Przedmioty w rejestracji Rejestracja na zajęcia fakultatywne dla studentów II stopnia na kierunku Socjologia 3500-S2-FAK-2022L
Opcje | ||||
---|---|---|---|---|
3500-SIS-ANKIK |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład wprowadzający do badania efektywności ekonomicznej i społecznej interwencji społecznych zgodnie z koncepcją analizy kosztów i korzyści (cost-benefits analysis, CBA). CBA jest zbiorem metod służących do ilościowego porównywania i wyważania kosztów i korzyści uzyskiwanych/ponoszonych w związku z interwencja społeczną przez różne grupy, w tym zwłaszcza korzyści/kosztów o charakterze niematerialnym lub niewyrażalnych bezpośrednio w pieniądzu, a w konsekwencji prowadzących do oceny całościowej efektywności planowanych działań. Uczestnicy zajęć zapoznają się z podstawami teoretycznymi i głównymi pojęciami stosowanymi w CBA, oraz z głównymi stosowanymi w CBA metodami ilościowego szacowania wartości/kosztów interwencji społecznych. Kurs uwzględniać będzie również elementy mikroekonomii, których znajomość jest niezbędna dla właściwego rozumienia i stosowania koncepcji CBA. |
|
||
3500-FAKM-BMED |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3500-JIS-KDMN |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest ukazanie roli procesów komunikacyjnych w powstawaniu, przebiegu i wygaszaniu konfliktów społecznych. Poprzez analizę wybranych studiów przypadków ukazane zostaną podstawowe mechanizmy mobilizacji i demobilizacji społecznej oraz dyskurs jako działanie społeczne, które służy reprodukowaniu relacji władzy i dominacji. Pogłębieniu analizy poszczególnych przypadków będą służyły wybrane współczesne teorie socjologiczne. |
|
||
3500-FAKM-KODP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia przeznaczone są dla osób zainteresowanych socjologią pracy, chcących poszerzyć swoją wiedzę teoretyczną o aspekty krytyczne oraz alternatywne wobec dominujących ujęcia pracy. Osoby uczestniczące w kursie zapoznają się z najważniejszymi historycznymi oraz aktualnymi dyskusjami o: alienacji pracy, różnych formach pracy nieodpłatnej, politycznych projektach ograniczania czasu i przymusu pracy. |
|
||
3500-FAKANG-MRMS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The COVID-19 pandemic has led to some new developments in the connection between digital media use and religion, which in turn prompted several important questions about the function and meaning of religion in modern societies to emerge. The main aim of the course is to discuss the connections between the media, digital media in particular, and religion in modern societies. During the course the students will become acquainted with key concepts of mediatization, including institutional and constructivist ones. Then, they will critically analyse how broadly understood religion (including religious institutions, communities, but also religious imagery, authority, etc.) is influenced by media use and influences media use in return. The course will touch upon such concepts as mediatization of religion, religious social shaping of technology, and digital creatives, among others. |
|
||
3500-FAKM-MHISSPOL |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Jednym z istotnych wymiarów współczesnych przemian społecznych jest przejście od porządku religijnego do porządku medycznego. Zajęcia będą poświęcone lekturze i interpretacji tekstów zajmujących się procesem indywidualizacji i modelowania podmiotowości w kulturze zachodniej od XVIII wieku. Przedmiotem zainteresowania będą instytucje kształtujące sposoby obchodzenia się z cierpieniem i budujące prawomocne interpretacje przyczyn cierpienia. Punktem wyjścia będzie klasyczna praca Michela Foucaulta Historia szaleństwa, która zainicjowała badania nad wiedzą, władzą i psyche oraz zaproponowała perspektywę interpretacji nowoczesnej podmiotowości uwikłanej w opozycje – troska i przemoc, kontrola i samokontrola, wyzwolenie i represja, medyczne i romantyczne narracje, sakralizacja wnętrza i utowarowienie subiektywności. |
|
||
3500-FAKM-NTŻS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Współcześnie coraz trudniej dzielić socjologię na “klasyczną” i cyfrową. Coraz liczniejsze obszary życia online i offline przenikają się wzajemnie. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnorodnymi projektami realizowanymi w obszarze socjologii cyfrowej oraz przyjrzenie się tym obszarom rzeczywistości społecznej, w które technologie mają coraz większy udział. Przyjrzymy się aspektom metodologicznym i realizacyjnym ale też popatrzymy na niektóre aspekty technologii oczami badaczy społecznych. Podczas zajęć będziemy odnosić się do różnych tematów, ale wszystkie będą w jakiś sposób wiązały się ze światem cyfrowym - zarówno jako źródła narzędzi jak i przedmiotem obserwacji socjologicznej. Tematy będzie łączyło też to, że będą dotyczyły spraw aktualnych, obecnych w dyskursie publicznym. Będziemy bazować na specjalnie dobranych pod kątem tematyki zajęć materiałach, w tym podcastach, wywiadach, webinarach, raportach, artykułach. Kurs odbywa się na platformie "Kampus". |
|
||
3500-SIS-TRW |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium poświęcone głównym nurtom i zastosowaniom teorii racjonalnego wyboru. Uczestnicy zajęć zapoznają się z głównymi koncepcjami i zastosowaniami teorii gier, teorii wyboru społecznego i teorii wyboru publicznego, a także ze znaczeniem podejść racjonalnego wyboru w teoriach i badaniach socjologicznych i politologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem badań nad problemami działania zbiorowego (w tym nad społecznymi mechanizmami obrony przed problemem „pasażera na gapę”) i badań nad instytucjami społecznymi w ramach nurtu neoinstytucjonalnego. W ramach zajęć analizowane będą relacje między motywacjami i decyzjami na poziomie indywidualnym (poziom mikro) a tworzeniem i funkcjonowaniem instytucji społecznych (poziom makro). |
|
||
3500-SIS-UE |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Procesy europeizacji, globalizacji i decentralizacji sprawiają, że rzeczywistość społeczna w XXI w. ma w coraz większym stopniu policentryczny charakter, zaś spory o kształt polityk publicznych i ich realizacja nie skupiają się już jedynie na poziomie państwowym. Podczas zajęć studenci i studentki krytycznie przyjrzą się temu, jaką rolę w kształtowaniu tych procesów odgrywają organizacje ponadnarodowe i międzynarodowe, a w szczególności Unia Europejska. Tematyka zajęć będzie obejmować zagadnienia, których koordynacja wymaga działań wykraczających poza kompetencje i możliwości zarządcze poszczególnych państw. Skupimy się zarówno na globalnych wyzwaniach , jak i zagadnieniach powiązanych bezpośrednio z integracją europejską, w tym na wybranych kontrowersjach charakterystycznych dla polityki europejskiej. Kurs w znacznym stopniu oparty będzie na studiach przypadku. |
|
||