(in Polish) Świat krasu i jaskiń
General data
Course ID: | 1900-SKJ-B-OG |
Erasmus code / ISCED: |
07.1
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Świat krasu i jaskiń |
Organizational unit: | Faculty of Geography and Regional Studies |
Course groups: |
General university courses General university courses at Faculty of Geography and Regional Studies General university subjects |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Mode: | Remote learning |
Short description: |
(in Polish) Istota krasu. Nauka o krasie i jaskiniach. Znaczenie krasu i jaskiń. Zróżnicowanie i typologia krasu. Wpływ krasu na krajobraz. Specyfika krajobrazu krasowego. Jaskinie: geneza i zróżnicowanie. Ekosystem jaskiniowy. Wymiar sakralny krasu i jaskiń. Jaskinie lodowe. Specyfika krasu wapiennego. Specyfika krasu gipsowego. Specyfika krasu solnego. Kras tropikalny. Archipelagi krasowe. Zapadliska krasowe. Obiekty krasowe na liście UNESCO. Pseudokras: kriokras, wulkanokras, kras granitowy, kras lessowy i in. |
Full description: |
(in Polish) ● Istota krasu. Skały krasowiejące i ich rozpuszczanie. Warunki rozwoju krasu. Rozpowszechnienie krasu na świecie. Naukowe i gospodarcze znaczenie krasu. Nauka o krasie. ● Zróżnicowanie i typologia krasu. Występowanie krasu w skorupie ziemskiej. Typy krasu: litologiczne, klimatyczne, geomorfologiczne. Kras epigeniczny i hipogeniczny. Kras litoralny. Paleokras. ● Wpływ krasu na komponenty krajobrazu: podłoże geologiczne, rzeźbę, wody podziemne, wody powierzchniowe, roślinność i gleby. Krajobraz krasowy: struktura i osobliwości funkcjonalne. Krajobraz krasowy jako ewolucyjny etap cyklu krasowego. ● Jaskinie – istota i definicje. Rodzaje jaskiń, ich genetyczna klasyfikacja, występowanie. Nauka o jaskiniach – speleologia. Rozmiary jaskiń. Największe jaskinie świata. Znaczenie naukowe i gospodarcze jaskiń. ● Życie w jaskiniach. Jaskinie jako specyficzny ekosystem. Roślinność, zwierzęta oraz mikroorganizmy jaskiń. ● Jaskinie w ujęciu sakralnym. Święte jaskinie chrześcijaństwa, buddyzmu, islamu, hinduizmu. Jaskiniowa turystyka pielgrzymkowa. ● Oblodzenie jaskiń, jego istota i przyczyny. Klimat jaskiń. Formy występowania lodu w jaskiniach. Utwory kriomineralne. Najsłynniejsze lodowe jaskinie świata. ● Kras wapienny i jego specyfika na przykładzie różnych obszarów świata (Półwysep Bałkański, Egipt, Ameryka Północna i in.). ● Kras gipsowy i jego specyfika na przykładzie różnych obszarów świata (Ural, Ukraina Zachodnia, Polska Południowa i in.). ● Kras solny i jego specyfika na przykładzie różnych obszarów świata (Iran, Tadżykistan, Zaurale, Zakarpacie, Izrael i in.). ● Istota i specyfika krasu tropikalnego. Kras tropikalny na przykładzie różnych obszarów świata (Chiny, Indochiny, Kuba, Indie, Filipiny, Malezja i in.). ● Archipelag krasowy jako specyficzny lądowo-wodny typ krajobrazu krasowego. Przykłady i charakterystyka archipelagów krasowych: El Nido (Filipiny), Ha Long (Wietnam), Phang-ga (Tajlandia i in.). ● Zapadliska krasowe: powstawanie, wielkość, zagrożenia. Przykłady dużych zapadlisk oraz sposobów ich powstawania. Zapadliska krasowe jako „zaginione światy”. ● Obiekty krasowe na liście UNESCO. Krajobrazy krasowe (Chiny, Filipiny, Kuba i in.) oraz jaskinie (z różnych kontynentów). ● Pseudokras: istota i rodzaje. Charakterystyka kriokrasu, wulkanokrasu, krasu granitowego, krasu lessowego, krasu w piaskowcach i in. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Migoń P., 2013. Geomorfologia. Warszawa, PWN. 2. Pulina M., Andrejczuk W., 2000: Kras i jaskinie. Wielka Encyklopedia Geografii Świata, tom XVII. Wydawnictwo Kurpisz, Poznań. 357 s. 3. Pulina M., 1999. Kras: formy i procesy. Wydawnictwo UŚ, Katowice. 4. Ford, D & Williams, P 2007, Karst Hydrogeology and Geomorphology, John Wiley & Sons, LtD., Chichester, England. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA 1) Zna istotę procesów i zjawisk krasowych, przyczyny ich występowania, skutki krajobrazowe i środowiskowe, znaczenie dla życia człowieka. 2) Zna koncepcje wyjaśniające przebieg i zróżnicowanie zjawisk i procesów krasowych na Ziemi. 3) Wykazuje znajomość bazowych kategorii pojęciowych i terminologicznych w zakresie nauki o krasie i speleologii. UMIEJĘTNOŚCI 1) Umie wykorzystać krytycznie literaturę naukową i inne źródła. 2) Posiada umiejętność przygotowania pisemnych prac na podstawie literatury. 3) Posługuje się szczegółową specjalistyczna terminologią naukową. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1) Rozumie potrzebę poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji specjalistycznej wiedzy geograficznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny. 2) Potrafi współdziałać i pracować w grupie. 3) Rozumie szczególną społeczną rolę nauki i potrzebę upowszechniania dokonań naukowych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Napisanie eseju na wybrany temat (z zaproponowanej listy). Esej ma być sporządzony zgodnie z podanymi przez wykładowcę wytycznymi i liczyć 10-15 stron. Jakość opracowania oceniana jest w skali od 1 do 5 na podstawie: - stopnia zgłębienia tematu w zakresie merytorycznym, wystarczającej (sugerowanej) objętości; - pełni wykorzystanych źródeł, - właściwej struktury i ułożenia materiału, - samodzielności tekstu, - jakości szaty graficznej. |
Practical placement: |
(in Polish) Brak |
Copyright by University of Warsaw.