Laboratorium. Przyroda w wielkim mieście. Percepcja środowiska przyrodniczego oraz jego ochrony wśród mieszkańców aglomeracji warszawskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LL106 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Laboratorium. Przyroda w wielkim mieście. Percepcja środowiska przyrodniczego oraz jego ochrony wśród mieszkańców aglomeracji warszawskiej |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Laboratoria etnograficzne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Projekt nie zakłada wyjazdów terenowych, ale od przyszłych uczestników wymaga dużej mobilności i elastyczności czasowej, gdyż część zajęć prowadzona będzie w terenie. Wymagana będzie także bierna znajomość języka angielskiego. |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć laboratoryjnych podejmowany będzie problem relacji człowieka ze środowiskiem przyrodniczym w ramach współczesnej antropologii ekologicznej. Celem wstępnym laboratorium będzie ukazanie lokalnej wiedzy środowiskowej oraz naukowej wiedzy o środowisku jako konkurujących ze sobą konstrukcji społecznych, opartych na różnie zbudowanych narracjach o świecie przyrody. |
Pełny opis: |
Aglomeracja warszawska jest terenem silnie zurbanizowanym, obejmującym swoim zasięgiem nie tylko Miasto Stołeczne Warszawa, ale też gminy z sąsiadujących z nim powiatów. Poza typowo miejską architekturą zieleni oraz pozostałościami o charakterze rolniczym, na terenie badań znajdują się liczne cenne przyrodniczo obszary, w tym kilkadziesiąt rezerwatów o zróżnicowanej powierzchni i rodzaju, obszary chronione Natura 2000, a także część Kampinoskiego Parku Narodowego oraz Mazowieckiego Parku Krajobrazowego. Fakt funkcjonowania i egzekwowania ochrony na terenach o tak wysokiej gęstości zaludnienia oraz presji urbanizacyjnej jest zarzewiem sytuacji konfliktowych, których geneza tkwi w kulturowo budowanych sposobach postrzegania relacji człowieka ze środowiskiem. W ramach zajęć teoretycznych omówiona zostanie literatura dotycząca historycznego rozwoju nurtu ekologicznego w antropologii oraz współczesna, dotycząca ekologii symbolicznej i politycznej. Studenci zostaną ponadto zapoznani z literaturą z zakresu ekologii ogólnej, ochrony środowiska i urbanistyki. Kluczowymi pojęciami, które będą służyły za najważniejsze narzędzia analizy, będą kategorie: percepcji, narracji, opowieści, wiedzy lokalnej, świadomości ekologicznej, przyrody, środowiska, bioróżnorodności, użyteczności, dzikości, ochrony. W ramach projektu uczestnicy grupy laboratoryjnej będą zbierali materiały terenowe do analizy poniższych tematów badawczych: 1. etnobiologia przyrody miejskiej i podmiejskiej; 2. lokalna wiedza środowiskowa i sposoby jej konstruowania; 3. społeczny odbiór edukacji i polityki ekologicznej UE, państwa, samorządu i NGO; 4. przejawy społecznego zaangażowania w ochronę przyrody i ich motywacje; 5. akceptowalne społecznie formy ochrony przyrody; 6. społeczne oswajanie cennych przyrodniczo obszarów objętych ochroną; 7. rola środowiska przyrodniczego w podejmowaniu codziennych decyzji oraz przedsiębraniu długoterminowych planów życiowych; 8. recepcja problemów ekologicznych i konfliktów społecznych na tle ochrony środowiska. |
Literatura: |
