Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego | USOSownia - uniwersyteckie forum USOSoweNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Ekologia roślinności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1400-216EKOR Kod Erasmus / ISCED: 07.204 / (0532) Nauki o ziemi
Nazwa przedmiotu: Ekologia roślinności
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: Przedmioty do wyboru dla studentów MSOŚ
Przedmioty do wyboru/specjalizacyjne z Wydziału Biologii
Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU
Przedmioty KIERUNKOWE do wyboru na II i III roku studiów Igo stopnia, na kier. BIOLOGIA
Przedmioty KIERUNKOWE do wyboru na st. I stopnia, kierunku OCHRONA ŚRODOWISKA
Przedmioty SPECJALIZACYJNE na studiach IIgo stopnia, kier. BIOLOGIA, spec. EKOLOGIA
Punkty ECTS i inne: 6.00
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Podstawowa znajomość gatunków roślin; podstawowa wiedza z zakresu ekologii, gleboznawstwa i nauk o Ziemi; umiejętność posługiwania się programami komputerowymi do analizy danych.

Korzystne wcześniejsze zaliczenie przedmiotów: botanika, gleboznawstwo, statystyka.

Skrócony opis:

Zadaniem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w specjalistyczną problematykę badawczą i warsztat metodyczny ekologii roślinności. Zajęcia są poświęcone wybranym zagadnieniom z zakresu syntaksonomii, ekologii, dynamiki, biogeografii oraz antropogenicznych przekształceń zbiorowisk roślinnych. Kurs prezentuje różne koncepcje i metody badań roślinności, skupiając się na stosowanym w Polsce podejściu fitosocjologicznym i wprowadzając w szerokim zakresie metody ekologii numerycznej. W szczególności uwzględnia metody służące do wyróżniania i rozpoznawania zbiorowisk oraz analizy związków między roślinnością i czynnikami środowiska. Podstawowy materiał do analizy tych zagadnień stanowi roślinność Polski.

Pełny opis:

Zajęcia obejmują 30 godz. wykładu i 60 godz. ćwiczeń, w tym 45 godz. pracowni oraz 15 godz. wyjazdów terenowych.

Wykład ma za zadanie:

* Przedstawić w uporządkowany sposób współczesny stan wiedzy na temat powstawania, zróżnicowania, ekologii, rozprzestrzenienia i antropogenicznych przekształceń zbiorowisk roślinnych;

* Zapoznać studentów z zasadami stosowanego w Polsce systemu klasyfikacji zbiorowisk roślinnych na tle innych podejść do opisu i systematyki roślinności;

* Naświetlić mechanizmy odpowiedzialne za współwystępowanie gatunków w zbiorowisku i poziom różnorodności gatunkowej;

* Zarysować obraz naturalnego zróżnicowania roślinności Polski w powiązaniu z przebiegiem głównych gradientów klimatycznych i edaficznych;

* Wprowadzić studentów w zagadnienia dynamiki roślinności w różnych skalach czasowych i przestrzennych;

* Nakreślić rolę człowieka we współczesnym obrazie zróżnicowania roślinności i wynikające stąd problemy i zagrożenia.

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami stosowanymi w badaniach zbiorowisk roślinnych.

* Na pracowni komputerowej studenci wykonują samodzielnie indywidualne zadania, obejmujące analizę i interpretację zróżnicowania roślinności wybranych, niewielkich rejonów Polski. W toku realizacji zadań poznają elementy warsztatu metodycznego, a w szczególności: wykorzystanie komputerowych systemów baz danych fitosocjologicznych; zastosowanie metod numerycznych do analizy zbioru zdjęć fitosocjologicznych; zasady identyfikacji wyróżnionych lokalnie typów zbiorowisk z jednostkami systemu klasyfikacji zbiorowisk roślinnych Polski; zastosowanie metod statystycznych do analizy związków między składem i zróżnicowaniem zbiorowisk a czynnikami środowiska.

