University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Jak nauczać dwujęzycznie przedmiotów niejęzykowych? Nauczanie dwujęzyczne w teorii i praktyce-ZIP

General data

Course ID: 0000-JNDPN-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Jak nauczać dwujęzycznie przedmiotów niejęzykowych? Nauczanie dwujęzyczne w teorii i praktyce-ZIP
Organizational unit: University of Warsaw
Course groups: General university courses
General university courses in the social sciences
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa ich wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć.

Warunkiem udziału w zajęciach jest zatem:

- wypełnienie na początku pierwszych zajęć deklaracji oraz oświadczenia uczestnika projektu finansowanego w ramach Programu ZIP

- wypełnienie pre-i post-testu służącego ocenie przyrostu kompetencji (bilans kompetencji)

W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich, pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich oraz czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich, którzy realizują specjalność nauczycielską.

Uczestnicy zajęć powinni posiadać podstawową wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki oraz dydaktyki ogólnej.


Short description: (in Polish)

Głównym celem zajęć jest przygotowanie studentów kierunków niefilologicznych do pracy nauczyciela przedmiotów niejęzykowych (biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, …) w klasach dwujęzycznych.

W czasie zajęć uczestnicy zostaną zapoznani z głównymi założeniami zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego nazywanego w Polsce nauczaniem dwujęzycznym. Nauczą się także, w jaki sposób konstruować jednostkę dydaktyczną przedmiotu niejęzykowego z elementami języka obcego, jak wprowadzać słownictwo specjalistyczne oraz jakie techniki dydaktyczne należy wykorzystać w czasie pracy z tekstem specjalistycznym w języku obcym.

Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa ich wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć.

Full description: (in Polish)

Głównym celem zajęć jest przygotowanie studentów kierunków niefilologicznych do pracy nauczyciela przedmiotów niejęzykowych (biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, …) w klasach dwujęzycznych.

W czasie zajęć uczestnicy zostaną zapoznani z głównymi założeniami zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego nazywanego w Polsce nauczaniem dwujęzycznym. Nauczą się także, w jaki sposób konstruować jednostkę dydaktyczną przedmiotu niejęzykowego z elementami języka obcego, jak wprowadzać słownictwo specjalistyczne oraz jakie techniki dydaktyczne należy wykorzystać w czasie pracy z tekstem specjalistycznym w języku obcym.

W czasie zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia:

● cele i założenia nauczania dwujęzycznego

● miejsce nauczania dwujęzycznego w polskim systemie edukacyjnym

● nauczanie słownictwa specjalistycznego na lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej

● wykorzystanie artykułów popularnonaukowych zredagowanych w języku obcym na lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej

● wykorzystanie specjalistycznych nagrań w języku obcym na lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej

● struktura lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej

● metoda projektu na lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej

Zajęcia umożliwią uczestnikom nabycie kompetencji zawodowych związanych z pracą nauczyciela przedmiotu niejęzykowego w szkole dwujęzycznej, jak również kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych (praca w grupie).

Bibliography: (in Polish)

Elementy bibliografii:

Gajo, L., „Czy nauczyciel uczący w sekcji dwujęzycznej to nowy typ nauczyciela?” [w:] Dzięgielewska, Z. (red.) Nauczanie dwujęzyczne w Polsce i w Europie, CODN, Warszawa, s. 16-25.

Kondrak, L., 2010, „Czy warto uczyć się matematyki po francusku?” [w:] Języki Obce w Szkole 6/2010, s. 126-133.

Michalska-Guidon, L., 2008, „Strategie nauczania przedmiotów ścisłych w klasach dwujęzycznych” w:] Dzięgielewska, Z. (red.) Nauczanie dwujęzyczne w Polsce i w Europie, CODN, Warszawa, s. 66-73.

Pawlak, M., 2010, „Zintegrowane kształcenie językowo-przedmiotowe: założenia, praktyka, perspektywy” [w:] Języki Obce w Szkole 6/2010, s. 13-26.

Pawlak, M., 2015, Edukacja dwujęzyczna w polskich szkołach. Raport ewaluacyjny, ORE, Warszawa.

Zagner, A., 2010, „Geografia dwujęzycznie” [w:] Języki Obce w Szkole 6/2010, s. 114-118.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończonym kursie, student:

● definiuje cele i założenia nauczania dwujęzycznego (w Europie i w Polsce)

● wykorzystuje techniki pracy ze słownictwem specjalistycznym na lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej

● dydaktyzuje artykuły popularnonaukowe oraz nagrania specjalistyczne na potrzeby lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej

● tworzy konspekt lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej

● planuje projekt edukacyjny na potrzeby lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej

● dokonuje transferu nabytej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki przedmiotowej na potrzeby lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej

● współpracuje w grupie, szanując odmienność jej członków

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki zaliczenia zajęć:

● obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań

● wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć)

● wypełnienie ankiety ewaluacyjnej po zakończeniu ostatnich zajęć

● przygotowanie i przedstawienie fragmentów sekwencji dydaktycznych dotyczących pracy ze słownictwem specjalistycznym, artykułem popularnonaukowym oraz nagraniem specjalistycznym

● opracowanie projektu edukacyjnego do wykorzystania lekcji przedmiotu niejęzykowego w klasie dwujęzycznej

● terminowe złożenie sekwencji dydaktycznych oraz projektu edukacyjnego

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)