(in Polish) Europa 2050
General data
Course ID: | 1900-5-N-EUR-W |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Europa 2050 |
Organizational unit: | Faculty of Geography and Regional Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty do wyboru, dzienne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. zimowy (in Polish) Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | elective courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z problemami, metodami, informacjami źródłowymi, oraz praktycznymi przykładami ocen krajobrazu, realizowanymi w ramach audytu krajobrazowego, wprowadzonego Ustawą o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu. Umożliwi to zrozumienie roli i znaczenia krajobrazu (w jego sensie materialnym i niematerialnym) w życiu człowieka, potrzeb oraz zasad kształtowania i ochrony, a także metod planowania i zarządzania. |
Full description: |
(in Polish) Uchwalona w 2015 roku „Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu” zawiera szereg narzędzi prawnych, organizacyjnych i planistycznych służących ochronie szczególnie cennych krajobrazów występujących na terenie kraju. Ustawa przewiduje m.in. obowiązek identyfikacji krajobrazów, ustalenia lokalizacji krajobrazów priorytetowych, wskazania zagrożeń dla możliwości zachowania ww. krajobrazów oraz przygotowania rekomendacji i wniosków mających przysłużyć się ich ochronie. Wszystkie te działania wchodzą w zakres tzw. audytu krajobrazowego. Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z problemami, metodami, informacjami źródłowymi, oraz praktycznymi przykładami ocen krajobrazu, realizowanymi w ramach audytu krajobrazowego. Umożliwi to zrozumienie roli i znaczenia krajobrazu (w jego sensie materialnym i niematerialnym) w życiu człowieka, potrzeb oraz zasad kształtowania i ochrony, a także metod planowania i zarządzania. Realizowany w ramach przedmiotu program, uwzględniający indywidualną aktywność studentów, umożliwia nabycie praktycznych umiejętności w zakresie sporządzania wymaganych przepisami ocen i waloryzacji krajobrazu oraz określania zasad i warunków ochrony. Poznanie tych zagadnień daje szansę lepszego ukształtowania otaczającej przestrzeni, ochrony cennych struktur krajobrazowych oraz ich tożsamości przyrodniczej i kulturowej oraz umocowania tych zagadnień w procedurze planowania przestrzennego Tematy wykładów: 1. Podstawowe wiadomości o krajobrazie – klasyfikacja, znaczenie, percepcja. 2. Cele audytu krajobrazowego 3. Prawne podstawy ochrony i kształtowania krajobrazu – stan obecny, zakres działań w ramach audytu krajobrazowego. 3. Krajobrazy kulturowe i przyrodnicze – tożsamość krajobrazu, jej zagrożenia i ochrona. 4. Ocena wartości i zagrożeń krajobrazu wybranego regionu – identyfikacja, inwentaryzacja i kompleksowa waloryzacja krajobrazu, wyznaczenie krajobrazów szczególnie cennych (priorytetowych), podlegających ochronie. 5. Opracowanie koncepcji ochrony i kształtowania krajobrazu, określenie zadań i zabiegów ochronnych i zasad monitoringu. 6. Wytyczne do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Tematy ćwiczeń: 1. Identyfikacja, inwentaryzacja i kompleksowa waloryzacja krajobrazu wybranego przez studentów terenu. 2. Sformułowanie zasad i warunków ochrony krajobrazu. 3. Sformułowanie wytycznych do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniających potrzeby ochrony i kształtowania krajobrazu. 4. Ocena uwzględnienia zagadnień ochrony i kształtowania krajobrazu w treści aktualnych dokumentów planistycznych. |
Bibliography: |
