Laboratorium. PRL z pamięci. Obraz Polski Ludowej w oczach warszawskiej inteligencji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LL095 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Laboratorium. PRL z pamięci. Obraz Polski Ludowej w oczach warszawskiej inteligencji |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Laboratoria etnograficzne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Dominującym wspólnym doświadczeniem większości dorosłych Polaków jest życie w realnym socjalizmie. Dwadzieścia lat po upadku systemu można stawiać pytania o sposób zapamiętania tego czasu. Celem grupy laboratoryjnej PRL z pamięci jest ustalenie w jaki sposób PRL zachowała się w pamięci wykształconych mieszkańców stolicy: jakie są modele tej pamięci, co ją kształtowało, w jaki sposób jest ona wartościowana, gdzie we współczesnych zachowaniach społecznych i kulturze możemy znaleźć ślady socjalistycznego systemu, propagandy, prawa, stosunku do pracy, wartości, obrzędów i stylistyki. Pamięć zamkniętej epoki historycznej i wykształceni mieszkańcy miasta to świetne pola badawcze dla antropologa. Do udziału w grupie laboratoryjnej zapraszam studentów zainteresowanych Polską Ludową, chcących nauczyć się jak prowadzić etnograficzny wywiad oraz podjąć się wyzwania prowadzenia badań wśród wykształconych warszawiaków. |
Pełny opis: |
W polu badawczym znajdą się mieszkańcy Warszawy i bezpośrednich okolic, którzy przed 1989 roku mieszkali i pracowali w stolicy, mieli wyższe lub średnie wykształcenie i wykonywali zawód umysłowy. Wśród potencjalnych rozmówców znajdziemy inżynierów, nauczycieli, wykładowców, urzędników, pracowników aparatu partyjnego, dziennikarzy, artystów, milicjantów i przedsiębiorców. W ich gronie znajdą się propagatorzy systemu, jego przeciwnicy, w tym osoby internowane oraz osoby niepodejmujące działań pro ani anty systemowych, nastawione na strategię przetrwania. Tak dobrany obszar pozwoli na badanie różnych przejawów socjalistycznego państwa, które zachowało się w pamięci konkretnej grupy rozmówców. W publicznym dyskursie elit Polska Ludowa pojawia się w kontekście rozliczeń z przeszłością. Często opisywane są relacje z władzą i systemem, przejawiające się aktywnością opozycyjną lub politycznym oportunizmem, natomiast sfera życia prywatnego, rodzinnego, pozostaje niezbadana. Zadaniem studentów będzie ustalenie, w jakich kontekstach PRL pojawia się w pamięci przedstawicieli klasy umysłowej, ale w dyskursie prywatnym - jak wyglądała obyczajowość przeciętnego inteligenta i jego rodziny na przestrzeni 45 lat totalitarnego systemu, jak toczyło się życie zdominowane przez realia komunizmu z jednej strony, ale i przebiegające w ramach narzucanych przez tradycję rodzinną i styl towarzyski. Studenci będą mieli możliwość poznania pamięci o zamkniętym, ale nieodległym rozdziale dziejów oraz, zrozumienia, że pytania, które zadają w badaniach, są filtrowane przez określone doświadczenie, a odpowiedzi odnoszą się do pewnego zespołu symboli, znaczących inaczej niż współcześnie. Studenci będą mieli możliwość wzięcia udziału w antropologicznym projekcie zbadania i opisania wycinka określonej grupy tworzącej konkretne elementy kultury społecznej, duchowej i materialnej. Badania będą prowadzone metodą wywiadu etnograficznego. Fotografie, pamiątki, odznaczenia, korespondencja z urzędami, świadectwa pracy, dokumenty osobiste, pamiętniki, kalendarze z zapisem spraw, listy będą stanowiły uzupełnienie wywiadu i pomogą studentom w odniesieniu się do okresu, który nie jest ich doświadczeniem. Wśród zagadnień kwestionariusza znajdą się: życie codzienne (mieszkanie, zakupy, ubiór, leczenie, rytm dnia, urzędy); strategie zapewnienia dóbr materialnych; czas pracy i wypoczynku; stanowisko i organizacja pracy; modele rozwoju kariery; prywatna przedsiębiorczość; władza; konformizm wobec systemu; zachowania kontestacyjne i ich konsekwencje; stosunek do kościoła; rok obrzędowy - kalendarz i sposoby kultu, nowi święci; życie kulturalne, kręgi towarzyskie. Podstawą merytoryczną do pracy będzie obszerna literatura dotycząca okresu PRL, a uzupełnieniem literatura i film. Przykładowe tematy prac studenckich 1. Portret warszawskiej rodziny inteligenckiej w PRL. 2. Szara codzienność. Rytm życia warszawskich inteligentów w PRL. 3. Życie kulturalne warszawskiego inteligenta przed 1989 rokiem. 4. Wakacje w PRL. 5. Zbiorowe mity inteligencji w Polsce Ludowej. 