Protection of natural and cultural heritage
General data
Course ID: | 1900-3-ODPK-GSE |
Erasmus code / ISCED: |
07.1
|
Course title: | Protection of natural and cultural heritage |
Name in Polish: | Ochrona dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego |
Organizational unit: | Faculty of Geography and Regional Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (GSE, spec. geografia człowieka) - sem. 4 (in Polish) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (GSE, spec. geografia turystyki) - sem. 4 (in Polish) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (GSE, spec. studia miejskie) - sem. 4 (in Polish) Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia II stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Main fields of studies for MISMaP: | geography |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Remote learning |
Short description: |
(in Polish) W cyklu 2020L przedmiot prowadzony jest w formie zdalnej, na platformie Google Meets oraz przy wykorzystaniu dysków współdzielonych. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi formami ochrony szeroko rozumianego dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego. Zostaną omówione różne koncepcje naukowe nawiązujące do ochrony krajobrazu (np. koncepcja rozwoju zrównoważonego, koncepcja usług ekosystemowych) i akty prawne normujące kierunki i zakres ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego, a także programy edukacyjne i działania społeczne ukierunkowane na jego ochronę |
Full description: |
(in Polish) W ramach zajęć studenci zapoznają się z różnymi formami ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego, z uwzględnieniem obowiązujących w tym zakresie aktów prawnych, koncepcji naukowych wykorzystywanych w dokumentach planistycznych oraz programów edukacyjnych i różnych rodzajów działań społecznych ukierunkowanych na ochronę dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego. Studenci poznają także zasady określania założeń wyjściowych strategii ochrony krajobrazów naturalnych i kulturowych, formułowania celów strategicznych i pozycjonowania celów szczegółowych. Zakres treści zajęć: WYKŁADY - Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe – zakres pojęciowy i sposoby postrzegania. - Ochrona dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego w ujęciu historycznym i przestrzennym - Akty prawne normujące kierunki i zakres ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego w Polsce, w tym m.in.: Konwencja w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego, Rekomendacja Warszawska w sprawie odbudowy i rekonstrukcji dziedzictwa kulturowego, Europejska Konwencja Krajobrazowa, Konstytucja RP, ustawy: O ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Prawo budowlane, O planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym etc. oraz rozporządzenia dotyczące ochrony krajobrazu kulturowego - Wybrane koncepcje nawiązujące do zasadności ochrony krajobrazu kulturowego i ich wykorzystanie w praktyce (np. koncepcja rozwoju zrównoważonego, koncepcja odnowy wsi etc.) na wybranych przykładach - Zasoby zabytków w Polsce - Parki kulturowe w Polsce - Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe – ochrona czy udostępnienie? Turystyka a ochrona dziedzictwa - Konflikty społeczne na obszarach chronionych – przyczyny i skutki. Kłopotliwe dziedzictwo kulturowe jako czynnik konfliktogenny ĆWICZENIA - Dokumenty strategiczne i planistyczne a ochrona dziedzictwa - Obiekty wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO - Obszary o cennym dziedzictwie przyrodniczym i kulturowym – opracowanie projektu promocji i ochrony Nakład pracy studenta: - wykłady - udział w zajęciach: 20 godzin - ćwiczenia - udział w zajęciach 10 godzin - ćwiczenia - przygotowanie projektu: ok. 5-8 godzin - przygotowanie się do egzaminu: ok. 5-6 godzin. |
Bibliography: |
(in Polish) Bogdanowski J., 1999, Krajobraz miasta – kontynuacja tradycji czy banał współczesnej architektury, Aura, 12, Kraków. Bogdanowski J., 2000, Czytanie krajobrazu, Krajobrazy Dziedzictwa Narodowego, nr 1, Warszawa. Chwalibóg K., Lenart W., Michalowski A., Myczkowski Z., Krajobraz Polski - nasze dziedzictwo i nasz obowiązek, Media Corporation, Warszawa 2000. Kowalski H., 2008, Brama uniwersytecka – przedsionek wiedzy, Uniwersytet Warszawski, Maj, Warszawa. Michalczyk Z., 2003, Czas się tu zatrzymał, Spotkania z Zabytkami, nr 7, Warszawa. Kwiatkowska M., 1974, Pałac Uruskich, PWN, Warszawa. Myga-Piątek U., 2015, Pamięć krajobrazu – zapis dziejów w przestrzeni, Studia Geohistorica, 3, Warszawa. Myga-Piątek U., 2012, Krajobrazy kulturowe. Aspekty ewolucyjne i typologiczne, UŚ, Katowice. Pawłowska K., Swaryczewska M., 2002, Ochrona dziedzictwa kulturowego. Zarządzanie i partycypacja społeczna, Wyd. UJ, Kraków. Plit J., 2016, Krajobrazy kulturowe Polski i ich przemiany, IGiPZ PAN, Warszawa. Plit F., 2011, Krajobraz kulturowy – czym jest? WGSR UW, Warszawa. Sobala M., 2019, Ocena gotowości mieszkańców do partycypacji w działaniach na rzecz ochrony krajobrazu Beskidów: Śląskiego i Żywieckiego, Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego PTG, nr 40 (2), UŚ, Sosnowiec. Sawicka M., 2016, Przekształcenia krajobrazu oraz wybrane aspekty jego ochrony (przykładzie Olszówki Górnej i Dolnej w Bielsku-Białej), Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego PTG, nr 34, UŚ, Sosnowiec. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_W04, K_W02, K_W11, K_W06, K_K01, K_K02, K_K05 Efekty specjalnościowe: S1_W02, S1_W04, S1_W06, S1_W11, S1_K01, S1_K02, S1_K05 Wiedza Student zna i rozumie: 1. Znaczenie zasobów przyrodniczych i kulturowych dla turystyki 2.Zaawansowane kategorie pojęciowe z zakresu ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego 3.Podstawy prawne ochrony i promocji dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego w Polsce Umiejętności Student potrafi: 1. Prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi w kontekście ochrony i promocji dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego 2. Przedstawić ustnie wyniki badań w zakresie ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji Kompetencje społeczne Student jest gotów do: 1. Współdziałania i pracy w grupie (z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych) realizując zadania badawcze i rozwiązując praktyczne problemy z zakresu ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego 2. Postępowania zgodnie z zasadami etyki, rozumiejąc szczególną odpowiedzialność geografa społeczno-ekonomicznego w zakresie ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego 3. Działania w sposób przedsiębiorczy w przygotowywaniu i realizacji projektów związanych z ochrona dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny uzyskanej z egzaminu (test) oraz oceny z ćwiczeń. W przypadku oceny negatywnej, student może przystąpić do egzaminu w sesji poprawkowej. Do egzaminu poprawkowego mogą przystąpić wyłącznie osoby, które nie zaliczyły przedmiotu w pierwszym terminie lub nie mogły wówczas przystąpić do egzaminu z przyczyn losowych. Jednakże wówczas konieczne jest przedłożenie usprawiedliwienia (np. zwolnienie lekarskie). |
Practical placement: |
(in Polish) Brak. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO CW
WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 10 hours
Lecture, 20 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Durydiwka | |
Group instructors: | Katarzyna Duda-Gromada, Małgorzata Durydiwka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 10 hours
Lecture, 20 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Durydiwka | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Copyright by University of Warsaw.