(in Polish) Pedagogika dla nauczycieli - warsztaty zintegrowane
General data
Course ID: | 1400-012PDNwz |
Erasmus code / ISCED: |
05.1
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Pedagogika dla nauczycieli - warsztaty zintegrowane |
Organizational unit: | Faculty of Biology |
Course groups: |
Pedagogical courses |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | pedagogical qualifications |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest stworzenie możliwości przedyskutowania istotnych zagadnień i problemów związanych z pracą nauczyciela w szkole. W szczególności studenci będą dzielili się refleksjami na temat wykorzystania w praktyce wiedzy uzyskanej na wcześniejszych zajęciach z pedagogiki. Będzie ona skoncentrowana wokół zagadnień powiązanych z rolą i zadaniami nauczyciela w procesie nauczania/uczenia się oraz odpowiedzialnością za proces nauczania. Studenci będą analizowali sam proces nauczania/uczenia się, tzn. planowania, doboru odpowiednich narzędzi i metod, monitorowania i oceny rezultatów jego przebiegu. Zweryfikują wiedzę na temat obserwowanych warunków działania nauczyciela w szkolnym otoczeniu, w tym problemów związanych ze współpracą z innymi nauczycielami, rodzicami i otoczeniem szkoły. Będą mieli możliwość przedyskutować etyczne podstawy uprawiania tego zawodu. |
Full description: |
(in Polish) Podczas zajęć warsztatowych studenci będą weryfikować swoje spostrzeżenia i pracować nad następującymi zagadnieniami: Planowanie zajęć (podporządkowanie celom, opieranie procesu nauczania na głębszym rozumieniu i efektywnym wykorzystaniu wiedzy). Diagnoza wiedzy uprzedniej. Rola pojedynczych zadań w strukturze lekcji. Zadawanie pytań – lekcja skoncentrowana na uczniu. Praca indywidualna i zespołowa (korzyści, problemy, techniki organizacji). Uczenie się na błędach. Monitorowanie, zmiana, ocenianie. Nauczanie zróżnicowane. Integracja, zapobieganie trudnościom w uczeniu się. Organizacja pracy nauczyciela – narzędzia. Rozwój profesjonalny nauczyciela. |
Bibliography: |
(in Polish) Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika, PWN, 2019 D.C. Philips, J.E. Soltis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, 2003 B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls, 2005 Edukacja jako odpowiedź, G. Mazurkiewicz (red.), Wyd.UJ, 2014 Pedagogika w pokoju nauczycielskim, K. Kruszewski (red.), WSiP, 2000 R. I. Arends, Uczymy się nauczać, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SA, 1998 Literatura dodatkowa: Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Z. Kwieciński (red.), IBE, 2000 J. Kiersch, Pedagogika waldorfska, Impuls, 2008 Understanding by Design® Framework by Jay Mctighe and Grant Wiggins, ASCD |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty kształcenia zgodne są z zapisami Rozporządzenia MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019 poz. 1450): W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: B.2.W2. rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności nauczyciela, wychowawcy, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania i dokumentowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, znaczenie refleksji profesjonalnej i uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela; B.2.W3. wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę, znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym; B.2.W.4 obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, style kierowania klasą, dbałości o ład i dyscyplinę, poszanowanie godności ucznia, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u uczniów kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; B.3.W2. organizację, statut i plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego; W zakresie umiejętności absolwent potrafi: B.2.U1. analizować program nauczania, dostosowywać go do potrzeb swoich uczniów; B.2.U2. projektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego; B.2.U3. formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela; B.2.U4. nawiązywać współpracę z nauczycielami, rodzicami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym; B.2.U6. zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie; B.3.U1. wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze; B.3.U2. wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów; B.3.U4. wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo- -wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich; B.3.U6. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: B.2.K1. okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy; B.2.K2. rozwiązywania problemów wychowawczych w klasie szkolnej; B.2.K3. samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej; B.2.K4. współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. B.3.K1. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Portfolio: ocena monitorująca z uwzględnieniem aktywności studenta, końcowa ocena portfolio (kompletność, sposób prezentacji i merytoryczny poziom refleksji). |
Copyright by University of Warsaw.