Territorial foresight in practice
General data
Course ID: | 1900-7-FTwP-FRT |
Erasmus code / ISCED: |
14.6
|
Course title: | Territorial foresight in practice |
Name in Polish: | Foresight terytorialny w praktyce |
Organizational unit: | Faculty of Geography and Regional Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe, spec. Foresight terytorialny - sem. 2 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | Polish |
Main fields of studies for MISMaP: | spatial development |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Głównym założeniem przedmiotu jest przygotowanie praktyczne studentów do tworzenia scenariuszy rozwoju dla jednostek samorządu terytorialnego lub innych organizacji. W trakcie zajęć studenci wykorzystują poznane w trakcie pierwszego roku studiów metody stosowane w badaniach foresightowych. Przedmiot kończy się prezentacją scenariuszy. |
Mode: | Classroom and field classes |
Short description: |
(in Polish) W trakcie praktyk studenci przygotowują, pod okiem prowadzących, scenariusze rozwoju dla wybranej organizacji (preferowane są jednostki samorządu terytorialnego). Przygotowanie scenariuszy wymaga zastosowania co najmniej kilku metod foresightowych. Istotnym elementem pracy jest bezpośredni i praktyczny kontakt studentów z przedstawicielami danej organizacji. W trakcie tych kontaktów studenci zapoznają się z wizją rozwoju organizacji a także poznają organizację. Założenie pracy nad scenariuszami jest takie, że scenariusze mogą być wykorzystane do praktycznych działań w ramach rozwoju danej organizacji. |
Full description: |
(in Polish) Praktyki zawierają następujące etapy przygotowania scenariuszy: 1. Wykorzystanie metody PEST jako wstępu do oceny uwarunkowań zewnętrznych rozwoju organizacji; 2. Wstępne opracowanie wymiarów scenariuszy i dyskusja w grupach; 3. Wywiady pogłębione z interesariuszami organizacji; 4. Prace warsztatowe nad wstępnymi scenariuszami z uwzględnieniem uwarunkowań zewnętrznych i opinii interesariuszy; 5. Prace warsztatowe nad trendami technologicznymi wpływającymi na proponowane scenariusze; 6. Warsztaty formułujące scenariusze; 7. Opracowanie scenariuszy i wstępna dyskusja z przedstawicielami organizacji; 8. Prezentacja scenariuszy przez studentów przed przedstawicielami organizacji i dyskusja. Nakłady pracy studenta 40h – projekt |
Bibliography: |
(in Polish) Przed praktykami studenci otrzymują materiały, z którymi będą zobowiązani się zapoznać. Materiały dobierane są przez prowadzących pod kątem: specyfiki organizacji, z którą będzie nawiązana współpraca oraz aktualności. Ze względu na liczne badania foresightowe, w tym projekcje trendów - zawsze studenci będą otrzymywać sugestie literatury powstałej w ostatnim roku. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty uczenia się: K_W03; K_W04; K_W06; K_W11 / K_U02; K_U06; K_U07; K_U04 / K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K06; K_K07 / S3_W03; S3_W04; S3_W05; S3_W06 / S3_W08 / S3_U02; S3_U03 / S3_K01; S3_K02 S3_W03 - Posiada wiedzę o różnych rodzajach instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych oraz zna zasady ewaluacji instytucji, organizacji i procesów rozwoju w kontekście badań foresightowych; S3_W04 - Posiada wiedzę o człowieku i relacjach społecznych wpływających na procesy rozwojowe i kształtowanie przestrzeni; S3_W05 - Posiada pogłębioną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi stosowanych w ramach foresightu terytorialnego; S3_W06 - Ma pogłębioną wiedzę na temat systemów norm i reguł będących podstawą formułowania zasad polityki rozwoju na wszystkich szczeblach zarządzania w kontekście foresightu terytorialnego; S3_W08 - Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju własnych projektów foresightowych; S3_U02 - Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną (integrując różne dziedziny nauki) do tworzenia założeń i realizacji projektów foresightu terytorialnego, wykorzystujących różnorodne metody i narzędzia badawcze S3_U03 - Potrafi identyfikować, prognozować i modelować złożone zadania z zakresu foresightu terytorialnego, stosując podejście interdyscyplinarne, integrujące wiedzę pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin S3_K01 - Jest gotów do pełnienia roli lidera oraz innych ról w projektach foresightowych, wykazując: kreatywność, umiejętność pracy w grupie, chęć ciągłego uczenia się, inspirowanie innych, wspieranie zespołu, rzetelność ocen ludzi i procesów, współodpowiedzialność S3_K02 - Mając świadomość swojej roli społecznej, jest gotów do samorozwoju i rozwijania sieci współpracy, a także formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących różnych aspektów foresightu terytorialnego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena pracy studentów na każdym etapie przygotowania scenariuszy (zaangażowanie, prezentacja cząstkowych wyników, aktywność na warsztatach). Ocena prezentacji końcowej z opracowanymi scenariuszami (sposób prezentacji materiału, jakość opracowanych scenariuszy, udział w dyskusji z przedstawicielami organizacji). |
Practical placement: |
(in Polish) Brak. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Placement, 40 hours
|
|
Coordinators: | Wojciech Dziemianowicz | |
Group instructors: | Magdalena Cybulska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Placement - Grading |
|
Mode: | Field classes |
|
Short description: |
(in Polish) W 2021 roku przedmiot będzie realizowany w gminie Ruciane-Nida (województwo warmińsko-mazurskie) |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Placement, 40 hours
|
|
Coordinators: | Wojciech Dziemianowicz | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Placement - Grading |
|
Mode: | Field classes |
|
Short description: |
(in Polish) W 2021 roku przedmiot będzie realizowany w gminie Ruciane-Nida (województwo warmińsko-mazurskie) |
Copyright by University of Warsaw.