(in Polish) 1.Bogdanowski J. (red.), 1996, Projekt standardowego opracowania problematyki ochrony wartości kulturowego krajobrazu i środowiska, w studium do planu i w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, Krajobrazy 12 (24), Ośr. Zabytk. Krajobr., Warszawa 2.Identyfikacja i ocena krajobrazów – metodyka oraz główne założenia, 2014, GDOŚ, Warszawa. 3.Myczkowski Z., Marcinek R., Siwek A., 2009: Możliwości wdrożenia Europejskiej Konwencji Krajobrazowej i problem zachowania dziedzictwa kulturowego poprzez kształtowanie krajowej polityki przestrzennej rekomendacje do KZPK wykonane na zlecenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, [w:] Koncepcja Przestrzennego zagospodarowania kraju 2008-2033 4.Myga-Piątek U., 2012: Krajobrazy kulturowe. Aspekty ewolucyjne i typologiczne. Uniwersytet Śląski, Katowice 5.Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2019 r. w sprawie sporządzania audytów krajobrazowych (Dz.U. 2019 poz. 394) 6.Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu, z dnia 24 kwietnia 2015 r. (Dz.U. 2015 poz. 774). 7.Żarska B., 2005: Ochrona krajobrazu, Wyd. SGGW, Warszawa Literatura uzupełniająca będzie podawana w trakcie zajęć. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_W01, K_W03, K_W05, K_U01, K_U02, K_U03, K_U07, K_K03, K_K05 WIEDZA: 1.Student zna podstawowe zasady wykorzystania i zagospodarowania obszarów przyrodniczo cennych, z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania krajobrazu; 2.zna zakres uwzględniania zagadnień ochrony i kształtowania krajobrazu w treści różnych dokumentów planistycznych i strategicznych; 3.ma wiedzę z zakresu planowania krajobrazu i zarządzania krajobrazem; 4.zna podstawowe założenia audytu krajobrazowego, w tym metody sporządzania opracowań studialnych i planistycznych dotyczących ochrony i kształtowania krajobrazu; UMIEJĘTNOŚCI 1.Student potrafi przeprowadzić identyfikację i waloryzację krajobrazu, określić jego cechy materialne i niematerialne, wyznaczyć krajobrazy priorytetowe, 2.potrafi wyjaśnić wpływ wybranych czynników krajobrazowych – materialnych i niematerialnych - na przydatność terenu dla określonych form zagospodarowania; umie wskazać optymalne przeznaczenie terenu oraz potrzeby ochrony i kształtowania krajobrazu, 3.potrafi wskazać tereny o najwyższej wartości krajobrazowej (materialnej i niematerialnej) i sprecyzować konieczne działania ochronne, 4.rozpoznaje obecność błędów planistycznych wynikających z niedostatecznego lub błędnego traktowania kwestii krajobrazowych, 5.ocenia jakość wykorzystania informacji o krajobrazie, jego cechach i walorach przy sporządzaniu planów przestrzennego zagospodarowania i strategii rozwoju, KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 1.Student akceptuje konieczność podejmowania działań planistycznych służących poprawie ładu przestrzennego, stanu środowiska przyrodniczego i krajobrazu, 2.akceptuje konieczność uwzględniania informacji o krajobrazie w procedurze planowania przestrzennego i stosowania uregulowań prawnych. Nakład pracy studenta: 30h - obecność na zajęciach (wykład + ćwiczenia) 25-30h - praca własna (powtarzanie materiału, zapoznanie się z zalecaną literaturą, przygotowanie do zajęć i zaliczenia) 60h ogółem (zależnie od systematyczności w pracy podczas semestru oraz cech indywidualnych studenta). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład: pisemne zaliczenie na ocenę (ocena przedstawionego widoku - wartość estetyczna widoku/krajobrazu, cechy pozytywne i negatywne, zagrożenia, wskazania do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego). Ćwiczenia: średnia arytmetyczna z prac cząstkowych, które student wykonuje na ćwiczeniach oraz prezentacja rekomendacji do planu zagospodarowania przestrzennego. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów. Możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność na ćwiczeniach. |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Wojciech Dziemianowicz | |
Group instructors: | Wojciech Dziemianowicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.