University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Climate Change 101. Interdisciplinary introduction to climate change and current environmental crisis.

General data

Course ID: 1100-KLI-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Climate Change 101. Interdisciplinary introduction to climate change and current environmental crisis.
Name in Polish: Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne wprowadzenie do problemu zmiany klimatu i kryzysu ekologicznego.
Organizational unit: Faculty of Physics
Course groups: General university courses
General university courses at Faculty of Physics
General university courses in the social sciences
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Mode:

Remote learning

Short description:

The course provides basic interdisciplinary knowledge about global warming, its mechanisms, consequences for both nature and human society, and mitigation and adaptation options. All blocks combine geophysical, biological, social and economical perspectives, which enables students to understand the complexity of the issue and multiple connections between human activity and the natural environment.

This is an e-learning course on the Kampus platform. It requires reading and watching provided materials as well as solving quizzes and submitting tasks.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest dostarczenie podstawowej wiedzy naukowej na temat dwóch ważnych problemów współczesności: kryzysu związanego ze zmianą klimatu i powiązanego z nim kryzysu ekologicznego i bioróżnorodności. Jednocześnie zajęcia problematyzują te obszary, wskazują na ważne obszary dyskusji toczonych wokół nich w ramach różnych dziedzin, od nauk ścisłych po nauki społeczne i humanistyczne, uczą aktywnego poszukiwania źródeł i krytycznego myślenia. Syntetycznym materiałom towarzyszą odnośniki do źródeł dodatkowych informacji i zadania wymagające skorzystania z dostępnych w internecie zasobów danych, co pomaga studentom w samodzielnym poszerzaniu wiedzy na najbardziej interesujące ich tematy.

Zajęcia dostarczają podstawowej wiedzy na temat współczesnego globalnego ocieplenia. Autorami materiałów wykorzystanych w trakcie kursu są reprezentanci różnych dziedzin wiedzy rozwijanych na Uniwersytecie Warszawskim, w tym fizyki, biologii, ekonomii i psychologii. Uwzględnienie perspektywy różnych nauk pozwala uczestnikowi na zrozumienie zależności pomiędzy działalnością człowieka i poszczególnymi elementami środowiska naturalnego.

Tematy poruszane w ramach zajęć podzielić można na 4 interdyscyplinarne bloki:

1. Mechanizmy rządzące klimatem Ziemi (bilans energetyczny planety, efekt cieplarniany, wymuszenia i sprzężenia klimatyczne, obieg węgla w przyrodzie)

2. Przyczyny współczesnej zmiany klimatu (procesy prowadzące do emisji gazów cieplarnianych, związek emisji gazów cieplarnianych z rozwojem ekonomicznym, zagadnienie dóbr wspólnych, psychologiczne i społeczne bariery utrudniające docenienie problemu i przeciwdziałanie degradacji środowiska).

3. Przejawy i konsekwencje współczesnej zmiany klimatu (dla przyrody nieożywionej i ożywionej, człowieka jako jednostki i dla całych społeczeństw, powiązania pomiędzy kryzysem klimatycznym i utratą bioróżnorodności).

4. Możliwości ograniczania ocieplania się klimatu i przystosowywania się do zmian zachodzących w środowisku (uwarunkowania geofizyczne, transformacja energetyki, zmiany w użytkowaniu gruntów, ekonomiczne i finansowe instrumenty mogące ograniczać emisje gazów cieplarnianych, działania indywidualne i systemowe).

Zajęcia mają formę kursu internetowego na platformie Kampus. Student samodzielnie zapoznaje się z materiałami (teksty i filmy), rozwiązuje quizy i wykonuje proste zadania. Całość kończy się podsumowującym testem wielokrotnego wyboru (przeprowadzanym online). Kurs ma charakter wprowadzenia i nie wymaga posiadania wcześniej zdobytej wiedzy specjalistycznej.

Bibliography: (in Polish)

Dryzek, J. S., Norgaard, R. B., & Schlosberg, D. (Eds.). (2011). The Oxford handbook of climate change and society. Oxford University Press.

Moser, S. C. (2010). Communicating climate change: history, challenges, process and future directions. Wiley Interdisciplinary Reviews: Climate Change, 1(1), 31-53.

Ostrom, E. E., Dietz, T. E., Dolšak, N. E., Stern, P. C., Stonich, S. E., & Weber, E. U. (2002). The drama of the commons. National Academy Press.

Popkiewicz M., Kardaś A., Malinowski S. (2019) Nauka o Klimacie. Warszawa: Sonia Draga.

Rockström, J., Steffen, W. L., Noone, K., Persson, Å., Chapin III, F. S., Lambin, E., ... & Nykvist, B. (2009). Planetary boundaries: exploring the safe operating space for humanity. Ecology and society.

Learning outcomes:

Knowledge:

Students have basic knowledge about anthropogenic global warming, mechanisms governing climate system and its change, feedback loops in the climate system, and the human role in these processes.

Students have also basic knowledge about the mechanisms and connections between climate change and natural environment, as well as the environmental dimension of the contemporary crisis.

Students have basic knowledge about the role of social and economic process in climate change.

They also have basic knowledge about psychological, cognitive and emotional processes explaining attitudes and actions towards climate change.

Skills:

Students can distinguish at the basic level between scientific knowledge and misinformation. They can critically evaluate the sources of knowledge and actively search for information. They inference on the basis of data and facts analysis.

Social competences (student can do it):

Students can understand emotions, attitudes and actions connected with climate change, both on a micro and macro scale, and to understand social dimension of climate and ecological crisis. They actively search for individual and social actions in the dace of the climate crisis.

Assessment methods and assessment criteria:

Final grade on the basis of tasks and quizzess solved during the term and the final multiple choice test (all online)

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Szymon Malinowski
Group instructors: Magdalena Budziszewska, Szymon Malinowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Szymon Malinowski
Group instructors: Magdalena Budziszewska, Szymon Malinowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)