Laboratorium. Monografia północno-zachodniej Suwalszczyzny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LL085 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Laboratorium. Monografia północno-zachodniej Suwalszczyzny |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Laboratoria etnograficzne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Cel laboratorium: 1. nauka warsztatu etnografa - od przygotowania projektu badawczego po jego realizację (praca w terenie: prowadzenie rozmowy, obserwacja, notatki terenowe, dziennik terenowy, dokumentacja fotograficzna/filmowa; spisywanie i analiza zebranego materiału) i podsumowanie w postaci pracy laboratoryjnej; 2. zebranie materiału empirycznego dotyczącego ważnych, z punktu widzenia badanej społeczności północno-zachodniej Suwalszczyzny, aspektów życia i kultury. Dlatego też tematyka może być tu zróżnicowana i dotyczyć zarówno kwestii krajobrazu kulturowego np. małej architektury (np. kapliczek), miejsc historycznych (np. głazy, mogiły), ale także kwestii relacji rodzinnych, sąsiedzkich czy z przybyszami np. innymi etnicznie czy wyznaniowo (Staroobrzędowcy, Żydzi, ewangelicy itd.), a także "współczesnymi innymi"- turystami; pamięci historycznej - dotyczącej historii rodziny, miejscowości, regionu, jak również życia codziennego, czasu świątecznego (dorocznego i rodzinnego) itd. |
Pełny opis: |
W ramach laboratorium można zrealizować takie tematy jak: 1. Przerośl, Filipów itd. w pamięci mieszkańców - od miasta do wsi, mit założycielski, interpretacja historii własnej miejscowości, mieszkańców, układ (dawniej, dzisiaj); 2. Mała architektura - kapliczki, krzyże, figury świętych (historia, fundatorzy, wydarzenia); 3. Relacje: wieś - miasto (postrzeganie); 4. Życie na kolonii, we wsi, w mieście (dawniej - dzisiaj; dawni/nowi osadnicy); 5. Relacje sąsiedzkie między: mieszkańcami dawnych przedmieść a okolicznymi wsiami; ludźmi różnego pochodzenia etnicznego, religijnego; kontakty; 6. Rola autorytetu: ksiądz, pastor, nastawnik lub rola autorytetu sołtysa w społeczności lokalnej; 7. Kto ustala zasady funkcjonowania w społeczności, inni-odmienni, wartości grupy, kontrola społeczna; 8. Ochotnicza Straż Pożarna; 9. Zakład Mleczarski w Filipowie - nie tylko miejsce pracy; 10. Relacje rodzinne w małżeństwach mieszanych; 11. Życie codzienne a odświętne - dawniej i współcześnie; 12. Obrzędowość doroczna, rodzinna; 13. Pożywienie i posty; 14. Rola bani w społeczności - dawniej i obecnie; 15. Przemytnicy i przemyt do Prus; 16. Zwyczaje łączone z podejmowanymi zajęciami: rybołówstwo, ciesielstwo, kowalstwo itd.; 17. Waloryzowanie otoczenia: domostwo, wieś, okolica - region; 18. Postrzeganie krajobrazu (las, jeziora, pagórki itd.); 19. W domu: np. święty kąt - zasady wyznaczania, strojenia, zachowania w jego obrębie itd.); 20. Zespoły folklorystyczne np. Przeroślaki (historia, członkowie, motywacje działania, wpływ na życie uczestników, rodziny, sąsiadów itd.); 21. Wpływ turystów i turystyki na życie danej społeczności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.