* Podczas wyjazdów terenowych studenci zapoznają się z metodami zbioru materiałów w terenie i zasadami pobierania reprezentatywnych prób, uczą się wykorzystywania map roślinności oraz rozpoznawania typów zbiorowisk na podstawie przewodników fitosocjologicznych.

Literatura:

* Dzwonko Z. Przewodnik do badań fitosocjologicznych. (Guidebook to phytosociological studies). Wyd. Sorus. Poznań - Kraków. 2007 i n.

* Matuszkiewicz W. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. (A key to plant communities of Poland). PWN Warszawa. 2001 i n.

* Matuszkiewicz J.M. Zespoły leśne Polski (Forest associations of Poland.). PWN Warszawa. 2001 i n.

* Wysocki Cz., Sikorski P. Zarys fitosocjologii stosowanej. (Outline of applied phytosociology) Wydawnictwo SGGW Warszawa. 2000 i n.

* Kaźmierczak E. (red.). Metody numeryczne w badaniach struktury i funkcjonowania szaty roślinnej. (Computer methods in investigation of the structure and functioning of vegetation cover). Wydawnictwa UMK Toruń. 1998.

* Kornaś J., Medwecka-Kornaś A. Geografia roślin. (Plant geography). PWN Warszawa. 2002.

* Falińska K. Ekologia roślin. (Plant Ecology). PWN Warszawa. 2004.

Szafer W., Zarzycki K. (red.) Szata roślinna Polski. (Plant cover of Poland). PWN Warszawa. 1972 i n.

* Kent M., Coker P. Vegetation description and analysis - a practical approach. Wiley&Sons 1992 i n.

* Dierschke H. Pflanzensoziologie. (Phytosociology). Ulmer Verlag, Stuttgart. 1994 i n.

* Jongman R.H.G., Ter Braak C.J.F., van Tongeren O.F.R. (red.) Data analysis in community and landscape ecology. Cambridge University Press. 1995 i n.

* Maarel E. Van de (ed.). Vegetation Ecology.Blackwell Publ. 2005.

Efekty kształcenia:

Po ukończeniu kursu student

- rozumie ogólne zależności warunkujące zróżnicowanie zbiorowisk roślinnych w przestrzeni i czasie;

- uzyskuje zarys wiedzy na temat roślinności Polski;

- orientuje się w przyjętym w Polsce fitosocjologicznym systemie klasyfikacji zbiorowisk i potrafi się nim poprawnie posługiwać;

- potrafi rozpoznać typ zbiorowiska na podstawie tabel i przewodników fitosocjologicznych;

- zna zasady pobierania prób do analizy zróżnicowania roślinności, a w szczególności potrafi wykonać zdjęcie fitosocjologiczne;

- potrafi przeprowadzić analizę zbioru danych o roślinności i czynnikach środowiska, wykorzystując do tego metody numeryczne;

- poprawnie czyta i interpretuje tabele i diagramy fitosocjologiczne oraz mapy roślinności;

- umie wyszukać i wykorzystać archiwalne informacje o zbiorowiskach roślinnych i sprzężonych z nimi czynnikach środowiska;

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń na podstawie samodzielnie wykonanego projektu i przedstawienia wyników w formie prezentacji na seminarium.

Zaliczenie przedmiotu na podstawie egzaminu, z uwzględnieniem oceny z ćwiczeń (50%/50%).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/17" (zakończony)

Okres: 2017-02-18 - 2017-06-08
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Chojnacki, Paweł Pawlikowski
Prowadzący grup: Jan Chojnacki, Iwona Dembicz, Bożenna Gruszczyńska, Paweł Pawlikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2018-02-18 - 2018-06-10

Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiktor Kotowski, Paweł Pawlikowski
Prowadzący grup: Ewa Jabłońska, Łukasz Kozub, Paweł Pawlikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.