Moduł L8: Antropologia wizualności i mediów (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2025Z - Semestr zimowy 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2024Z | 2024L | 2025Z | |||||
3102-LAGS | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs ma charakter warsztatowy. Zajęcia na uczelni służą przygotowaniu studentów do prowadzenia obserwacji terenowych w galeriach sztuki oraz w muzeach oraz omówieniu ich wyników. |
|
||
3102-LMUZ | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas zajęć zaprezentuję, w jak różny sposób można mówić o muzyce w kontekście antropologicznym. Wybrane teksty pomogą umiejscowić różne zjawiska muzyczne w dyskursie współczesności, technologii, przemian kultury tradycyjnej, polityki i sztuki. Dotkną także tematu różnic w znaczeniach i kontekstach tworzenia, słuchania, odtwarzania oraz wykorzystywania dźwięków do różnych celów w różnych przestrzeniach kulturowych. |
|
||
3102-LKZO | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu przedstawienie, omówienie oraz dyskusję na temat wybranych wątków nowożytnej ikonografii europejskiej. Nie będą one jednak klasycznym kursem z historii sztuki, ale konwersatorium uzupełniającym ogólną wiedzę o kulturze nowożytnej oraz jej późniejszych i współczesnych interpretacjach. Ważnym elementem zajęć będzie dyskusja o wykorzystaniu nabytej w czasie kursu wiedzy we własnych badaniach antropologicznych. |
|
||
3102-MESK |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Współczesny świat postkolonialny jest obszarem, w którym technologie diametralnie zmieniają wszystkie sfery życia, w tym muzykę i szeroko pojętą sztukę. Ćwiczenia omówią dynamikę i charakter tych zmian na przykładzie stylistyk muzycznych, rozwijających się przy użyciu elektrycznych i elektronicznych narzędzi do wykonywania muzyki, dzielenia się nią i słuchania jej. Prześledzimy adaptację studiów nagraniowych, keyboardów i wirtualnych instrumentów do lokalnych warunków i estetyk w oparciu o twórczość muzyczną z Afryki środkowej i wschodniej. Główną osią zajęć będą zmiany w wykonywaniu i aranżowaniu rytmów a także połączenia nowych form śpiewu, a także polityczne zaangażowanie muzyki. Zajęcia będą wzbogacone o prezentację nagrań współczesnych i historyczną artystów, a także będą stanowić platformę dla studentów do wymieniania się muzycznymi i artystycznymi inspiracjami ze świata postkolonialnego. |
|
||
3102-LOSK | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu przybliżenie wybranych aspektów historii i kultury rdzennych mieszkańców Syberii oraz sposobów ich przedstawiania w filmie. Sięgniemy do filmów z czasów radzieckich, bardziej współczesnych obrazów rosyjskich oraz produkcji rozwijającej się w ostatnich dekadach tubylczej kinematografii syberyjskiej. |
|
||
3102-LWAW |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zainteresowanie wizualnością wśród antropologów wraca do łask. Wynika to zapewne z zarówno z uprzednich zaniedbań, jak i, przede wszystkim, poszerzenia zakresu samej subdyscypliny. Antropologii wizualnej nie sprowadza się już obecnie jedynie do metody pomocniczej etnografii (fotografia i film); nie zaniedbując tych uprzednich obszarów funkcjonowania stała się ona dziś przede wszystkim obszarem refleksji nad funkcjonowaniem kategorii wizualności w różnych kulturach (także naszej). Wpisuje się więc w przemiany jakie zachodzą w obrębie samej dyscypliny antropologii. Zajęcia pomyślane są jako prolegomena do antropologii wizualnej i będą dotyczyć przede wszystkim fotografii i filmu, rozumianych jako materiał do badań i analizy. Będą one miały charakter dyskusji na temat oglądanych filmów i fotografii, jak również tekstów teoretycznych. |
|
||