University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Didactics of Science and Biology 1

General data

Course ID: 1400-014DPiBwSP1
Erasmus code / ISCED: 05.902 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0119) Education, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Didactics of Science and Biology 1
Name in Polish: Dydaktyka przyrody i biologii w szkole podstawowej 1
Organizational unit: Faculty of Biology
Course groups: Pedagogical courses
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses
pedagogical qualifications

Requirements:

Fundamentals of didactics for teachers 1400-013PD

Prerequisites (description):

(in Polish) Warunkiem uczestnictwa w ćwiczeniach z Dydaktyki biologii jest zaliczenie wykładu Podstaw dydaktyki dla nauczycieli 1400-013PD. Równolegle do ćwiczeń z dydaktyki należy uczestniczyć w przedmiocie Praktyki zawodowe w szkole podstawowej (śródroczne) 15 h /1ECTS.

Short description: (in Polish)

Skrócony opis: Dydaktyka biologii w szkole podstawowej cz.1. jest przedmiotem przeznaczonym dla studentów uzyskujących uprawnienia do nauczania biologii i przyrody. Obejmuje 60 godzin ćwiczeń prowadzonych w sali Wydziału Biologii. Cele i treści zajęć zintegrowane są z prowadzonymi przez studentów w tym samym semestrze 15-godzinnymi praktykami w szkole podstawowej [Praktyki zawodowe w szkole podstawowej (śródroczne)], dzięki czemu łączona jest teoria i praktyka prowadzenia lekcji biologii.

Jest kursem poświęconym umiejętnościom planowa poszczególnych elementów procesu dydaktycznego - począwszy od projektowania celów edukacyjnych, zadań uczniowskich, poprzez fazy lekcji, aż po projektowanie działów, oraz sposoby weryfikacji efektów i pomiar dydaktyczny.

Studenci nabywają wiedzę na temat systemu edukacji, elementów teorii uczenia się i nauczania i warsztatu pracy nauczyciela biologii i przyrody.

Full description: (in Polish)

Pełny opis: Ćwiczenia przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela biologii i przyrody w szkole podstawowej. Kurs ma na celu kształtowanie warsztatu metodycznego oraz planowanie procesu dydaktycznego w nauczaniu i uczeniu się biologii i przyrody. Ćwiczenia obejmują praktykę prowadzenia zajęć (metody podające, aktywizujące, praktyczne i problemowe), sposoby ewaluacji (pomiar dydaktyczny), kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów. Studenci realizują zadania dydaktyczne umożliwiające projektowanie lekcji, działów, programów nauczania, symulację i testowanie różnorodnych metod, technik i form pracy oraz środków dydaktycznych. Zakres ćwiczeń obejmuje następujące zagadnienia:

(1) Podstawy prawne systemu edukacji w Polsce, kompetencje kluczowe wg UE. (2) Analiza podstawy programowej – cele kształcenia i treści nauczania;

(3) Funkcja celu lekcji, rola kryteriów sukcesu;

(4) Struktura i fazy lekcji;

(5) Operacjonalizacja – projektowanie lekcji, dobór metod, form pracy i środków dydaktycznych, konspekt i scenariusz lekcji;

(6) Metody pomiaru dydaktycznego, oceniania i ewaluacji (w tym: projektowanie i analiza zadań otwartych i zamkniętych, struktura egzaminu ósmoklasisty);

(7) Analiza rozkładu materiału;

(8) Podstawy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Bibliography: (in Polish)

Herr Norman E., The Sourcebook For Teaching Science, Grades 6-12: Strategies, Activities, And Instructional Resources, Jossey-Bass 2009

Swango J. i Steward S. B., Help! I’m teaching in the middle school science, NSTA press, 2003

2018, Czytanie, rozumienie, rozumowanie, Praca zbiorowa pod redakcją Michała Sitka i Elżbiety Barbary Ostrowskiej, Warszawa 2020, https://pisa.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2020/03/PISA_2018_wyniki_raport.pdf

Praca Zbiorowa (ed. B. Ostrowska, K. Spalik), Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, 2013

Niemierko B. Pomiar Wyników kształcenia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A, 1999

Niemierko B. Między oceną szkolną a dydaktyką – bliżej dydaktyki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A, 1991

Bullogh R.V., Początkujący nauczyciel, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2009

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017 poz. 356, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty kształcenia: Efekty kształcenia zgodne są z zapisami Rozporządzenia MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019 poz. 1450):

D.1/E.1.W1. , D.1/E.1.W2. , D.1/E.1.W3. , D.1/E.1.W4. , D.1/E.1.W6. , D.1/E.1.W7. , D.1/E.1.W8. , D.1/E.1.W9., D.1/E.1.W10., D.1/E.1.W11., D.1/E.1.W12., D.1/E.1.W14.

D.1/E.1.U1. , D.1/E.1.U2. , D.1/E.1.U4. , D.1/E.1.U6. , D.1/E.1.U7. , D.1/E.1.U8., D.1/E.1.U9., D.1/E.1.U11.

D.1/E.1.K1., D.1/E.1.K4., D.1/E.1.K8.

Wiedza

Student/-ka zna:

• zasady planowania procesu dydaktycznego (m.in. wyznaczania celów edukacyjnych, określania efektów, projektowania lekcji, oceniania).

• integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału;

• zasady monitorowania bieżącej i długoterminowej pracy uczniów

• warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela

Umiejętności

Student/-ka potrafi:

• potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi;

• posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych i wychowawczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów, oraz analizy rozkładu materiału;

• planuje, przeprowadza i ocenia zajęcia edukacyjne przygotowane zgodnie zasadami sztuki nauczania,

• obserwuje procesy edukacyjne, poddaje refleksji i wykorzystuje wyniki własnych obserwacji do analizy ról i czynności pedagogicznych,

• potrafi pracować ze zróżnicowaną klasą i uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, dostosowuje swoje działania do potrzeb uczniów.

Postawy:

Student/ka jest gotowa/gotów:

• korzystać z wyników badań naukowych dla praktyki nauczyciela i stale doskonalić swoje kompetencje,

• świadomie i odpowiedzialnie podchodzić do planowania procesu dydaktycznego uczniów,

• do współpracy z innymi i kształtowania z uczniami, rodzicami i innymi nauczycielami klimatu sprzyjającego procesom nauczania–uczenia się.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody i kryteria oceniania: Warunkiem zaliczenia jest odpowiednia frekwencja (dopuszczane są 2 nieobecności), aktywny udział w zajęciach oraz wykonanie i zaliczenie wszystkich prac domowych. Nieobecności liczniejsze niż 2 można w uzasadnionych przypadkach odrobić w uzgodnieniu z prowadzącymi.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 60 hours more information
Coordinators: Marcin Chrzanowski, Monika Klejman
Group instructors: Marcin Chrzanowski, Monika Klejman, Katarzyna Socha, Agnieszka Suszczyńska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Classes - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)