University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Obraz chorób zakaźnych w sztuce i historii

General data

Course ID: 0000-OCHZ-OG
Erasmus code / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Obraz chorób zakaźnych w sztuce i historii
Organizational unit: University of Warsaw
Course groups: General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses
general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Co do zasady zajęcia skierowane są do wszystkich roczników i wszystkich wydziałów Uniwersytetu Warszawskiego.

Na wykład nie mogą rejestrować się studenci uczestniczący w roku akademickim w wykładach w ramach cyklu pt.” Choroby, epidemie i zarazy w historii ludzkości” (0000-CHEZ-OG).

Short description: (in Polish)

Zajęcia będą dotyczyć historii najważniejszych chorób zakaźnych, które wpływały na ludzkość od czasów starożytnych po dzień dzisiejszy. Tytułowymi bohaterami wykładów będą m.in. dżuma, cholera, tyfus, ospa prawdziwa, żółta febra oraz COVID-19. Słuchacze dowiedzą się jak epidemie i pandemie decydowały o losach wybranych narodów, państw i miast. Duży nacisk zostanie położony na dzieje Warszawy w kontekście walki z chorobami i epidemiami. Historia ewolucji schorzeń zakaźnych zostanie omówiona również przez pryzmat sztuki, literatury oraz filmu. Studenci dowiedzą się jaki wpływ epidemie i zarazy miały na demografię i sprawy społeczne. Poznają sylwetki najsłynniejszych władców, artystów i pisarzy, którzy zmagali się z tytułowymi dolegliwościami. Przedstawione zostaną objawy, metody leczenia (w kontekście historycznym). Zaproszenie na zajęcia skierowane jest zarówno do sympatyków nauk humanistycznych, jak i reprezentantów nauk ścisłych i medycznych.

Full description: (in Polish)

Zaproszenie do udziału w kursie skierowane jest do osób zainteresowanych dziejami najsłynniejszych chorób, z którymi ludzkość zmagała się od czasów starożytnych po czasy współczesne. Głównym celem wykładów będzie przedstawienie pandemii i epidemii w kontekście historycznym, a także na tle dzieł malarskich, rzeźbiarskich, literackich i filmowych. Słuchacze zaznajomią się z sylwetkami słynnych władców, polityków, artystów, pisarzy, aktorów, którzy zmagali się z tytułowymi dolegliwościami. Ukazany zostanie też wpływ chorób na rozwój, demografię i urbanistykę wybranych miast (Paryż, Londyn, Wiedeń, Nowy Jork, Wenecja). Ważnym elementem zajęć będzie ukazanie historii Polski i Warszawy przez pryzmat historii chorób i epidemii. Na spotkaniach zostaną także zaprezentowane najważniejsze leki, szczepionki i ich wynalazcy. Nie zabraknie również wskazania objawów chorobowych i historycznych metod leczenia.

Kurs składać się będzie z 30 zajęć po 90 min. (cały rok akademicki)

Szczegółowy program zajęć:

1. Zajęcia wprowadzające

2. Dżuma – „Wenecja wobec dżumy, czyli o kłopotliwym mariażu miasta i choroby".

3. Dżuma cz. II – „Czarna Śmierć w historii i sztuce nad Wisłą”

4. Ospa prawdziwa – „Edward Jenner w walce z ospą prawdziwą i początki ruchu antyszczepionkowego".

5. Ospa prawdziwa cz. II – „Epidemia we Wrocławiu przed eradykacją ospy”

6. Kiła – „Jedna noc z Wenus, dożywocie z Merkurym. O syfilisie w kulturze nowożytnej".

7. Kiła cz. II – „Malarstwo i rzeźba, a wenerologia”

8. „Kiła, rzeżączka i inne choroby zakaźne w świecie akademickim”

9. Odra - „Wróg populacji dziewiczych”

10. Trąd – „Alienacja, niezrozumienie i wykluczenie. O postrzeganiu trędowatych w minionych wiekach".

11. Cholera – „Historia cholery w dziewiętnastowiecznej Europie na podstawie historycznych karykatur i satyrycznych ilustracji".

12. Cholera – cz. II – „Cholera zmorą Warszawy w XIX w.”

13. Gruźlica – „Dwudziestowieczna krucjata przeciw gruźlicy, czyli o roli krzyża lotaryńskiego w ikonografii medycznej".

14. Gruźlica cz. II – „Obraz choroby w filmie, muzyce i literaturze”

15. Grypa – „Hiszpanka: historia, prewencja i mity".

16. Tyfus plamisty – „Największy wróg Napoleona i socjalizmu”

17. Tyfus plamisty cz. II – „Walka z tyfusem plamistym w warszawskim getcie na podstawie wybranych kronik i wspomnień pamiętnikarskich".

