Qualitative research in social sciences
General data
Course ID: | 1900-7-JMBS-ZST-OW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Qualitative research in social sciences |
Name in Polish: | Jakościowe metody badań społecznych |
Organizational unit: | Faculty of Geography and Regional Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe, spec. Zarządzanie strategiczne w samorządzie terytorialnym ... - sem. 1 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Main fields of studies for MISMaP: | spatial development |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami stosowania jakościowych metod badawczych w badaniach społecznych. Uczestnicy zajęć zapoznają się z podstawowymi metodami jakościowymi takimi jak indywidualny wywiad pogłębiony, grupa fokusowa, analiza dokumentów/danych zastanych oraz poszczególnymi etapami planowania oraz realizacji badania jakościowego. |
Full description: |
(in Polish) Celem kursu jest zapoznanie uczestników z podstawami stosowania jakościowych metod badawczych w naukach społecznych (ze szczególnym uwzględnieniem problematyki gospodarski przestrzennej), dzięki czemu będą w stanie realizować własne projekty badawcze z zastosowaniem tychże metod. Uczestnicy zajęć zapoznają się z podstawowymi metodami jakościowymi oraz poszczególnymi etapami planowania oraz realizacji badania jakościowego. Kurs rozpoczyna refleksja nad specyfiką badań jakościowych i różnicami względem badań ilościowych. Duży nacisk będzie położony na planowanie badania jakościowego: osadzenie go w odpowiednim paradygmacie/ podejściu analitycznym, staranne przygotowanie schematu badania i dobranie adekwatnych metod oraz jednostek badania. Spośród metod jakościowych kurs najwięcej uwagi poświęca tym, które mogą być najbardziej użyteczne i dostępne dla młodych badaczy: wywiadowi pogłębionemu i analizie treści. W trakcie zajęć uczestnicy będą mieli okazję przejść przez wszystkie etapy planowania i realizacji projektu: od stawiania pytań badawczych, przez ich operacjonalizację w postaci pytań wywiadu czy założeń/kategorii analizy treści, moderowanie wywiadów, po analizę zgromadzonych danych. Zajęcia mają charakter konwersatoryjny z elementami ćwiczeń praktycznych. W trakcie zajęć uczestnicy poznają podstawy metodologii badań na podstawie lektury wybranych tekstów, a także spróbują własnych sił przy projektowaniu badania jakościowego, pisaniu szkicu scenariusza, moderowaniu wywiadów oraz analizie zebranych danych przy pomocy prostego, nieodpłatnego programu do analizy danych w badaniu jakościowym (np.QDA Miner). |
Bibliography: |
(in Polish) Jemielniak D. (2012). Badania jakościowe.Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. (wybrane rozdziały) Kvale S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. (wybrane rozdziały) Silverman D. (2008). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. (wybrane rozdziały) Barbour R. (2011). Badania fokusowe. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. (wybrane rozdziały) Buttolph Johnson J., Reynolds H.T, Mycoff J.D (2010). Metody badawcze w naukach politycznych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. (wybrane rozdziały) |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty uczenia się: K_W01, K_W02, K_W03, KW_05 / K_U06, K_U02, K_U04, K_U07, K_U08 / K_K01, K_K02, K_K03, K_K05, K_K07 / S1_W01 / S1_U07 Student po zaliczeniu zajęć zna i rozumie (K_W01, K_W02, K_W03, KW_05, S1_W01): - podstawowe metody badań jakościowych - zalety oraz ograniczenia badań jakościowych - różnice między celami oraz rezultatami badań jakościowych i ilościowych - aspekty etyczne związane z realizacją badań jakościowych - podstawowe elementy warsztatu moderatora wywiadów pogłębionych - jak prawidłowo wykorzystać badania jakościowe w procesie ewaluacji procesów rozwoju lokalnego i regionalnego oraz rozwiązywania zadań z zakresu gospodarki przestrzennej. Student potrafi (K_U06, K_U02, K_U04, K_U07, K_U08, S1_U07): - przełożyć teorie i zagadnienia występujące w gospodarce przestrzennej na pytania badawcze, na które mogą odpowiedzieć badania jakościowe. - przeprowadzić analizę danych zastanych, dokonać krytycznego doboru danych pasujących do rozwiązywanego problemu badawczego. - skonstruować narzędzia badawcze (np. scenariusze wywiadów), przetłumaczyć pytania badawcze na język naturalny dla wybranej grupy celowej. - opracować schemat postępowania badawczego w badaniu jakościowym w zgodzie z etyką badawczą. - przeprowadzić rzetelną analizę danych, prawidłowo interpretować zebrane informacje, zgodnie ze specyfiką badań jakościowych. - formułować na podstawie badań jakościowych własne opinie i pogłębione teoretycznie ocen zjawisk związanych z gospodarką przestrzenną oraz rozwojem lokalnym i regionalnym. Student jest gotów (K_K01, K_K02, K_K03, K_K05, K_K07) : - moderować jakościowe wywiady indywidualne, dostosowywać styl moderacji do sytuacji badania, samodzielnie doskonalić swój warsztat. Jest przygotowany do rozpoczęcia szkolenia w zakresie moderacji wywiadów grupowych. - zrealizować prosty indywidualny projekt badawczy oparty o metody jakościowe (np. wywiady indywidualne, analizę treści, analizę danych zastanych). - współpracować w szerszym zespole badawczym przy realizacji projektów złożonych, podejmując różne role i zadania, nadając im odpowiednie priorytety. - w obszarze gospodarki przestrzennej wyjaśniać szerszemu audytorium wnioski płynące z badań jakościowych w sposób rzetelny i zrozumiały |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest obecność na zajęciach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność, niezależnie od jej przyczyn, kolejne wymagać będą nadrobienia omawianych treści w uzgodnionej formie. W tej sprawie student jest zobowiązany skontaktować się z prowadzącą niezwłocznie po powrocie na zajęcia. Wymagana jest obecność na ponad połowie zajęć. Uczestnicy mają obowiązek czytania lektur, zgodnie z programem zajęć. Lektury będą podstawą do dyskusji na zajęciach oraz wykonywania ćwiczeń praktycznych. Możliwe są niezapowiedziane formy pisemnego sprawdzenia znajomości lektur w trakcie semestru. W trakcie semestru studenci będą mieli do wykonania prace domowe związane z wybranymi elementem realizacji badania jakościowego. Ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie pracy w trakcie semestru (60%) oraz kolokwium końcowego (40%). W ramach oceny pracy bieżącej punktowana będzie - aktywność na zajęciach i forum internetowym potwierdzająca przygotowanie do zajęć – 20% - praca domowa indywidualna -20% - praca domowa grupowa – 20% Kolokwium końcowe składać się będzie z części testowej potwierdzającej znajomość podstawowych pojęć i metod omawianych w trakcie kursu oraz zadań problemowych potwierdzających umiejętność praktycznego ich zastosowania. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 15 hours
|
|
Coordinators: | Wirginia Aksztejn | |
Group instructors: | Wirginia Aksztejn | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
Copyright by University of Warsaw.