6. Folklor inteligencki czasów PRL. 7. Życie w internacie. Pamięć o PRL z perspektywy internowanych. 8. W gronie znajomych. Funkcja kręgów towarzyskich w okresie PRL. 9. To był mój system. Pamięć PRL wśród przedstawicieli warszawskiego aparatu władzy. 10. Tamte miejsca, tamte czasy. Topografia warszawy na podstawie wspomnień ludzi zaangażowanych w opozycję. 11. Awans zawodowy w Polsce Ludowej z perspektywy wybranej grupy inżynierów warszawskich. 12. Kamuflaż, autocenzura i autokontrola - kategorie w pamięci przedstawicieli środowiska twórców. 13. Rok obrzędowy warszawskiej rodziny inteligenckiej w okresie PRL. 14. Czym pachniał zachód? Źródła informacji o świecie przeciętnej rodziny inteligenckiej. 15. Ideologia PRL - obywatel PRL - modele współistnienia na przykładzie trzech rodzin klasy umysłowej. |
Literatura: |
Sylabus pierwszego semestru zajęć 1. Zajęcia zapoznawcze. 2. Struktura społeczna Polski po II wojnie światowej Żarnowski J. 2005 Epoka powojenna: 1945-1989, [w:] Społeczeństwo polskie od X od XX wieku, Warszawa, s. 673-712 3. Warszawska klasa umysłowa Hass L. 1997 Pokolenia inteligencji polskiej (1918-1997), Łowicz Palska H. 1994 Nowa inteligencja w Polsce Ludowej: świat przedstawień i elementy rzeczywistości, Warszawa 4. Czym była Polska Rzeczpospolita Ludowa (wybrane zagadnienia i kalendarium) Friszke A. 2003 Mała stabilizacja [w:] Polska. Losy państwa i narodu 1939-1989, Warszawa, s. 235-308 Kuroń J., Żakowski J. 1995 PRL dla początkujących, Wrocław 5. PRL jako problem badawczy Robotycki Cz. 2001 Od Redakcji - opis PRL-u jako problem epistemologiczny, [w:] PRL z pamięci, red. Czesław Robotyki, "Zeszyty naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego" nr. MCCXLVII, "Prace etnograficzne" z. 36, Kraków, s. 7-11 Dzięgiel L. 2001 Miasta w filozofii władzy PRL-u i społecznej praktyce. Wyzwanie dla badacza kultury, [w:] PRL z pamięci, red. Czesław Robotyki, "Zeszyty naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego" nr. MCCXLVII, "Prace etnograficzne" z. 36, Kraków, s. 59-80 6. Przedstawianie przeszłości i kategoria pamięci w badaniach antropologicznych (cz. 1) Hastrup K. 1997 Przedstawienie przeszłości. Uwagi na temat mitu i historii, "Konteksty. Polska Sztuka Ludowa", nr 1-2 (236-237), s. 22-27. 7. Przedstawianie przeszłości i kategoria pamięci w badaniach antropologicznych (cz. 2) Kaniowska K. 2003 Antropologia i problem pamięci, "Konteksty. Polska Sztuka Ludowa", nr 3-4 (262-263), s. 57-66 M. Hirszowicz, E. Neyman, 2001 Społeczne ramy niepamięci, "Kultura i społeczeństwo", t. XLV, nr 3-4, s. 23-48. 8. Między władzą a obywatelem Dąbek K. 2006 PZPR. Retrospektywny portret własny, Warszawa (Czy Polska po październiku 1956 była państwem totalitarnym?, s. 17-25, Organizacja władz PRL, s. 25-49, Władza a społeczeństwo s. 273-293) 9. Postawy wobec systemu Marody M. 2003 Przemiany postaw ideologicznych i przystosowanie w systemie komunistycznym, [w:] Komunizm. Ideologia, system, ludzie, [red.] Tomasz Szarota, Warszawa, s. 127-138 Friszke A. 2007 Przystosowanie i opór. Rozważania nad postawami społecznymi 1956-1970, [w:] Przystosowanie i opór studia z dziejów PRL, Warszawa, s. 124-139 10. Etnografia socjalistycznej Warszawy Brzostek B. 2007 Za progiem. Codzienność w przestrzeni publicznej Warszawy lat 1955-1970, Warszawa, s. 47-113 11. Codzienność "Życie Warszawy" 1945-1995 (Wybrane roczniki z lat 80-tych) Mariusz Mazur Propagandowy obraz świata. Polityczne kampanie prasowe w PRL 1956-1980 12. Metodyka badań w terenie Hammersley M., Atkinson P. 2001 Metody badań terenowych (rozdziały 2-4) 13. Miasto - ogród. Etnografia Podkowy Leśnej Podkowiński Magazyn Kulturalny (wybrane teksty) 14. Zajęcia poświęcone omówieniu kwestionariusza Hammersley M., Atkinson P. 2001 Metody badań terenowych 15. Zajęcia poświęcone omówieniu kwestionariusza W czasie laboratorium będziemy korzystać z również z innych typów źródeł - kronik filmowych, wspomnień i dzienników oraz prasy. |
Efekty uczenia się: |
Student zdobywa wiedzę i doświadczenie na temat tego jako prowadzić badania terenowe: opracowuje kwestionariusz badawczy, przeprowadza wywiady. Ponadto, opracowuje i analizuje materiał badawczy podczas nich zebrany. Poznaje również podstawową literaturę dotyczącą omawianych w czasie zajęć zagadnień. Podczas pisania pracy laboratoryjnej nabywa umiejętności tworzenia tekstu naukowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.