Topoklimatologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-TKL-HK |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.7
|
Nazwa przedmiotu: | Topoklimatologia |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Hydrologia i klimatologia) - sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (lista przedmiotów): | GIS w hydrologii i klimatologii 1900-3-GIS-HK |
Założenia (opisowo): | Wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu geografii fizycznej, ze szczególnym uwzględnieniem meteorologii i klimatologii. Przed rozpoczęciem nauki jest zalecana znajomość podstawowych technik obserwacyjno-pomiarowych stosowanych w meteorologii/klimatologii i zasad organizacji badań terenowych. Przydatna jest także znajomość i umiejętność stosowania metod GIS. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia są poświęcone omówieniu teoretycznych podstaw zróżnicowania klimatu w skali miejscowej oraz zastosowań aplikacyjnych badań topoklimatycznych. |
Pełny opis: |
WYKŁAD W ramach wykładów są poruszane następujące zagadnienia: 1. Wyjaśnienie, dyskusja i ewolucja pojęcia topoklimat. Topoklimat jako skala przestrzenna badania klimatu. Topoklimat jako jednostka typologiczna klimatu. 2. Podstawy teoretyczne kształtowania się klimatu w sali lokalnej. 3. Struktura bilansu cieplnego a wybrane powierzchnie czynne. Wpływ warunków topograficznych oraz użytkowania i pokrycia terenu na kształtowanie się elementów pogody/klimatu. 4. Metody delimitacji jednostek topoklimatycznych. Wskaźniki. 5. Mapy topoklimatyczne i ich rodzaje. 6. Aplikacyjne aspekty badań topoklimatycznych. ĆWICZENIA są poświęcone zasadom kartowania topoklimatycznego ze szczególnym uwzględnieniem wydzielania i kartowania topoklimatów na podstawie wymiany energii między atmosferą a podłożem. Omawiane jest opracowywanie map topoklimatycznych oraz ich weryfikacja. Celem ćwiczeń jest także poszerzenie wiedzy na temat zasad organizacji terenowych pomiarów meteorologicznych, a także wykorzystania technik Systemu Informacji Geograficznej do wykonywania map topoklimatycznych. Szczególny nacisk jest położony na praktyczne wykorzystanie badań topoklimatycznych i umiejętność oceny zróżnicowania klimatu lokalnego z punktu widzenia różnych form gospodarowania. WYMIAR ZAJĘĆ: Szacunkowa liczba godzin, którą student powinien przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych efektów uczenia się wynosi około 50, w tym: 30 godzin zorganizowanych (15 wykłady i 15 ćwiczenia), 20-30 godzin praca samodzielna studenta (spełnienie kryteriów oceny przedmiotu: przygotowanie się do zaliczenia wykładów, wykonanie ćwiczeń). METODY NAUCZANIA: 1. Metody podające: wykład informacyjny, prezentacja. 2. Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe w sali i w terenie, metoda projektów, dyskusja. |
Literatura: |
1. Bartkowski T., 1986, Zastosowania geografii fizycznej. PWN, Warszawa. 2. Błażejczyk K., 2001, Koncepcja przeglądowej mapy topoklimatycznej Polski. [w :] Współczesne badania topoklimatyczne. Dokumentacja Geograficzna, 23, 131-141. 3. Dobesch H., Dumolard P., Dyras I., 2007, Spatial Interpolation for Climate Data. The Use of GIS in Meteorology and Climatology. ISTE, London 4. Geiger R., 1969, Topoclimates. [w:] H. E. Landsberg, H. Flohn (ed.), World survey of climatology, vol. 2, General climatology, 2. Elsevier Publishing Company, Amsterdam, London, New York, 105-138. 5. Hess M., Niedźwiedź T., Obrębska-Starklowa B., 1975, Przyczynek do metod konstruowania szczegółowych map klimatycznych terenów górskich i wyżynnych. Zeszyty Naukowe UJ, Prace Geograficzne, 41. 6. Paszyński J., 1980, Metody sporządzania map topoklimatycznych. [w:] Metody opracowań topoklimatycznych. Dokumentacja Geograficzna, 3, 13-28. 7. Paszyński J, Miara K., Skoczek J., 1999, Wymiana energii między atmosferą a podłożem jako podstawa kartowania topoklimatycznego. Dokumentacja Geograficzna, 14. 