University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Świat krasu i jaskiń

General data

Course ID: 1900-SKJ-B-OG
Erasmus code / ISCED: 07.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Earth science The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Świat krasu i jaskiń
Organizational unit: Faculty of Geography and Regional Studies
Course groups: General university courses
General university courses at Faculty of Geography and Regional Studies
General university subjects
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Mode:

Remote learning

Short description: (in Polish)

Istota krasu. Nauka o krasie i jaskiniach. Znaczenie krasu i jaskiń.

Zróżnicowanie i typologia krasu.

Wpływ krasu na krajobraz. Specyfika krajobrazu krasowego.

Jaskinie: geneza i zróżnicowanie.

Ekosystem jaskiniowy.

Wymiar sakralny krasu i jaskiń.

Jaskinie lodowe.

Specyfika krasu wapiennego.

Specyfika krasu gipsowego.

Specyfika krasu solnego.

Kras tropikalny.

Archipelagi krasowe.

Zapadliska krasowe.

Obiekty krasowe na liście UNESCO.

Pseudokras: kriokras, wulkanokras, kras granitowy, kras lessowy i in.

Full description: (in Polish)

● Istota krasu. Skały krasowiejące i ich rozpuszczanie. Warunki rozwoju krasu. Rozpowszechnienie krasu na świecie. Naukowe i gospodarcze znaczenie krasu. Nauka o krasie.

● Zróżnicowanie i typologia krasu. Występowanie krasu w skorupie ziemskiej. Typy krasu: litologiczne, klimatyczne, geomorfologiczne. Kras epigeniczny i hipogeniczny. Kras litoralny. Paleokras.

● Wpływ krasu na komponenty krajobrazu: podłoże geologiczne, rzeźbę, wody podziemne, wody powierzchniowe, roślinność i gleby. Krajobraz krasowy: struktura i osobliwości funkcjonalne. Krajobraz krasowy jako ewolucyjny etap cyklu krasowego.

● Jaskinie – istota i definicje. Rodzaje jaskiń, ich genetyczna klasyfikacja, występowanie. Nauka o jaskiniach – speleologia. Rozmiary jaskiń. Największe jaskinie świata. Znaczenie naukowe i gospodarcze jaskiń.

● Życie w jaskiniach. Jaskinie jako specyficzny ekosystem. Roślinność, zwierzęta oraz mikroorganizmy jaskiń.

● Jaskinie w ujęciu sakralnym. Święte jaskinie chrześcijaństwa, buddyzmu, islamu, hinduizmu. Jaskiniowa turystyka pielgrzymkowa.

● Oblodzenie jaskiń, jego istota i przyczyny. Klimat jaskiń. Formy występowania lodu w jaskiniach. Utwory kriomineralne. Najsłynniejsze lodowe jaskinie świata.

● Kras wapienny i jego specyfika na przykładzie różnych obszarów świata (Półwysep Bałkański, Egipt, Ameryka Północna i in.).

● Kras gipsowy i jego specyfika na przykładzie różnych obszarów świata (Ural, Ukraina Zachodnia, Polska Południowa i in.).

● Kras solny i jego specyfika na przykładzie różnych obszarów świata (Iran, Tadżykistan, Zaurale, Zakarpacie, Izrael i in.).

● Istota i specyfika krasu tropikalnego. Kras tropikalny na przykładzie różnych obszarów świata (Chiny, Indochiny, Kuba, Indie, Filipiny, Malezja i in.).

● Archipelag krasowy jako specyficzny lądowo-wodny typ krajobrazu krasowego. Przykłady i charakterystyka archipelagów krasowych: El Nido (Filipiny), Ha Long (Wietnam), Phang-ga (Tajlandia i in.).

● Zapadliska krasowe: powstawanie, wielkość, zagrożenia. Przykłady dużych zapadlisk oraz sposobów ich powstawania. Zapadliska krasowe jako „zaginione światy”.

● Obiekty krasowe na liście UNESCO. Krajobrazy krasowe (Chiny, Filipiny, Kuba i in.) oraz jaskinie (z różnych kontynentów).

● Pseudokras: istota i rodzaje. Charakterystyka kriokrasu, wulkanokrasu, krasu granitowego, krasu lessowego, krasu w piaskowcach i in.

Bibliography: (in Polish)

1. Migoń P., 2013. Geomorfologia. Warszawa, PWN.

2. Pulina M., Andrejczuk W., 2000: Kras i jaskinie. Wielka Encyklopedia Geografii Świata, tom XVII. Wydawnictwo Kurpisz, Poznań. 357 s.

3. Pulina M., 1999. Kras: formy i procesy. Wydawnictwo UŚ, Katowice.

4. Ford, D & Williams, P 2007, Karst Hydrogeology and Geomorphology, John Wiley & Sons, LtD., Chichester, England.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

1) Zna istotę procesów i zjawisk krasowych, przyczyny ich występowania, skutki krajobrazowe i środowiskowe, znaczenie dla życia człowieka.

2) Zna koncepcje wyjaśniające przebieg i zróżnicowanie zjawisk i procesów krasowych na Ziemi.

3) Wykazuje znajomość bazowych kategorii pojęciowych i terminologicznych w zakresie nauki o krasie i speleologii.

UMIEJĘTNOŚCI

1) Umie wykorzystać krytycznie literaturę naukową i inne źródła.

2) Posiada umiejętność przygotowania pisemnych prac na podstawie literatury.

3) Posługuje się szczegółową specjalistyczna terminologią naukową.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1) Rozumie potrzebę poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji specjalistycznej wiedzy geograficznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny.

2) Potrafi współdziałać i pracować w grupie.

3) Rozumie szczególną społeczną rolę nauki i potrzebę upowszechniania dokonań naukowych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Napisanie eseju na wybrany temat (z zaproponowanej listy).

Esej ma być sporządzony zgodnie z podanymi przez wykładowcę wytycznymi i liczyć 10-15 stron.

Jakość opracowania oceniana jest w skali od 1 do 5 na podstawie:

- stopnia zgłębienia tematu w zakresie merytorycznym, wystarczającej (sugerowanej) objętości;

- pełni wykorzystanych źródeł,

- właściwej struktury i ułożenia materiału,

- samodzielności tekstu,

- jakości szaty graficznej.

Practical placement: (in Polish)

Brak

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)