Laboratorium. Antropologia dzieciństwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LL094 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Laboratorium. Antropologia dzieciństwa |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Laboratoria etnograficzne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Kategorie dziecka i dzieciństwa w obecnie powszechnie rozumianym kształcie stanowią w kulturze zachodniej nowe zjawisko. W stosunkowo krótkim czasie obserwujemy ich wędrówkę z peryferyjnych obszarów życia społecznego do samego jego centrum. Efektem jest niejednoznaczny, paradoksalny status dzieci. Z jednej strony znajdują się one poza "wspólnym światem", tworzonym przez dorosłych. Stanowią grupę marginalizowaną ze względu na swą niepełność, niedoskonałość, nieracjonalność. Są postrzegane jako byty nakierowane na przyszłość, a nie pełnoprawne istoty ludzkie. Z drugiej zaś strony dziecko stanowi we współczesnej kulturze obiekt swoistej obsesji. Staje się najważniejszym projektem do zrealizowania, zadaniem do wykonania. Współczesne dzieciństwo to projekt utopijny: jest wolne od trosk dorosłych, znajduje się poza seksualnością, podziałami społecznymi, jest bliskie naturze. Oparty na takich założeniach mit szczęśliwego dzieciństwa można uznać za jeden z fundamentów współczesnej kultury. |
Pełny opis: |
W czasie prac grupy laboratoryjnej będziemy dążyć do zrozumienia i opisania fenomenu dziecka i dzieciństwa w kontekście najważniejszych zjawisk kultury współczesnej. Pozwoli to zrekonstruować kategorię dzieciństwa jako nieoczywistą, płynną, znajdującą się w nieustannym ruchu. Spróbujemy dostrzec wewnętrzne sprzeczności w obrazie dziecka i zastanowić się w tym kontekście nad funkcjonowaniem mechanizmów wykluczania. Szczególny nacisk położymy na zapoznanie się z nowymi perspektywami badawczymi, w tym perspektywą childhood studies, interdyscyplinarnych badań nad społeczną konstrukcją dzieciństwa. Poznamy koncepcję dziecka jako podmiotu życia społecznego, wyrastającą z krytyki dyscyplin tradycyjnie kojarzonych z badaniami nad dzieciństwem: psychologii rozwojowej i pedagogiki. W pracach nad samodzielnymi projektami badawczymi zajmiemy się interpretacją wybranych zjawisk kultury współczesnej związanych z dziećmi. Spróbujemy odpowiedzieć sobie na pytanie, jak wpisują się one we współczesne strategie tworzenia projektu dziecka. Podmiotami antropologicznych badań nad dzieciństwem mogą być zarówno dorośli, jak i dzieci. W tym drugim wypadku należy zapoznać studentów z praktycznymi implikacjami takiego wyboru (np. każdorazowe uzyskiwanie pisemnej zgody rodziców lub opiekunów prawnych). Istotną kwestią będzie zwrócenie uwagi studentów na etyczny wymiar badań społecznych - jest to sprawa szczególnie ważna ze względu na specyfikę tematu laboratorium. Plan pracy w semestrze letnim 2009/2010: - Zapoznanie z podstawową literaturą dotyczącą współczesnych badań nad dzieciństwem; - Zaznajomienie się z metodologią badań antropologicznych; - Przygotowanie do przeprowadzenia badań terenowych; - Przeprowadzenie i przedstawienie co najmniej 5 dobrych wywiadów oraz dziennika terenowego (lipiec 2010). Tematy zajęć: 1. Dziecko w kulturze - wstępne intuicje, interpretacje 2. Archeologia dzieciństwa 3. Socjalizacja 4. Szkoła. Historia i nowe wyzwania 5. Badania nad dzieciństwem: nowe perspektywy 6. Dzieciństwo w epoce płynnej nowoczesności 7. Obsesja niewinności i wizja cudownego dzieciństwa 8. i 9. Płeć kulturowa 10. Folklor dziecięcy 11. i 12. Badanie kultury 13. i 14. Przygotowanie badań terenowych - metodologia W ramach laboratorium będą mogły powstać prace laboratoryjne na tematy takie jak: -Obraz ciała dziecięcego - Dzieciństwo czasów PRL w oczach współczesnych dorosłych -Edukacja dziecka jako wyraz statusu społecznego i prestiżu -Nowe zwyczaje związane z narodzinami dziecka (np. analiza praktyk wokół szkół rodzenia) -Dziecko w Kościele Katolickim -Kultura materialna dzieciństwa: zabawki, ubrania -Pokój dziecięcy jako tekst kultury -Wychowanie chłopców a nowe wzorce męskości -Dziadkowie i wnuki -(Nie)obecność dziecka w przestrzeni miasta - na przykładzie wybranej dzielnicy -Społeczne praktyki związane z wychowaniem, realizowane w wybranych instytucjach, takich jak przedszkole, szkoła, dom dziecka, szpital dziecięcy -Wychowanie dzieci według nowych ruchów ekologicznych -Zabawy z bronią: debata na temat zabawek militarnych -Kłopoty ze społecznym definiowaniem dzieciństwa na przykładzie dyskusji nad obniżeniem progu obowiązku szkolnego Badania będą przeprowadzane w Warszawie. |
Efekty uczenia się: |
Student zdobywa wiedzę i doświadczenie na temat tego jako prowadzić badania terenowe: opracowuje kwestionariusz badawczy, przeprowadza wywiady. Ponadto, opracowuje i analizuje materiał badawczy podczas nich zebrany. Poznaje również podstawową literaturę dotyczącą omawianych w czasie zajęć zagadnień. Podczas pisania pracy laboratoryjnej nabywa umiejętności tworzenia tekstu naukowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.