8. Sapożnikowa S., 1953, Mikroklimat i klimat lokalny. Warszawa. 9. Wyszkowski A., 2008, Przewodnik do ćwiczeń terenowych z meteorologii i klimatologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. 10. Żmudzka E., 2007, Znaczenie kompleksowych badań fizycznogeograficznych w rozpoznaniu klimatu miejscowego. [w:] Znaczenie badań krajobrazowych dla zrównoważonego rozwoju. UW WGSR, Warszawa, s. 219- 230. 11. Żmudzka E., 2011, Comprehensive physico-geographical investigations and the delimitation of topoclimatological units. [w:] A. Zieliński., ed., Interdisciplinary researches in natural sciences, Institute of Geography Jan Kochanowski University, Kielce, s. 123-132. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W02, K_W04 / K_U01, K_U02, K_U04, K_U05 / K_K03 Efekty specjalnościowe: S4_W16, / S4_U01, S4_U10 / S4_K10 Po zaliczeniu przedmiotu: WIEDZA Absolwent zna i rozumie : 1. złożone procesy litosfery, atmosfery, hydrosfery, pedosfery i biosfery 2. rolę i znaczenie zasobów przyrody dla funkcjonowania człowieka oraz wzajemne związki przyroda‐społeczeństwo 3. zaawansowane metody i techniki pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał środowiska przyrodniczego 4. przebieg i uwarunkowania geograficzne procesów klimatotwórczych i funkcjonowania systemu klimatycznego, zna podstawowe makroskalowe procesy wpływające na kształtowanie się pogody i samopoczucie człowieka 5. główne kierunki i metody badań klimatu obszarów zurbanizowanych, związki klimatu miasta z czynnikami środowiskowymi. 6. przyczyny zróżnicowania topoklimatycznego w różnych typach krajobrazu, w różnych porach doby i ich wpływ na warunki życia roślin, zwierząt i gospodarowanie człowieka UMIEJĘTNOŚCI Absolwent potrafi: 1. wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego 2. wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych, w tym zaawansowanych technik informacyjno‐komunikacyjnych 3. prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na różnych obszarach 4. opracować diagnozę stanu komponentów środowiska oraz oceniać skutki oddziaływań na środowisko 5. opracować procedury, dobrać metody badań do stawianych mu problemów z zakresu agroklimatologii, ekohydrologii, hydrologii, limnologii fizycznej, założyć sieć obserwacyjno – pomiarową, dokonać prawidłowego pomiaru i zinterpretować wyniki 6. S4_U10 opracować diagnozę stanu klimatu współczesnego oraz ocenić skutki oddziaływań zmian klimatu na społeczeństwo i środowisko w skali lokalnej i regionalnej oraz dokonać waloryzacji KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent jest gotów do (K_K03, S4_K10): 1. K_K03 współdziałania i pracy w grupie, inspirowania i organizowania oraz przewidywania skutków swojej działalności 2. S4_K10 badań terenowych i pracy w zespole. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład – zaliczenie pisemne (test) na ostatnich zajęciach. Ćwiczenia - ocenianie ciągłe (prace sprawdzające, wykonane ćwiczenia indywidualne i zespołowe, w tym terenowe, aktywność na zajęciach); zaliczenie ćwiczeń na ocenę na podstawie ocen cząstkowych. Wymagania: obecność obowiązkowa. Dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność na ćwiczeniach. Dopuszczalna całkowita liczba nieobecności na zajęciach (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych) wynosi 3, niemniej student jest zobowiązany uzupełnić zaległości powstałe w wyniku nieobecności (bez względu na jej przyczynę) w ciągu dwóch tygodni od jej zakończenia. Algorytm wyznaczania oceny końcowej: wykład - 80%, ćwiczenia - 20%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Jarzyna | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Jarzyna, Kamil Leziak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Brak protokołu Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Jarzyna | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Brak protokołu Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.