Współpraca Nauczyciela i Rodzica ucznia z Ukrainy - Klinika Kariery przyszłego nauczyciela
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0000-WNRU-KK-B-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współpraca Nauczyciela i Rodzica ucznia z Ukrainy - Klinika Kariery przyszłego nauczyciela |
Jednostka: | Uniwersytet Warszawski |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa ich wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć. Warunkiem udziału w zajęciach jest zatem: - wypełnienie na początku pierwszych zajęć deklaracji oraz oświadczenia uczestnika projektu finansowanego w ramach Programu ZIP - wypełnienie pre-i post-testu służącego ocenie przyrostu kompetencji (bilans kompetencji) W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich, pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich oraz czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich, którzy realizują specjalność nauczycielską. |
Skrócony opis: |
Zajęcia składają się z dwóch spotkań 05.09.2022 i 06.09.2022 w godz. 10:15-15:15 i odbędą się na Wydziale Psychologii. Zajęcia poświęcone będą rozpoznaniu szczególnej sytuacji rodziców uczniów z Ukrainy i ich możliwych trudności we wchodzeniu w kontakt z polskim systemem edukacji oraz nauczycielami. Podczas warsztatu uczestnicy będą mogli także zapoznać się z konkretnymi strategiami komunikacyjnymi, potrzebnymi do budowania współpracy z opiekunami uczniów z Ukrainy. Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa ich wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć. |
Pełny opis: |
Budowanie dobrej współpracy z rodzicami uczniów jest jednym z najważniejszych i jednocześnie najtrudniejszych zadań nauczyciela. W obecnej sytuacji nauczyciel staje przed wyzwaniem towarzyszenia uczniom z Ukrainy i ich rodzicom w adaptacji do nowej rzeczywistości szkolnej. Celem kursu jest przedstawienie szczególnej sytuacji psychologicznej rodzin z Ukrainy, które w Polsce szukają ucieczki przed wojną i tego, z jakimi trudnościami mogą się one mierzyć. Zastanowimy się w jaki sposób może być to widoczne w relacji z nauczycielem. Praktyczna część kursu poświęcona będzie nabywaniu konkretnych umiejętności nauczyciela, facylitujących budowanie porozumienia z rodzicami uczniów z Ukrainy. Warsztat umożliwia uzyskanie kompetencji zawodowych oraz komunikacyjnych. |
Literatura: |
1.Popiel A. Trauma, stresor traumatyczny - czym jest uraz psychiczny? https://www.mp.pl/pacjent/psychiatria/choroby/74803,trauma-stresor-traumatyczny-czym-jest-uraz-psychiczny 2. Król - Fijewska M. (1993) Stanowczo, łagodnie, bez lęku. Intra 3.Malinowska K., Hernik K. (2015) Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów. IBE |
Efekty uczenia się: |
Uczestnik: Potrafi zdefiniować czym jest doświadczenie traumatyczne i wyjaśnić, jaki może mieć wpływ na funkcjonowanie dorosłego i dziecka. Potrafi opisać podstawowe konsekwencje traumy wojennej. Potrafi wytłumaczyć w jaki sposób doświadczenie traumatyczne utrudnia procesy adaptacyjne. Potrafi rozpoznać jakie zachowania rodzica i dziecka w szkole mogą być konsekwencjami doświadczeń traumatycznych. Potrafi zidentyfikować obszary wsparcia, jakiego udzielić może nauczyciel rodzinom z Ukrainy, w kontekście funkcjonowania dziecka w szkole. Potrafi opisać i zastosować konkretne strategie komunikacyjne, budujące współpracę między nauczycielem a rodzicem ucznia z Ukrainy. Potrafi określić swoje zasoby, z których korzystać może w sytuacji pracy z rodzicami i dzieckiem z Ukrainy, jak i te obszary, które wciąż stanowią wyzwanie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia zajęć: - obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań - wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć) - wypełnienie ankiety ewaluacyjnej po zakończeniu ostatnich zajęć - Zajęcia zaliczać będzie opracowanie przedstawionego przez prowadzącą przypadku. Oceniane będą: 1. Poprawność rozpoznania złożonej sytuacji rodziny - psychologicznej i społecznej. 2. Zidentyfikowanie możliwych dla nauczyciela obszarów wsparcia ucznia i jego rodziny. 3. Poprawne zidentyfikowanie i używanie odpowiednich, konkretnych strategii komunikacyjnych, przydatnych w pracy z rodzicami uczniów z Ukrainy 4. Poprawność formalna pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.