(in Polish) Kompetencje psychologiczne nauczyciela/trenera (edycja 2.)– Klinika Kariery przyszłego nauczyciela
General data
Course ID: | 0000-KPNT-KKPN-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Kompetencje psychologiczne nauczyciela/trenera (edycja 2.)– Klinika Kariery przyszłego nauczyciela |
Organizational unit: | University of Warsaw |
Course groups: |
General university courses General university courses in the social sciences |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa ich wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć. Warunkiem udziału w zajęciach jest zatem: - wypełnienie na początku pierwszych zajęć deklaracji oraz oświadczenia uczestnika projektu finansowanego w ramach Programu ZIP - wypełnienie pre-i post-testu służącego ocenie przyrostu kompetencji (bilans kompetencji) W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich, pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich oraz czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich. |
Short description: |
(in Polish) W zajęciach uczestniczą studentki i studenci przygotowujący się do pracy z dziećmi i młodzieżą, m.in. jako nauczyciel/trener. Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów z wybranymi zagadnieniami o charakterze psychologicznym z punktu widzenia optymalnego planowania i organizowania procesu nauczania/uczenia się. Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa ich wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć. Warsztat umożliwia uzyskanie kompetencji zawodowych, komunikacyjnych oraz analitycznych. |
Full description: |
(in Polish) Wykaz tematów i zagadnień szczegółowych – wybór: Własne przekonania oraz teorie subiektywne na temat nauczania/uczenia się i roli nauczyciela/trenera: ich źródła, ich funkcje, ich przezwyciężanie. Narzędzia służące rozwijaniu samoświadomości nauczyciela/trenera; potencjał i ograniczenia różnych narzędzi samooceny: od kwestionariuszy po pisemne autonarracje. Dokonywanie samooceny kompetencji w pracy nauczyciela/trenera. Poczucie własnej wartości, poczucie własnej skuteczności a samoocena. Trudne sytuacje w praktyce dydaktycznej: trudne/niestosowne reakcje werbalne uczących się, „trudne pytania”, niestosowne zachowania niewerbalne itd. Działania zapobiegawcze i naprawcze. Zdarzenia krytyczne w praktyce dydaktycznej – od ich dostrzeżenia, poprzez ich analizę po wnioski wynikające z ich analizy Rozmowa diagnostyczna z uczącym się: ustalenie przyczyn satysfakcji lub jej braku oraz źródeł problemów (porażek) i sukcesów – zasady prowadzenia takich rozmów, identyfikowanie „sygnałów oporu” ze strony uczącego się itd. Wybór i zasady stosowania różnych metod i technik dydaktycznych z punktu widzenia potrzeb psychologicznych uczących się: burza mózgów, prezentacja, studium przypadku, dyskusja, debata, technika think-pair-share, symulacja, scenka sytuacyjna Bycie sobą w roli nauczyciela/trenera – od refleksji filozoficznej po podejście skoncentrowane na uczniu w ujęciu C. R. Rogersa Warsztat umożliwia uzyskanie kompetencji zawodowych, komunikacyjnych oraz analitycznych. |
Bibliography: |
(in Polish) Holmes J.D. (2019), Edukacja i uczenie się. 16 największych mitów, Warszawa: Wyd. Nauk. PWN. Lilienfeld S.O., Lynn S.J., Ruscio J., Beyerstein B.L. (2017), 50 wielkich mitów psychologii popularnej, Warszawa: CIS. Michońska-Stadnik A. (2013), Teoretyczne i praktyczne podstawy weryfikacji wybranych teorii subiektywnych w kształceniu nauczycieli języków obcych. Wrocław: Wyd. UWr. Schön D. A. (1983), The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action, London: Temple Smith. Smuk M. (2017), „Pisemna autonarracja w badaniu różnic indywidualnych w glottodydaktyce”, Neofilolog 48/1, Poznań – Słupsk, s. 41-54. Smuk M. (2018), „Przekonania hamulcem innowacyjnego myślenia”, Neofilolog 50/1, Poznań – Olsztyn, s. 29-43. Taraszkiewcz M. (dowolne wydanie), Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa: CODN. Tripp D. (dowolne wydanie), Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, Warszawa: WSiP. Szczegółowa literatura będzie zależeć od zainteresowań i potrzeb uczestniczek i uczestników kursu. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć studentka/student: jest bardziej świadoma/y swoich przekonań i teorii subiektywnych na temat nauczania/uczenia się, rozumie szkodliwość niektórych z nich i umie przewidzieć ich praktyczne konsekwencje ma wyższy poziom samoświadomości z punktu widzenia własnych mocnych i słabych stron w pracy nauczyciela/trenera, umie stosować różne narzędzia rozwijające samoświadomość ma świadomość różnorakich kompetencji nauczyciela/trenera, których powinna dotyczyć samoocena; rozumie związki między poczuciem własnej wartości, poczuciem własnej skuteczności a samooceną Umie zapobiegać i stawiać czoła najczęstszym/ „standardowym” trudnym sytuacjom w praktyce dydaktycznej Umie identyfikować zdarzenia krytyczne w praktyce dydaktycznej, analizować i wyciągać z nich istotne dla sytuacji wnioski Umie prowadzić z uczącym się rozmowy na temat różnych aspektów jego uczenia się, w tym diagnozować – w stopniu podstawowym – źródła jego satysfakcji lub jego braku oraz przyczyn sukcesów i porażek w nauce, jak również proponować adekwatne działanie naprawcze Umie dokonywać wyboru i stosować różne metody i techniki dydaktyczne w zależności od potrzeb psychologicznych członków grupy Jest świadoma/y różnych wymiarów autentyczności podczas pełnienia roli nauczyciela/trenera |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunki zaliczenia zajęć: - obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań - wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć) - wypełnienie ankiety ewaluacyjnej po zakończeniu ostatnich zajęć - aktywny udział w zadaniach realizowanych podczas zajęć - uzyskanie minimum 60% punktów z testu końcowego dotyczącego zagadnień omawianych podczas zajęć Test przeprowadzony na ostatnich/przedostatnich zajęć – jego formuła do ustalenia z uczestniczkami i uczestnikami kursu |
Copyright by University of Warsaw.