Choroby, epidemie i zarazy w historii ludzkości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0000-CHEZ-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Choroby, epidemie i zarazy w historii ludzkości |
Jednostka: | Uniwersytet Warszawski |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia skierowane są do wszystkich roczników i wszystkich wydziałów Uniwersytetu Warszawskiego. Treści tego przedmiotu były już realizowane w semestrze zimowym 2020/21 przedmiotem o kodzie 8120-ChEiZWUM-OG, zatem studenci, którzy zrealizowali przedmiot 8120-ChEiZWUM-OG 2020Z nie powinni rejestrować się na ten przedmiot 0000-CHEZ-OG. |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą dotyczyć historii najważniejszych chorób zakaźnych, które wpływają na ludzkość od czasów starożytnych po współczesność. Tytułowymi bohaterami wykładów będą m.in. dżuma, cholera, tyfus, ospa oraz COVID-19. Słuchacze dowiedzą się jak epidemie i pandemie decydowały o losach wybranych narodów, państw i miast. Duży nacisk zostanie położony na dzieje Warszawy w kontekście walki z chorobami i epidemiami. Historia ewolucji schorzeń zakaźnych zostanie omówiona również przez pryzmat sztuki, literatury oraz filmu. Studenci dowiedzą się, jaki wpływ epidemie i zarazy miały na demografię i sprawy społeczne; poznają sylwetki najsłynniejszych władców, artystów i pisarzy, którzy zmagali się z tytułowymi dolegliwościami. Przedstawione zostaną objawy, metody leczenia (w kontekście historycznym). Zaproszenie na zajęcia skierowane jest zarówno do sympatyków nauk humanistycznych, jak i reprezentantów nauk ścisłych i medycznych. |
Pełny opis: |
Zaproszenie do udziału w kursie skierowane jest do osób zainteresowanych dziejami najsłynniejszych chorób, z którymi ludzkość zmaga się od czasów starożytnych po czasy współczesne. Głównym celem wykładów będzie przedstawienie pandemii i epidemii w kontekście historycznym, a także na tle dzieł malarskich, rzeźbiarskich, literackich i filmowych. Słuchacze zaznajomią się z sylwetkami słynnych władców, polityków, artystów, pisarzy, aktorów, którzy zmagali się z tytułowymi dolegliwościami. Przedstawiony zostanie też wpływ chorób na rozwój, demografię i urbanistykę wybranych miast (Paryż, Londyn, Wiedeń, Nowy Jork, Wenecja). Duży nacisk położony zostanie również na znaczenie chorób zakaźnych w relacjach polsko-włoskich. Ważnym elementem zajęć będzie ukazanie historii Polski i Warszawy przez pryzmat historii chorób i epidemii. Na spotkaniach zostaną zaprezentowane najważniejsze leki, szczepionki i ich wynalazcy. Nie zabraknie również wskazania objawów chorobowych, metod leczenia zarówno w przeszłości, jak i dzisiaj. Kurs składać się będzie z 15 zajęć po 90 min. Podstawowe zagadnienia: Program zajęć: 1. Zajęcia wprowadzające 2. Dżuma 3. Ospa prawdziwa 4. Kiła 5. Trąd 6. Gruźlica 7. Malaria 8. Żółta Febra 9. Cholera 10. Grypa 11. Tyfus 12. AIDS 13. Ebola 14. SARS-CoV-1 i MERS 15. COVID-19 |
Literatura: |
Literatura 1. T. Brzeziński, Historia medycyny, Warszawa 1995. 2. Z. Gajda, Do historii medycyny wprowadzenie, Kraków 2011. 3. W. Szumowski, Historia medycyny, Warszawa 1961. 4. M. Łyskanowski, Medycyna i lekarze dawnej Warszawy, Warszawa 1976. 5. G. Paul, 50 faktów z historii medycyny, Warszawa 2016. 6. J. Aberth, Spektakle masowej śmierci: plagi, zarazy, epidemie, Warszawa 2012. 7. J. Brown, Grypa: sto lat walki, Kraków 2019. 8. A. Karpiński, W walce z niewidzialnym wrogiem, Warszawa 2000. 9. K. Polek, Ł. Sroka (red.), Epidemie w dziejach Europy, Kraków 2016. 10. Sz. Wrzesiński. Epidemie w dawnej Polsce, Zakrzewo 2011. 11. Christopher Duncan, Susan Scott, Czarna śmierć: epidemie w Europie od starożytności do czasów współczesnych, Warszawa 2008. 12. J. Ruffié, Jean Ch. Soumia, Historia epidemii: od dżumy do AIDS, Warszawa 1996. 13. A. Nitsch-Osuch, A. Tyszkiewicz (red.), Od dżumy do COVID-19. Choroby, epidemie i pandemie w medycynie i humanistyce, Warszawa 2022. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się Po zakończeniu zajęć student: - posiada podstawową wiedzę na temat najsłynniejszych chorób od czasów starożytnych po XXI w., - potrafi opisać objawy i główne metody leczenia tytułowych chorób, - zna sylwetki słynnych lekarzy i badaczy, który przyczynili się do zapobiegania rozwoju epidemii, - rozumie metody zapobiegania chorobom, zarówno te historyczne, jak i współczesne, - umie wskazać najważniejsze dzieła sztuki i literatury oraz obrazy filmowe nawiązujące do tematu kursu, - dostrzega znaczenie chorób, epidemii i zaraz w historii ludzkości, Polski i Warszawy, - zna przykłady wpływu chorób zakaźnych na związki kulturowo-naukowe pomiędzy Polską a Italią, - dostrzega związki pomiędzy ważnymi momentami historycznymi a wpływem chorób na społeczeństwo, - potrafi przyporządkować obszary wybuchu epidemii oraz miejsca ich najczęstszego występowania. - umie scharakteryzować historię wybranych miast w kontekście epidemiologicznym |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć odbywać się będzie na podstawie kontrolowanej obecności. Dodatkowo na ostatnich zajęciach zostanie przygotowany test z pytaniami zamkniętymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład konwersatoryjny, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Tyszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Adam Tyszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład konwersatoryjny - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.