University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Kompetencje psychologiczne nauczyciela/trenera (edycja 2.)– Klinika Kariery przyszłego nauczyciela

General data

Course ID: 0000-KPNT-KKPN-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Kompetencje psychologiczne nauczyciela/trenera (edycja 2.)– Klinika Kariery przyszłego nauczyciela
Organizational unit: University of Warsaw
Course groups: General university courses
General university courses in the social sciences
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa ich wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć.

Warunkiem udziału w zajęciach jest zatem:

- wypełnienie na początku pierwszych zajęć deklaracji oraz oświadczenia uczestnika projektu finansowanego w ramach Programu ZIP

- wypełnienie pre-i post-testu służącego ocenie przyrostu kompetencji (bilans kompetencji)

W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich, pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich oraz czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich.


Short description: (in Polish)

W zajęciach uczestniczą studentki i studenci przygotowujący się do pracy z dziećmi i młodzieżą, m.in. jako nauczyciel/trener.

Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów z wybranymi zagadnieniami o charakterze psychologicznym z punktu widzenia optymalnego planowania i organizowania procesu nauczania/uczenia się.

Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa ich wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć.

Warsztat umożliwia uzyskanie kompetencji zawodowych, komunikacyjnych oraz analitycznych.

Full description: (in Polish)

Wykaz tematów i zagadnień szczegółowych – wybór:

Własne przekonania oraz teorie subiektywne na temat nauczania/uczenia się i roli nauczyciela/trenera: ich źródła, ich funkcje, ich przezwyciężanie.

Narzędzia służące rozwijaniu samoświadomości nauczyciela/trenera; potencjał i ograniczenia różnych narzędzi samooceny: od kwestionariuszy po pisemne autonarracje.

Dokonywanie samooceny kompetencji w pracy nauczyciela/trenera. Poczucie własnej wartości, poczucie własnej skuteczności a samoocena.

Trudne sytuacje w praktyce dydaktycznej: trudne/niestosowne reakcje werbalne uczących się, „trudne pytania”, niestosowne zachowania niewerbalne itd. Działania zapobiegawcze i naprawcze.

Zdarzenia krytyczne w praktyce dydaktycznej – od ich dostrzeżenia, poprzez ich analizę po wnioski wynikające z ich analizy

Rozmowa diagnostyczna z uczącym się: ustalenie przyczyn satysfakcji lub jej braku oraz źródeł problemów (porażek) i sukcesów – zasady prowadzenia takich rozmów, identyfikowanie „sygnałów oporu” ze strony uczącego się itd.

Wybór i zasady stosowania różnych metod i technik dydaktycznych z punktu widzenia potrzeb psychologicznych uczących się: burza mózgów, prezentacja, studium przypadku, dyskusja, debata, technika think-pair-share, symulacja, scenka sytuacyjna

Bycie sobą w roli nauczyciela/trenera – od refleksji filozoficznej po podejście skoncentrowane na uczniu w ujęciu C. R. Rogersa

Warsztat umożliwia uzyskanie kompetencji zawodowych, komunikacyjnych oraz analitycznych.

Bibliography: (in Polish)

Holmes J.D. (2019), Edukacja i uczenie się. 16 największych mitów, Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Lilienfeld S.O., Lynn S.J., Ruscio J., Beyerstein B.L. (2017), 50 wielkich mitów psychologii popularnej, Warszawa: CIS.

Michońska-Stadnik A. (2013), Teoretyczne i praktyczne podstawy weryfikacji wybranych teorii subiektywnych w kształceniu nauczycieli języków obcych. Wrocław: Wyd. UWr.

Schön D. A. (1983), The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action, London: Temple Smith.

Smuk M. (2017), „Pisemna autonarracja w badaniu różnic indywidualnych w glottodydaktyce”, Neofilolog 48/1, Poznań – Słupsk, s. 41-54.

Smuk M. (2018), „Przekonania hamulcem innowacyjnego myślenia”, Neofilolog 50/1, Poznań – Olsztyn, s. 29-43.

Taraszkiewcz M. (dowolne wydanie), Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa: CODN.

Tripp D. (dowolne wydanie), Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, Warszawa: WSiP.

Szczegółowa literatura będzie zależeć od zainteresowań i potrzeb uczestniczek i uczestników kursu.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć studentka/student:

jest bardziej świadoma/y swoich przekonań i teorii subiektywnych na temat nauczania/uczenia się, rozumie szkodliwość niektórych z nich i umie przewidzieć ich praktyczne konsekwencje

ma wyższy poziom samoświadomości z punktu widzenia własnych mocnych i słabych stron w pracy nauczyciela/trenera, umie stosować różne narzędzia rozwijające samoświadomość

ma świadomość różnorakich kompetencji nauczyciela/trenera, których powinna dotyczyć samoocena; rozumie związki między poczuciem własnej wartości, poczuciem własnej skuteczności a samooceną

Umie zapobiegać i stawiać czoła najczęstszym/ „standardowym” trudnym sytuacjom w praktyce dydaktycznej

Umie identyfikować zdarzenia krytyczne w praktyce dydaktycznej, analizować i wyciągać z nich istotne dla sytuacji wnioski

Umie prowadzić z uczącym się rozmowy na temat różnych aspektów jego uczenia się, w tym diagnozować – w stopniu podstawowym – źródła jego satysfakcji lub jego braku oraz przyczyn sukcesów i porażek w nauce, jak również proponować adekwatne działanie naprawcze

Umie dokonywać wyboru i stosować różne metody i techniki dydaktyczne w zależności od potrzeb psychologicznych członków grupy

Jest świadoma/y różnych wymiarów autentyczności podczas pełnienia roli nauczyciela/trenera

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki zaliczenia zajęć:

- obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań

- wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć)

- wypełnienie ankiety ewaluacyjnej po zakończeniu ostatnich zajęć

- aktywny udział w zadaniach realizowanych podczas zajęć

- uzyskanie minimum 60% punktów z testu końcowego dotyczącego zagadnień omawianych podczas zajęć

Test przeprowadzony na ostatnich/przedostatnich zajęć – jego formuła do ustalenia z uczestniczkami i uczestnikami kursu

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)