Psychologia kliniczna dziecka i rodziny (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Psychologii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 2024Z - Semestr zimowy 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2023L | 2024Z | |||||
2500-PL-PS-SP302-08 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia polegają na udziale studentów w pracy diagnostycznej i terapeutycznej z dziećmi oraz rodzinami. Zajęcia przeznaczone są wyłącznie dla studentów piątego roku specjalizacji psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Student powinien posiadać zaawansowaną wiedzę z zakresu psychopatologii rozwoju i psychologii klinicznej dziecka i rodziny. |
|
||||
2500-PL-PS-SP302-13 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Jest to kontynuacja zajęć praktycznych w Ośrodku Terapeutycznym dla Dzieci lub zajęć stażowych z terapii rodzin rozpoczętych w semestrze zimowym. W zależności od grupy, zajęcia polegają albo na udziale studentów w pracy diagnostycznej i terapeutycznej z dzieckiem i jego rodzicami, albo na udziale w terapii rodzin. |
|
|||
2500-PL-PS-SP302-18 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają charakter warsztatowy. Powinny odbywać się w małych grupach. Są one odpowiednikiem psychoterapii treningowej wymaganej wobec przyszłych terapeutów rodzinnych. Polegają na analizie własnego genogramu wraz z uczestnikami grupy. Zajęcia odbywają się z pełnym poszanowaniem autonomii uczestników. Cele: 1. wykorzystanie genogramu do poznania historii własnej rodziny 2. rozpoznanie własnych zasobów i ograniczeń jako psychoterapeuty |
|
|||
2500-PL-PS-SP302-21 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas zajęć dyskutowane będą teksty (literatura faktu, reportaż, antropologiczne teksty popularnonaukowe) prezentujące doświadczenia dzieci dorastających w warunkach odmiennych niż typowe dla naszej kultury (ze względu na miejsce zamieszkania, wydarzenia historyczne itp.), których doświadczenia wiążą się z kształtowaniem tożsamości i związanymi z tym wyzwaniami. |
|
||||
2500-PL-PS-SP302-16 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach zajęć prezentowane są wybrane standaryzowane techniki, stosowane w diagnozie zaburzeń rozwoju dzieci. Omówione zostaną zagadnienia teoretyczne, będą ćwiczenia z przeprowadzania badań poszczególnymi metodami, analiza samodzielnie przeprowadzonych badań oraz interpretacja wyników. |
|
|||
2500-PL-PS-SP302-07 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przedstawienie metod swobodnych w pracy z dzieckiem i rodzicami oraz sposobów ich zastosowania. Analiza będzie dotyczyć źródeł informacji diagnostycznych o dziecku i jego rodzinie oraz form ich interpretacji. W toku zajęć przewiduje się studiowanie literatury oraz analizę materiału klinicznego. Ramy teoretyczne dla przestawianych zagadnień stanowią nurty akcentujące znaczenie relacji dla prawidłowego rozwoju dziecka. |
|
||||
2500-PL-PS-SP302-03 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Omawiane będą choroby układu nerwowego u dzieci, ich wpływ na rozwój dziecka, jego funkcjonowanie w środowisku rodzinnym i szkolnym. Przedstawiona zostanie rola neuropsychologa w diagnozie i terapii dzieci z chorobami o.u.n. |
|
||||
2500-PL-PS-SP302-12 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają charakter podstawowego szkolenia w zakresie obserwacji niemowląt i małych dzieci. Studenci mają zapoznać się z obserwacją jako metodą badawczą i diagnostyczną. Na zajęciach uczestnicy kursu omawiają obserwacje, które sami przygotowują, analizują nagrania i protokoły obserwacyjne, czytają literaturę z zakresu psychologii rozwojowej i klinicznej niemowląt oraz małych dzieci. |
|
|||
2500-PL-PS-SP302-19 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest uwrażliwienie na zjawisko krzywdzenia dziecka w rodzinie i zapoznanie studentów z wiedzą na temat przemocy w rodzinie, obejmującą zagadnienia rozpowszechnienia i rodzajów przemocy, bieżących i długoterminowych skutków medycznych i psychologicznych, mechanizmów przemocy w rodzinie, identyfikacji rodzin, w których ma miejsce przemoc oraz dzieci – ofiar przemocy w rodzinie, jak również rodzajów interwencji psychologicznych i ich skuteczności. |
|
|||
