University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Ideas of future cities

General data

Course ID: 1900-7-IMP-FRT
Erasmus code / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Political sciences and civics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Ideas of future cities
Name in Polish: Idee miast przyszłości
Organizational unit: Faculty of Geography and Regional Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe, spec. Foresight terytorialny - sem. 3
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Main fields of studies for MISMaP:

spatial development

Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Przedmiot będzie obejmował kompleksowe omówienie współczesnych koncepcji rozwoju miast przyszłości, dyskusje na zajęciach, część projektową oraz zaliczenie końcowe. Zakłada się, że studenci będą korzystać z materiałów w języku angielskim (lub innym wybranym języku obcym).

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Kurs ma na celu omówienie głównych założeń najnowszych koncepcji rozwoju miast przyszłości, np. miast inteligentnych (ang. smart city), odpornych (ang. resilient city), zielonych (ang. green city), biofilicznych (ang. biophilic city), zrównoważonych (ang. sustainable city) czy życzliwych (ang. soft city). Powstanie owych koncepcji jest odpowiedzią na problemy, z którymi borykają się współczesne miasta świata, jak zanieczyszczenie powietrza i wód, dysproporcje społeczne, nierównomierna i niesprawiedliwa dystrybucja żywności czy ekspansja przestrzenna zabudowy. W trakcie konwersatorium na podstawie przykładów z różnych regionów świata wskazane zostaną nowoczesne rozwiązania wpisujące się w założenia poszczególnych koncepcji, a także dobre i złe praktyki oraz ich konsekwencje dla systemu miejskiego.

Full description: (in Polish)

Przeciążenie ekosystemów, rosnący popyt na energię oraz pogłębiająca się katastrofa klimatyczna, za którą w dużej mierze odpowiedzialne są właśnie wielkie metropolie świata, unaoczniają konieczność zmian w obecnie przyjętych kierunkach rozwoju miast i zwrócenia się w stronę budowy zrównoważonych systemów miejskich. Postuluje się zatem rozwój miast, które w sposób efektywny wykorzystują zasoby naturalne, zwiększają swoją samowystarczalność energetyczną i żywnościową, a co za tym idzie ograniczają swój ślad węglowy. Ponadto, współczesne miasta powinny być miastami kompaktowymi (ang. compact city) i miastami niewielkich odległości (ang. proximity city), w których możliwe byłoby skrócenie dystansu między miejscem produkcji a miejscem konsumpcji, a mieszkańcy byliby w stanie zaspokoić swoje podstawowe potrzeby bez konieczności przemieszczania się samochodem. W ostatnich latach na popularności zyskują przede wszystkim takie koncepcje, jak miasta inteligentne (ang. smart city), zielone (ang. green city), odporne (ang. resilient city), biofiliczne, (ang. biophilic city), zrównoważone (ang. sustainable city) czy życzliwe (ang. soft city) które, choć w różny sposób, zwracają uwagę na potrzebę dogłębnych zmian dominującego paradygmatu rozwoju obszarów miejskich.

Celem niniejszego konwersatorium jest omówienie współczesnych trendów ewolucji miasta i miejskości XXI wieku ze szczególnym uwzględnieniem wyżej wymienionych koncepcji rozwoju miast przyszłości. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną rozwiązania wdrażane w różnych regionach świata wpisujące się w owe koncepcje, a także dobre i złe praktyki oraz ich konsekwencje dla systemu miejskiego. Oprócz tego, w trakcie konwersatorium krytycznej ocenie poddane zostaną mierniki (oraz metodologia ich opracowywania) powszechnie wykorzystywane do przygotowywania globalnych rankingów miast inteligentnych, zielonych czy zrównoważonych.

Zakres proponowanych tematów:

1) Smart city,

2) Green city, Eco-city

3) Resilient city

4) Biophilic city

5) Sustainable city

6) Soft city,

7) Smart-food city oraz self-reliant city,

8) Proximity city

9) Compact city

10) Adaptable city

Tematy podejmowane na zajęciach mogą ulegać zmianie na prośbę studentów.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa

How To Make City More Resilient. A Handbook For Local, Government Leaders, Bittner P., Valdes H. M. (red.), UNISDL, Geneva 2012.

