediach społecznościowych. Selektywność. Ingerencja techniczna. Kompozycja, kadrowanie, filtry i „rzeczywistość vs Instagram”. Emotikony. Memy i gify. - Wizualne techniki perswazji i manipulacji. Retoryka reklamy. Komunikacja nakłaniająca w wydaniu wizualnym. - Wizualne reprezentacje w nauce i informacji. Infografiki. Argumenty wizualne. Sposoby podnoszenia atrakcyjności „suchych faktów” i „twardych danych”. Wizualne atrybuty tekstu. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Case studies, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia warsztatowe w podgrupach i parach, praca z obrazem, wykład konwersatoryjny. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do wystawienia oceny jest: - obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność w semestrze) - aktywny i konstruktywny udział w zajęciach - terminowe i rzetelne wykonanie pracy końcowej (według ustaleń z początku semestru) - dodatkowa aktywność na forum grupy lub udział w dodatkowych projektach (np. omówienie wybranego tematu, opinia na temat omawianych treści) - wysoki merytoryczny poziom oddawanych prac i wykonywanych zadań. W wypadku niemożności uzyskania zaliczenia na zasadach opisanych powyżej z powodu trudności osobistych, indywidualna forma zaliczenia może zostać uzgodniona z prowadzącą tylko i wyłącznie za okazaniem przez studenta dokumentu poświadczającego niedyspozycję (m.in. zaświadczenie z BON, dokumentacja lęku społecznego itp.). |
||||||||||||||||
Uwagi: |
Laboratorium badawcze: retoryka wizualna; II poł. sem., od 29.11.2023 r. Treści prezentowane i omawiane podczas zajęć mogą naruszać zasady poprawności politycznej, obyczajności i ogólnie pojętej kultury wypowiedzi. Celem włączenia tego typu treści (zwłaszcza wizualnych) do kanonu omawianych zjawisk kultury jest wykształcenie w słuchaczach umiejętności krytycznej refleksji, wrażliwości i świadomej interpretacji sfery wizualnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.