2500-PL-PS-SP302-05 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest omówienie problemów klinicznych specyficznych dla okresu dorastania oraz pomocy psychologicznej udzielanej pacjentom i ich rodzinom. Zajęcia będą poświęcone omawianiu następujących zagadnień: 1. sytuacja psychologiczna osoby w wieku dorastania; 2. specyfika powstawania i utrzymywania się zaburzeń; 3. postacie zaburzeń 4. zasady i cele interwencji psychologicznej |
|
||||
2500-PL-PS-SP302-11 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
2500-PL-PS-SP302-04 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest zapoznanie studentów z sytuacją psychologiczną małych dzieci i ich rodzin z perspektywy rozwojowej i klinicznej. Zajęcia dotyczą problematyki rozwoju psychicznego dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym i przedszkolnym, najczęściej występujących w tym okresie trudności rozwojowych i problemów klinicznych, jak również różnych form pomocy psychologicznej dziecku i jego rodzinie. |
|
||||
2500-PL-PS-SP302-22 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach zajęć przygotowane zostaną aranżacje sytuacji komunikacyjnych (scenki pacjent – lekarz – inny personel medyczny), które następnie będą wykorzystane będą podczas zajęć z komunikacji medycznej na pierwszym roku zajęć Wydziału Lekarskiego UW |
|
||||
2500-PL-PS-SP302-17 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs poświęcony jest namysłowi nad podstawowymi zjawiskami w psychoterapii dzieci i młodzieży. Szczególna uwaga będzie skoncentrowana na pracy z rodzicami i ich roli w procesie leczenia dzieci. Dominującą teoretyczną płaszczyzną odniesienia będzie teoria psychodynamicza. Poznamy jej początki i współczesne twierdzenia. Będziemy odwoływać się także do teorii poznawczych i systemowych. Dokonamy krytycznej oceny wybranych elementów teorii w aspekcie ich użyteczności w pracy klinicznej i psychoterapii dzieci i młodzieży. Tezy teoretyczne będą bogate ilustrowane przy pomocy materiału klinicznego pochodzącego z praktyki klinicznej osoby prowadzącej. |
|
|||
2500-PL-PS-SP302-02 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład poświęcony jest prezentacji głównych teorii dotyczących zaburzeń funkcjonowania rodziny tj. podejścia psychodynamicznego, poznawczo-behawioralnego, transgeneracyjnego, podejścia Bowena oraz Stierlina, klasycznych szkół systemowych tj. strukturalnej i strategicznej oraz szkół postsystemowych. Przedstawione zostaną założenia każdej ze szkół i sposoby ujmowania zaburzenia. W drugiej części kursu omówione zostaną wybrane problemy rodzin osób z zaburzeniami psychicznymi, osób uzależnionych, rodzin z problemem przemocy, a także rodzin osób starszych. |
|
||||
2500-PL-PS-SP302-06 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs poświęcony jest omówieniu zagadnień związanych z teorią więzi. Teoria ta dotyczy wczesnodziecięcej relacji dziecko-opiekun i znaczenia tej relacji dla dalszego rozwoju. Odnosi się zarówno do aspektów rozwojowych, jak i klinicznych. Obecnie teoria przywiązania jest jedną z głównych koncepcji wyznaczających rozwój psychologii klinicznej dziecka. Jej znajomość jest niezbędna dla wszystkich psychologów dziecięcych. Zajęcia będą łączone z zadaniami praktycznymi, które mają na celu pomóc w krytycznym odniesieniu się do prezentowanej wiedzy. |
|
||||
2500-PL-PS-SP302-01 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład wprowadza w problematykę psychologii klinicznej dziecka jako dyscypliny teoretycznej i stosowanej. W toku wykładu zostaną przedstawione wybrane teorie rozwoju zaburzeń u dzieci i młodzieży. Punktem odniesienia będzie podejście relacyjne, uwzględniające mechanizmy rozwoju i zaburzeń w kontekście związków interpersonalnych oraz wewnątrzpsychicznych. Zostaną zaprezentowane dwa aktualne systemy klasyfikacji zaburzeń psychicznych – DSM-V oraz PDM. Obraz kliniczny zaburzeń będzie ilustrowany studiami klinicznymi dzieci i ich rodziców. |
|
||||
2500-PL-PS-SP302-15 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Omawiane będą wieloczynnikowe uwarunkowania zaburzeń rozwoju dziecka, wzajemne interakcje czynników genetycznych i środowiskowych. Na przykładach zaprezentowane zostanie wpływ objawów i doświadczeń dziecka i rodziny, na proces rozwoju oraz jego patologizację, a także możliwe oddziaływanie czynników ochronnych. |
|
|||