Jacobs J. The Death and Life of Great American Cities; Modern Library, New York 2011.

The Return of Nature. Sustaining Architecture in the Face of Sustainability. Scott Cohen P., Naginski E. Routledge, New York, London 2014

Writing Urbanism. Kelbaugh D., Krankel McCullough K. (red) Routledge, New York 2008

Gzell S., Miasto sieci i jego społeczność - ku konkretyzacji zapisów Nowej Karty Ateńskiej, TUP, PW WA 2006

Węcławowicz-Bilska E., Miasto przyszłości – tendencje, koncepcje, realizacje, „Czasopismo Techniczne. Architektura” z. 1, 2012, s. 331-342

Designing the Urban Future, 2014, Scientific American Editors.

Greenfield A., 2013, Against the smart city (The city is here for you to use, Part 1), Do projects, New York.

Kitchin, R., 2014, The real-time city? Big data and smart urbanism. GeoJournal, 79(1), 1-14.

Lombardi, P., Giordano, S., Farouh, H., & Yousef, W. (2012). Modelling the smart city performance. Innovation: The European Journal of Social Science Research, 25(2), 137-149.

Nam, T., & Pardo, T. A., 2011 (June), Conceptualizing smart city with dimensions of technology, people, and institutions. In Proceedings of the 12th annual international digital government research conference: digital government innovation in challenging times (pp. 282-291). ACM.

Townsend A.M., 2013, Smart Cities: Big Data, Civic Hackers, and the Quest for a New Utopia, Norton & Company, New York.

Wheeler S.M., Beatley T. (eds.), 2014, The Sustainable Urban Development Reader. Third Edition, Routledge, New York.

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty uczenia się: K_W01; K_W02 / K_U03; K_U04 / K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K08 / S3_W01; S3_W02 / S3_U01; S3_U03 / S3_K01; S3_K03

Po zakoczeniu zajęć student:

1) zna główne założenia współczesnych koncepcji rozwoju miast przyszłości, w tym: miast inteligentnych (ang. smart city), zielonych (ang. green city), odpornych (ang. resilient city), biofilicznych, (ang. biophilic city), zrównoważonych (ang. sustainable city) czy życzliwych (ang. soft city) (S3_W01, S3_W07)

2) potrafi wskazać przykłady rozwiązań z zakresu ww. koncepcji wdrażanych w różnych miastach świata, a także zidentyfikować dobre i złe praktyki oraz ich skutki dla systemu miejskiego (S3_U01, S3_W02, S3_W04)

3) poddać krytycznej ocenie ww. wymienione koncepcje oraz ich wykorzystanie w dyskursie medialnym (S3_U01)

4) wskazać przykłady wskaźników stosowanych do przygotowania globalnych rankingów miast inteligentnych, zielonych i zrównoważonych oraz poddać je krytycznej ocenie (S3_W01, S3_W07, S3_W03, S3_U01)

5) opracować własny "wskaźnik miasta przyszłości" (S3_U02, S3_U03).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Studenci oceniani są za:

1.) przygotowanie własnego "wskaźnika miasta przyszłości", przygotowanie prezentacji uwzględniającej metodologię jego opracowania oraz zastosowanie go do przebadania wybranych miast Polski (25 pkt.) - praca w grupach

2) aktywny udział w dyskusjach na zajęciach (10 pkt.)

3.) kolokwium zaliczeniowe (25 pkt.)

Ocena końcowa jest sumą ocen cząstkowych zdobytych przez studenta za poszczególne elementy pracy na zajęciach. Zaliczenie od min. 60% zdobytych punktów.

Na zajęciach możliwe są maksymalnie 2 nieobecności nieusprawiedliwione.

Practical placement: (in Polish)

Brak.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Ada Górna
Group instructors: Ada Górna
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Jan Goliński, Ada Górna, Samuel Turosz
Group instructors: Jan Goliński, Samuel Turosz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)