University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Statistical Methods in Geography of the World

General data

Course ID: 1900-3-ZMS-GSW
Erasmus code / ISCED: 07.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Earth science The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Statistical Methods in Geography of the World
Name in Polish: Zastosowanie metod statystycznych w geografii świata
Organizational unit: Faculty of Geography and Regional Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. 1
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Zapoznanie się ze wskaźnikami i miernikami opisującymi poziom globalizacji w poszczególnych państwach. Nabycie przez studentów umiejętność samodzielnego obliczania mierników i wskaźników oraz analizowania ich wartości pomiędzy poszczególnymi państwami i regionami. Opanowanie umiejętności wyciągania wniosków dotyczących wartości poszczególnych mierników.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Pojęcie mierników i wskaźników, odpowiedni sposób ich doboru:

- wskaźnik Giniego , krzywa Lorenza

- wskaźnik HPI, HDI, GDI i GEM,

- metoda standaryzacji,

- test chi-kwadrat,

- współczynnik zwartości socjoetnicznej,

- typologia,

- wskaźnik korelacji: Spearmana i Pearsona, Tau Kendalla,

- test parametryczny (tStudenta),

- testy nieparametryczne (K-S, chi2, Manna-Whitneya, Kruskalla-Wallisa),

- praca z oprogramowaniem statystycznym SPSS,

- operacje na dużych zbiorach danych,

- graficzna prezentacja danych statystycznych,

- metoda bonitacji punktowej.

Full description: (in Polish)

- Pojęcie mierników i wskaźników, odpowiedni sposób ich doboru, umiejętne formułowanie celu oraz sposobu jego monitorowania,

- Zastosowanie mierników i wskaźników do tworzenia oraz monitorowania dokumentów strategicznych,

- Najczęściej popełniane błędy w analizie statystycznej, problem słabej jakości danych w krajach rozwijających się,

- Obliczanie wskaźnika Giniego i analiza jego wielkości w poszczególnych regionach,

- krzywa Lorenza wraz z analizą,

- obliczanie wskaźników: HPI, HDI,

- zastosowanie metody standaryzacji,

- zastosowanie testu chi-kwadrat,

- sposoby konstruowania indeksów GDI i GEM,

- zastosowanie współczynnika zwartości socjoetnicznej,

- tworzenie typologii,

- zastosowanie korelacji: Spearmana i Pearsona, Tau Kendalla,

- zastosowanie metody bonitacji punktowej,

- test parametryczny (tStudenta)

- testy nieparametryczne (K-S, chi2, Manna-Whitneya, Kruskalla-Wallisa)

- praca z oprogramowaniem statystycznym SPSS,

- operacje na dużych zbiorach danych,

- graficzna prezentacja danych statystycznych.

Zajęcia 30 godz. (2 ECTS):

- 1 ECTS (30 godz.) – godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym, tj. udział w zajęciach,

- 1 ECTS (20 godz.) - wkład własny studenta (5 godz. zapoznanie z literaturą, 10 godz. przygotowanie zadań i prac pisemnych, 5 godz. konsultacje).

Bibliography: (in Polish)

1. Norcliffe G. B., 1986, Statystyka dla geografów, PWN, Warszawa.

2. Ostasiewicz S., Rusnak Z., Siedlecka U., 1999, Statystyka. Elementy teorii i zadania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.

3. Runge J., 2006, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej : elementy metodologii, wybrane narzędzia badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty kierunkowe: K_W06, K_W10, K_U01, K_U02, K_K03

Efekty specjalnościowe: S2_W06, S2_W10, S2_U01, S2_U02, S2_K03

1. w zakresie wiedzy:

- zna fachową terminologię z zakresu metod statystycznych wykorzystywanych w geografii,

- posiada podstawową wiedzę o doborze mierników (zarówno jakościowych, jak i ilościowych) oraz odpowiednim formułowaniu celu do dokumentów strategicznych,

- rozumie potrzebę określania mierników jako sposobu oceny stopnia realizacji przyjętego celu,

- zna i rozumie zależności między słabą jakością danych statystycznych a błędami popełnianymi w analizę ilościowej,

- rozumie przyczyny przestrzennego zróżnicowania mierników i wskaźników opisujących stopień globalizacji,

- zna zasady graficznej prezentacji danych ilościowych,

- zna zróżnicowane i międzynarodowe źródła danych ilościowych,

- zna zaawansowane programy, metody i techniki pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał środowiska przyrodniczego.

2. w zakresie umiejętności:

- umie obliczać podstawowe mierniki i wskaźniki globalizacji,

- potrafi dokonać analizy wartości mierników rozwoju społeczno-gospodarczego oraz stworzyć ranking państw pod względem poziomu ich rozwoju,

- potrafi wykorzystywać literaturę naukową (w tym także literaturę w języku obcym) oraz inne źródła do pozyskiwania wartości mierników oraz obliczania wskaźników globalizacji,

- umie wyciągać wnioski na podstawie poszczególnych mierników dotyczące poziomu rozwoju danego państwa bądź regionu.

- potrafi obliczyć następujące mierniki i wskaźniki: wskaźnik Giniego, krzywa Lorenza, wskaźnik HPI, HDI, współczynnik zwartości socjoetnicznej, wskaźnik korelacji Spearmana i Pearsona,

- potrafi opracowywać i analizować dane za pomocą specjalistycznego oprogramowania,

- potrafi dobierać metody analizy statystycznej do posiadanych danych.

3. w zakresie kompetencji społecznych:

- rozumie znaczenie wskaźnika zwartości socjoetnicznej jako miernika opisującego poziom różnorodności kulturowej w wybranych regionach,

- potrafi pracować w grupie, dyskutować i dokonywać wspólnych wyborów w ramach grupy,

- rozumie problemy związane z brakiem wiarygodności danych lub brakiem dostępu do danych w niektórych państwach świata.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Aktywność na ćwiczeniach (20% oceny), przygotowanie ćwiczeń (80%).

Możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności na ćwiczeniach.

Aby zaliczyć ćwiczenia należy oddać wszystkie zadawane prace.

Prace przesyłane drogą mailową.

Ćwiczenia składają się z dwóch części prowadzonych przez dwóch różnych wykładowców w związku z tym wynik z każdej z dwóch części stanowi 1/2 oceny końcowej.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Katarzyna Podhorodecka
Group instructors: Katarzyna Podhorodecka, Magdalena Skorupska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Katarzyna Podhorodecka
Group instructors: Katarzyna Podhorodecka, Magdalena Skorupska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)