University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Człowiek wobec zła: kontekst filozoficzno-kulturowy

General data

Course ID: 2300-CWZ-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Człowiek wobec zła: kontekst filozoficzno-kulturowy
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: General university courses
General university courses in Faculty of Pedagogics
General university courses in the social sciences
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w niektóre wątki kulturowo-filozoficznego wymiaru problematyki zła oraz pojęć pokrewnych, a także wyposażenie słuchaczy w narzędzia do interpretacji tych problemów w otaczającym świecie.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Wykład obejmuje wybrane wątki zarówno z klasycznej jak i współczesnej kultury europejskiej, w szczególności filozoficznej, ale również literackiej, podejmujące problematykę zła. Choć pewna część zajęć będzie poświęcona ujęciom klasycznym, to dobór zagadnień i literatury został dokonany zgodnie z kryterium współczesnego oddziaływania. Tematem zajęć są więc konceptualizacje zła, które wciąż „pracują” we współczesnej świadomości, zarówno w jej wymiarze filozoficznym, jak i w szerszym kontekście kulturowym.

Full description: (in Polish)

Zajęcia będą miały formę wykładu, jednakże będzie ona uzupełniona o elementy rozmowy i wspólnej interpretacji wybranych tekstów. Będą się koncentrowały wokół problematyki zła w dawniejszej i dzisiejszej świadomości kulturowej, łącząc ze sobą wątki filozoficzne z historycznymi i literackimi. Dominująca aksjologiczna perspektywa zajęć opiera się na założeniu, że zło jest wydarzeniem ludzkim, a nawet arcyludzkim, do zrozumienia którego „nie musimy fatygować diabła” (Safranski). Nie oznacza to, że nie trzeba go będzie czasem pofatygować, żeby uchwycić nie tyle sam fenomen zła, ile ludzkie doświadczenie zła i próby refleksji nad nim.

Wybrane zagadnienia:

Zło jako niedostatek bytu (Augustyn i tradycja chrześcijańska)

Hiob: zło boskie, zło ludzkie (Księga Hioba – Girard)

Nowożytność przed sądem (Heidegger – Löwith – Voegelin – Schmitt – Blumenberg)

Unde malum? Zagadnienia teodycei (Leibniz – Kant)

Zło radykalne (Kant)

Zło jako mit (Nietzsche i Freud)

Od zła radykalnego do zła banalnego (Arendt – Blumenberg)

Absolutne zło i absolutne dobro (Mellville – Winch)

Nuda jako przedsmak zła (Baudlaire – Benjamin – Heidegger – Arendt – Leder)

Problem wyznania (Foucault)

Bibliography: (in Polish)

Lista źródeł do zajęć składa się z trzech części: pierwsza jest obowiązkowa dla wszystkich studentów, druga przeznaczona dla osób chętnych i szczególnie zainteresowanych, trzecia zaś to wykaz komentarzy i opracowań.

I. Literatura obowiązkowa:

1. św. Augustyn, Wyznania (fragmenty).

2. René Girard, Dawna droga, którą kroczyli ludzie niegodziwi.

3. Hermann Mellville, Billy Budd; Peter Winch, Uogólnialność sądów moralnych, w: tegoż Etyka a działanie.

4. Hannah Arendt, Eichmann w Jerozolimie (r. 2 i 3); Hannah Arendt, Myślenie i sądy moralne, w: Odpowiedzialność i władza sądzenia; Hans Blumenberg, Rigorismus der Wahrheit (tłumaczenie fragmentu w: Kronos 2015

II. Pełna literatura:

1. św. Augustyn, Wyznania.

2. Gottfried W. Leibniz, Teodycea. O dobroci Boga, wolności człowieka i pochodzeniu zła. Immanuel Kant, O daremności wszelkich prób teodycei.

3. Hans Blumenberg, Prawowitość epoki nowożytnej.

4. Fryderyk Nietzsche, Z genealogii moralności, Poza dobrem i złem.

5. