University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Pedagogika dla nauczycieli - warsztaty zintegrowane

General data

Course ID: 1400-012PDNwz
Erasmus code / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Education, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Pedagogika dla nauczycieli - warsztaty zintegrowane
Organizational unit: Faculty of Biology
Course groups: Pedagogical courses
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

pedagogical qualifications

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest stworzenie możliwości przedyskutowania istotnych zagadnień i problemów związanych z pracą nauczyciela w szkole. W szczególności studenci będą dzielili się refleksjami na temat wykorzystania w praktyce wiedzy uzyskanej na wcześniejszych zajęciach z pedagogiki. Będzie ona skoncentrowana wokół zagadnień powiązanych z rolą i zadaniami nauczyciela w procesie nauczania/uczenia się oraz odpowiedzialnością za proces nauczania. Studenci będą analizowali sam proces nauczania/uczenia się, tzn. planowania, doboru odpowiednich narzędzi i metod, monitorowania i oceny rezultatów jego przebiegu. Zweryfikują wiedzę na temat obserwowanych warunków działania nauczyciela w szkolnym otoczeniu, w tym problemów związanych ze współpracą z innymi nauczycielami, rodzicami i otoczeniem szkoły. Będą mieli możliwość przedyskutować etyczne podstawy uprawiania tego zawodu.

Full description: (in Polish)

Podczas zajęć warsztatowych studenci będą weryfikować swoje spostrzeżenia i pracować nad następującymi zagadnieniami:

Planowanie zajęć (podporządkowanie celom, opieranie procesu nauczania na głębszym rozumieniu i efektywnym wykorzystaniu wiedzy).

Diagnoza wiedzy uprzedniej.

Rola pojedynczych zadań w strukturze lekcji.

Zadawanie pytań – lekcja skoncentrowana na uczniu.

Praca indywidualna i zespołowa (korzyści, problemy, techniki organizacji).

Uczenie się na błędach.

Monitorowanie, zmiana, ocenianie.

Nauczanie zróżnicowane. Integracja, zapobieganie trudnościom w uczeniu się.

Organizacja pracy nauczyciela – narzędzia.

Rozwój profesjonalny nauczyciela.

Bibliography: (in Polish)

Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika, PWN, 2019

D.C. Philips, J.E. Soltis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, 2003

B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls, 2005

Edukacja jako odpowiedź, G. Mazurkiewicz (red.), Wyd.UJ, 2014

Pedagogika w pokoju nauczycielskim, K. Kruszewski (red.), WSiP, 2000

R. I. Arends, Uczymy się nauczać, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SA, 1998

Literatura dodatkowa:

Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Z. Kwieciński (red.), IBE, 2000

J. Kiersch, Pedagogika waldorfska, Impuls, 2008

Understanding by Design® Framework by Jay Mctighe and Grant Wiggins, ASCD

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty kształcenia zgodne są z zapisami Rozporządzenia MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019 poz. 1450):

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

B.2.W2. rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności nauczyciela, wychowawcy, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania i dokumentowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, znaczenie refleksji profesjonalnej i uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela;

B.2.W3. wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę, znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym;

B.2.W.4 obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, style kierowania klasą, dbałości o ład i dyscyplinę, poszanowanie godności ucznia, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u uczniów kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji;

B.3.W2. organizację, statut i plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego;

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

B.2.U1. analizować program nauczania, dostosowywać go do potrzeb swoich uczniów;

B.2.U2. projektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego;

B.2.U3. formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela;

B.2.U4. nawiązywać współpracę z nauczycielami, rodzicami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym;

B.2.U6. zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie;

B.3.U1. wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze;

B.3.U2. wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów;

B.3.U4. wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo- -wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich;

B.3.U6. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

B.2.K1. okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy; B.2.K2. rozwiązywania problemów wychowawczych w klasie szkolnej;

B.2.K3. samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej;

B.2.K4. współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.

B.3.K1. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Portfolio: ocena monitorująca z uwzględnieniem aktywności studenta, końcowa ocena portfolio (kompletność, sposób prezentacji i merytoryczny poziom refleksji).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)