Albińska E. 2005 Człowiek w środowisku przyrodniczym i społecznym, Lublin. A. Biersack 2004 Od „nowej ekologii” do nowych ekologii [w:] Badanie Kultury. Elementy teorii antropologicznej kontynuacje, pod redakcją M. Kempny i E. Nowicka, Warszawa. P. Bowler 2007 Historia nauk o środowisku, Warszawa. B. A Byers, R. N. Cunliffe, A. T. Hudak 2001 Linking the conservation o culture and nature: a case study of sacred forests in Zimbabwe, “Human ecology” t. 29, nr 2, str. 187 – 216. M. A. Cravalho 1999 Shameless creatures: an ethnozoology of the Amazon River dolphin, “Ethnology” vol. 38 nr. 1, str. 47-58. Ch. Frankfurt-Nachmias, D. Nachmias 2001 Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań. C. Geertz 2005 Opis gęsty – w stronę interpretatywnej teorii kultury [w:] Kempy M. Nowicka E. Badanie Kultury. Elementy teorii antropologicznej, Warszawa. M. Hammersley, P. Atkinson 2000 Metody badań terenowych, Poznań. K. Hastrup 1994 Natura jako przestrzeń historyczna, „PSL Konteksty” nr 3-4, str. 8-13. L. Horowitz 2001 Perceptions of nature and responses to environmental degradation in New Caledonia, “Human Ecology” nr 40, str. 237 – 250. Z. Hull 2006 Ekofilozofia i środowisko przyrodnicze [w:] pod red. W. Galewicz, Świadomość środowiska, Kraków, str. 121-132. T. Ingold 2005 Kultura i postrzeganie środowiska [w:] Badanie Kultury. Elementy teorii antropologicznej, pod redakcją M. Kempny i E. Nowicka, Warszawa. P. Lindemann-Matthies, E. Bose 2008 How many species are there? Public understanding and awareness of biodiversity in Switzerland, “Human Ecology” t. 36 str. 731 – 742. P. Macnaghten i J. Urry 2005 Alternatywne Przyrody. Nowe Myślenie o przyrodzie i społeczeństwie, Warszawa A. Malewska-Szałygin 1995 Zarys tradycji stosowania pojęcia ‘wiedza potoczna’, “Etnografia Polska” XXXIX t. 1-2, str. 51-63. K. Milton 1995 Enviromentalism : The view from anthropology, Londyn. E. Moran 2008 Human adaptability : an introduction to ecological anthropology, Boulder. M. Nowacka 1994 Emocje i refleksje wywoływane przez ryby u rybaków z Murzynowa, „Lud” t. 77, str. 117 – 131. E. Nowicka 2003 Świat człowieka – świat kultury, Warszawa. B. S. Orlove, S. B. Brush 1996 Anthropology and the conservation of biodiversity, “Annual Review of Anthropology” nr 25, str. 329 – 352. C. T. Palmer, R. L. Wadley 2007 Local environmental knowledge, talk and skepticism: using ‘LES’ to distinguish ‘LEK’ from ‘LET’, “Human Ecology” t. 35, str. 749 – 760. J. Radziejowski 2003 Konflikty wokół ochrony przyrody w Polsce [w:] pod red. J. Czartoszewski, Konflikty społeczno-ekologiczne, Warszawa. D. Silverman 2007 Interpretacja danych jakościowych: metody analizy rozmowy, tekstu i interpretacji, Warszawa. 2008 Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa. E. A. Smith, M. Wishnie 2000 Conservation and subsistence In small-scale societies, „Annual Review of Anthropology” nr 29, str. 493 – 524. L. Tuszyńska 2008 Diagnoza stanu edukacji środowiskowej społeczności lokalnych w wybranych regionach Polski, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Student zdobywa wiedzę i doświadczenie na temat tego jako prowadzić badania terenowe: opracowuje kwestionariusz badawczy, przeprowadza wywiady. Ponadto, opracowuje i analizuje materiał badawczy podczas nich zebrany. Poznaje również podstawową literaturę dotyczącą omawianych w czasie zajęć zagadnień. Podczas pisania pracy laboratoryjnej nabywa umiejętności tworzenia tekstu naukowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę po każdym semestrze. Laboratorium kończy się złożeniem pracy laboratoryjnej do końca semestru zimowego III roku studiów oraz oddaniem na płycie CD przepisanych wywiadów i ew. innych materiałów terenowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.