Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współpraca Nauczyciela i Rodzica ucznia z Ukrainy - Klinika Kariery przyszłego nauczyciela

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0000-WNRU-KK-B-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współpraca Nauczyciela i Rodzica ucznia z Ukrainy - Klinika Kariery przyszłego nauczyciela
Jednostka: Uniwersytet Warszawski
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa ich wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć.

Warunkiem udziału w zajęciach jest zatem:

- wypełnienie na początku pierwszych zajęć deklaracji oraz oświadczenia uczestnika projektu finansowanego w ramach Programu ZIP

- wypełnienie pre-i post-testu służącego ocenie przyrostu kompetencji (bilans kompetencji)

W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich, pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich oraz czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich, którzy realizują specjalność nauczycielską.


Skrócony opis:

Zajęcia składają się z dwóch spotkań 05.09.2022 i 06.09.2022 w godz. 10:15-15:15 i odbędą się na Wydziale Psychologii.

Zajęcia poświęcone będą rozpoznaniu szczególnej sytuacji rodziców uczniów z Ukrainy i ich możliwych trudności we wchodzeniu w kontakt z polskim systemem edukacji oraz nauczycielami. Podczas warsztatu uczestnicy będą mogli także zapoznać się z konkretnymi strategiami komunikacyjnymi, potrzebnymi do budowania współpracy z opiekunami uczniów z Ukrainy.

Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa ich wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć.

Pełny opis:

Budowanie dobrej współpracy z rodzicami uczniów jest jednym z najważniejszych i jednocześnie najtrudniejszych zadań nauczyciela. W obecnej sytuacji nauczyciel staje przed wyzwaniem towarzyszenia uczniom z Ukrainy i ich rodzicom w adaptacji do nowej rzeczywistości szkolnej. Celem kursu jest przedstawienie szczególnej sytuacji psychologicznej rodzin z Ukrainy, które w Polsce szukają ucieczki przed wojną i tego, z jakimi trudnościami mogą się one mierzyć. Zastanowimy się w jaki sposób może być to widoczne w relacji z nauczycielem. Praktyczna część kursu poświęcona będzie nabywaniu konkretnych umiejętności nauczyciela, facylitujących budowanie porozumienia z rodzicami uczniów z Ukrainy. Warsztat umożliwia uzyskanie kompetencji zawodowych oraz komunikacyjnych.

Literatura:

1.Popiel A. Trauma, stresor traumatyczny - czym jest uraz psychiczny?

https://www.mp.pl/pacjent/psychiatria/choroby/74803,trauma-stresor-traumatyczny-czym-jest-uraz-psychiczny

2. Król - Fijewska M. (1993) Stanowczo, łagodnie, bez lęku. Intra

3.Malinowska K., Hernik K. (2015) Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów. IBE

Efekty uczenia się:

Uczestnik:

Potrafi zdefiniować czym jest doświadczenie traumatyczne i wyjaśnić, jaki może mieć wpływ na funkcjonowanie dorosłego i dziecka.

Potrafi opisać podstawowe konsekwencje traumy wojennej.

Potrafi wytłumaczyć w jaki sposób doświadczenie traumatyczne utrudnia procesy adaptacyjne.

Potrafi rozpoznać jakie zachowania rodzica i dziecka w szkole mogą być konsekwencjami doświadczeń traumatycznych.

Potrafi zidentyfikować obszary wsparcia, jakiego udzielić może nauczyciel rodzinom z Ukrainy, w kontekście funkcjonowania dziecka w szkole.

Potrafi opisać i zastosować konkretne strategie komunikacyjne, budujące współpracę między nauczycielem a rodzicem ucznia z Ukrainy.

Potrafi określić swoje zasoby, z których korzystać może w sytuacji pracy z rodzicami i dzieckiem z Ukrainy, jak i te obszary, które wciąż stanowią wyzwanie.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia zajęć:

- obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań

- wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć)

- wypełnienie ankiety ewaluacyjnej po zakończeniu ostatnich zajęć

- Zajęcia zaliczać będzie opracowanie przedstawionego przez prowadzącą przypadku. Oceniane będą:

1. Poprawność rozpoznania złożonej sytuacji rodziny - psychologicznej i społecznej.

2. Zidentyfikowanie możliwych dla nauczyciela obszarów wsparcia ucznia i jego rodziny.

3. Poprawne zidentyfikowanie i używanie odpowiednich, konkretnych strategii komunikacyjnych, przydatnych w pracy z rodzicami uczniów z Ukrainy

4. Poprawność formalna pracy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)