Laboratorium. Płeć, seksualność, polityka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LL105 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Laboratorium. Płeć, seksualność, polityka |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Laboratoria etnograficzne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Laboratorium wpisuje się w nurt antropologicznych studiów genderowych, nakierowany na analizę kodów kulturowych pod względem problematyki tożsamości płci. Badania prowadzone będą na wsiach kurpiowskich. |
Pełny opis: |
Problem płci i seksualności jest stale obecny w debacie publicznej. Tylko w zeszłym roku byliśmy świadkami sporu o zapłodnienie in vitro, parytety, urlopy „tacierzyńskie”, karanie pedofilów oraz wiek emerytalny kobiet. Osoby i grupy biorące udział w tych debatach posługiwały się pozornie neutralną kategorią płci, za którą jednak zawsze kryła się jakaś ideologia. By mówić o kobietach i mężczyznach używali argumentów odwołujących do różnych porządków – dyskursów odsadzonych w rejestrach naukowych (czy quasinaukowych), religijnych, etycznych. W trakcie laboratorium przyjrzymy się językom, jakich używa się do tworzenia wiedzy o płci kulturowej (gender) i seksualności. Postawimy pytania o polityczność przypisywanych sferze prywatnej kwestii podziału ról w rodzinie, relacji intymnych o implikacje traktowania „kobiet” i „mężczyzn” jako zbiorowych podmiotów politycznych („grup interesu”). Prowadząc badania, skupimy się na praktykach oraz narracjach ich uczestniczek i uczestników dotyczących sposobów doświadczenia bycia kobietami i mężczyznami w relacjach z innymi. Laboratorium wpisuje się w nurt antropologicznych studiów genderowych, nakierowany na analizę kodów kulturowych pod względem problematyki tożsamości płci. Termin „gender” oznacza modele i role przypisywane płciom, czyli kulturowo-społeczne kategorie, zgodnie z którymi socjalizuje się członków danej społeczności na mężczyzn i kobiety w rozumieniu danej kultury. W konstruktywistycznej antropologii genderowej zakłada się, że definicje kobiecości i męskości są uwarunkowane przestrzennie i historycznie oraz że są polityczne, bo w dużej mierze są instytucjonalnie kształtowane i przekładają się na relacje władzy2 i dominacji. Taka perspektywa stoi w sprzeczności z – dominującym w myśleniu potocznym – esencjalistycznym ujęciem płci. Obnaża polityczne implikacje posługiwania się kategoriami „kobiet” i „mężczyzn” w różnych kontekstach. Badania prowadzone będą na wsiach kurpiowskich (Puszcza Biała, Puszcza Zielona), ale studentki i studenci – w uzasadnionych tematem pracy laboratoryjnej wypadkach – będą mieli możliwość wybrania miejskiej przestrzeni (Warszawy) na swój teren badań. Możliwe tematy prac laboratoryjnych: - Wpływ ojcostwa na kształtowanie tożsamości młodych mężczyzn – analiza wypowiedzi ojców na urlopach wychowawczych. - Rola sołtysek w społeczności XYZ. - Nastolatki wobec nauki Kościoła. Prywatyzacja religii we wsiach okolic XYZ. - Myślenie potoczne o polityczkach i politykach – analiza wypowiedzi członkiń Koła Gospodyń Wiejskich. - Ja jestem szyją i kręcę głową – o podziale władzy i odpowiedzialności w rodzinach prowadzących gospodarstwa agroturystyczne na Kurpiowszczyźnie. - Stara panna czy Singielka? Negocjacje w obrębie modelu kobiecości mieszkanek XYZ. - Dwie żony i dwóch mężów. Funkcjonowanie rodzin homoseksualnych w Warszawie. |
Efekty uczenia się: |
. Wymiar dydaktyczny zajęć będzie miał na celu: - Zapoznanie studentek i studentów z literaturą z zakresu antropologii genderowej - Zapoznanie z narzędziami interpretacyjnymi najczęściej używanymi do analizy omawianej problematyki (sex/gender, prywatne/publiczne, natura/kultura, sprawstwo (agency), performatywność, androcentryczne skrzywienie (androcentric bias), grupy stłumione (muted group), heteronormatywność i inne) oraz zdobycie umiejętności ich krytycznego stosowania do opisu własnych badań - Naukę krytycznego czytania tekstów i dyskusji nad nimi (studenci zobowiązani będą do sporządzania notatek z lektur, które stanowić będą jedną z podstaw oceny semestralnej) - Naukę zbierania materiałów metodą etnograficzną, ich porządkowania, oceny i analizy - Przedyskutowanie problemów metodologicznych dotyczących konstruowania terenu, refleksyjności, autorytetu etnograficznego, zaangażowania - Pomoc w wybraniu interesującego studentkę czy studenta tematu badań oraz lektur pomocnych w zgłębianiu zagadnienia - Naukę pracy w grupie, wspólnej dyskusji, prezentowania swoich badań na forum |
Metody i kryteria oceniania: |
Na każde zajęcia studentki i studenci zobowiązani będą przedstawić notatkę z omawianej lektury (streszczenie najważniejszych tez, wypunktowanie użytych narzędzi interpretacyjnych oraz krytykę ujęcia) - W równym stopniu pod uwagę będzie brana aktywność studentek i studentów podczas zajęć - Uczestnictwo w wyjazdach terenowych - Po drugim semestrze: przedstawienie materiałów z badań terenowych (notatek, transkrypcji wywiadów) oraz pisemnej pracy opartej na własnych badań (od konspektu projektu badawczego w drugim semestrze po gotową pracę laboratoryjną w czwartym semestrze) - W semestrze dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione obecności (ale niesporządzenie notatki tylko z 1 lektury) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.