18. Dur Brzuszny – „Sąd nad Mary Mallon”

19. Błonica – „Malarskie wizerunki choroby”

20. Malaria – „Wygrać z chorobą. Słynni sportowcy i podróżnicy versus malaria".

21. Żółta febra – „Historia Ameryki Północnej w kolorze Yellow”

22. Polio – „Choroba dzieci, a sztuki plastyczne”

23. AIDS – „Mit pacjenta zero w kontekście poszukiwań narodzin wirusa HIV i początków AIDS w XX wieku".

24. AIDS II – „Nieznany wróg w świecie kultury”

25. Ebola – „Afryka w walce z niewidzialnym wrogiem”

26. SARS-CoV-1 i MERS - „Zanim pojawił się COVID 19”

27. COVID-19 – „SARS-CoV-2 – zwierciadło przeszłości".

28. COVID -19 cz. II – „Obraz choroby w sztuce przestrzeni publicznej”

29. Zika, Wirus Zachodniego Nilu, Denga – „Zagrożenia XXI wieku”

30. Podsumowanie – „Richard Tennant Cooper – artysta od chorób”

Bibliography: (in Polish)

1. T. Brzeziński, Historia medycyny, Warszawa 1995

2. Z. Gajda, Do historii medycyny wprowadzenie, Kraków 2011

3. W. Szumowski, Historia medycyny, Warszawa 1961.

4. M. Łyskanowski, Medycyna i lekarze dawnej Warszawy, Warszawa 1976

5. G. Paul, 50 faktów z historii medycyny, Warszawa 2016

6. J. Aberth, Spektakle masowej śmierci: plagi, zarazy, epidemie, Warszawa 2012

7. J. Brown, Grypa: sto lat walki, Kraków 2019.

8. A. Karpiński, W walce z niewidzialnym wrogiem, Warszawa 2000

9. K. Polek, Ł. Sroka (red.), Epidemie w dziejach Europy, Kraków 2016.

10. Sz. Wrzesiński. Epidemie w dawnej Polsce, Zakrzewo 2011

11. Christopher Duncan, Susan Scott, Czarna śmierć: epidemie w Europie od starożytności do czasów współczesnych, Warszawa 2008.

12. J. Ruffié, Jean Ch. Soumia, Historia epidemii: od dżumy do AIDS, Warszawa 1996.

13. A. Nitsch-Osuch, A. Tyszkiewicz (red.), Od dżumy do COVID-19.Choroby, epidemie i pandemie w medycynie i humanistyce, Warszawa 2022.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student:

- posiada podstawową wiedzę na temat najsłynniejszych chorób od czasów starożytnych po XXI w.,

- zna sylwetki słynnych lekarzy i badaczy, który przyczynili się do zapobiegania rozwoju epidemii,

- potrafi wskazać nazwiska artystów zmagających się w swoim życiu z chorobami zakaźnymi,

- rozumie metody zapobiegania chorobom, zarówno te historyczne, jak i współczesne,

- rozumie historyczne pojęcie i terminy medyczne w kontekście chorób zakaźnych,

- dostrzega oddziaływanie medycyny na wybrane dzieła sztuki: malarstwo, rzeźba i architektura,

- umie wskazać dzieła muzyczne, literatury oraz obrazy filmowe nawiązujące do tematu kursu,

- dostrzega znaczenie chorób, epidemii i zaraz w historii Polski i Warszawy,

- dostrzega związki pomiędzy ważnymi momentami historycznymi a wpływem chorób na społeczeństwo,

- rozumie wpływ chorób zakaźnych na kształtowanie się procesów demograficznych,

- potrafi przyporządkować obszary wybuchu epidemii oraz miejsca ich najczęstszego występowania,

- umie scharakteryzować historię wybranych miast w kontekście epidemicznym,

- potrafi omówić występowanie chorób w wybranych grupach społecznych,

- zna historyczne symbole i emblematy nawiązujące do chorób zakaźnych,

- umie wskazać najważniejsze źródła historyczne odwołujące się do chorób zakaźnych,

- umie wskazać przełomowe osiągnięcia w historii medycyny,

- potrafi opisać znaczenie eksperymentu naukowego w rozwoju medycyny,

- zna najważniejsze kolekcje o profilu medycznym w Europie,

- dostrzega związki na płaszczyznach społecznej i kulturalnej pomiędzy przeszłością a teraźniejszą w kontekście pandemii COVID-19,

-potrafi wskazać przyszłe potencjalne zagrożenia epidemiczne oraz działania prewencyjne w kontekście sztuki i środków masowego przekazu

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie zajęć odbywać się będzie na podstawie kontrolowanej obecności. Dodatkowo na ostatnich zajęciach drugiego semestru zostanie przygotowany test z pytaniami zamkniętymi.

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Participatory lecture, 60 hours, 50 places more information
Coordinators: Adam Tyszkiewicz
Group instructors: Adam Tyszkiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Participatory lecture - Grading
Mode:

Classroom

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)