(in Polish) Dyskryminacja, konformizm i opór - historia i pamięć getta ławkowego i innych form wykluczeń w murach uniwersytetów
General data
Course ID: | 0000-DKIO-OG |
Erasmus code / ISCED: |
14.0
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Dyskryminacja, konformizm i opór - historia i pamięć getta ławkowego i innych form wykluczeń w murach uniwersytetów |
Organizational unit: | University of Warsaw |
Course groups: |
General university courses General university courses in the social sciences |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | Ability to participate in an online interactive e-learning course. |
Mode: | Remote learning |
Short description: |
(in Polish) UWAGA! Kurs dostępny będzie dla osób studiujących od 15 kwietnia 2024 r. Osoby zapisane na kurs otrzymają wiadomość za pośrednictwem USOSmail z linkiem i informacjami odnośnie logowania . Celem kursu jest omówienie społecznych mechanizmów konstruowania Innego, analiza form przemocy i wykluczenia w przestrzeni akademickiej na przykładach historycznych oraz refleksja nad upamiętnieniem dyskryminacji i oporu przeciw niej w murach uczelni. Na przykładzie historii uczelni polskich i zagranicznych (w tym Uniwersytetu Warszawskiego) kurs kształtuje wrażliwość na różne formy wykluczenia i wzmacnia umiejętności im przeciwdziałania. Krytyczna refleksja nad przeszłością UW, dyskryminacją i oporem w jego murach (której przykładem jest wprowadzone w 1937 roku getto ławkowe) oraz nad procesem ich upamiętniania łączy się ściśle ze współczesną misją edukacyjną oraz polityką antydyskryminacyjną uczelni. |
Full description: |
(in Polish) Kurs składa się z 4 modułów: 1. Społeczne mechanizmy dyskryminacji i wykluczenia. Ten moduł wprowadza w szerszy kontekst społeczny i historyczny dyskryminacji i wykluczenia. Prezentuje podstawowe terminy dotyczące dyskryminacji, konstruowania Innego oraz omawia mechanizmy kulturowe, instytucjonalne i systemowe sprzyjające dyskryminacji. 2. Historyczne przykłady wykluczania. W tym module poznasz historyczne przykłady praktyk dyskryminacyjnych - wykluczenie i przemoc na uniwersytetach amerykańskich i europejskich, w tym w murach międzywojennego Uniwersytetu Warszawskiego (tzw. paragrafy aryjskie, numerus clausus i getto ławkowe). Będziemy również analizować przykłady dyskryminującego języka i zastanawiać się, jak rozpoznawać i przeciwdziałać przemocy w przestrzeni uniwersyteckiej (case studies do osobistej refleksji). 3. Sprzeciw wobec dyskryminacji. W tym module poznamy praktyki oporu, przykłady kolektywnego i jednostkowego sprzeciwu, inicjatywy symboliczne i takie, które przyniosły rezultaty. Dowiesz się również, jak można interweniować w sytuacjach wykluczenia i przemocy oraz jak reagować na dyskryminację dziś. Poznasz ścieżki reagowania na przejawy dyskryminacji dostępne na UW. 4. Zapominanie i odpominanie dyskryminacji i wykluczania. . W tym module dowiesz się, czym jest społeczne zapomnienie, pamięć zbiorowa i pamięć publiczna oraz jaki mają związek z dyskryminacją i wykluczeniem. Dowiesz się, na czym polega społeczny proces odzyskiwania zapomnianych treści. Poznasz funkcje i formy upamiętniania trudnej przeszłości, historyczne i współczesne przykłady zapominania i odpominania dyskryminacji w przestrzeniach akademickich oraz proces upamiętniania dyskryminacji z czasów międzywojennych na polskich uczelniach (w tym na Uniwersytecie Warszawskim). |
Bibliography: |
(in Polish) brak |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu kursu student i studentka: wiedza: dowiedzą się, czym jest dyskryminacja i wykluczenie, poznają sposoby konstruowania Innego i społeczne mechanizmy dyskryminacji oraz ich historyczne reprezentacje z uwzględnieniem przykładów z uczelni amerykańskich oraz europejskich, w tym z Uniwersytetu Warszawskiego i innych polskich uczelni okresu międzywojennego. rozumienie: zrozumieją, jak wytwarzanie Inności łączy się z wykluczaniem oraz jak uwarunkowania historyczne wpływają na stereotypy, uprzedzenia, dyskurs publiczny; pogłębiają swoją refleksję nad znaczeniem różnych form upamiętniania/radzenia sobie z trudną przeszłością w przestrzeni publicznej, w tym akademickiej. umiejętności: nauczą się rozpoznawać praktyki i język dyskryminacji, reagować na wykluczające praktyki dyskryminacji, szczególnie w obszarze uniwersytetu oraz sięgać po narzędzia przeciwdziałania dyskryminacji. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie całości interaktywnego kursu równa się ocenie bardzo dobrej. Niższe oceny stanowią procentowy wymiar ukończenia kursu. Najniższa pozytywna ocena to 60% kursu. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
E-learning course, 30 hours, 100 places
|
|
Coordinators: | Zuzanna Kaszuba, Joanna Wawrzyniak | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
E-learning course - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: | (unknown) | |
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.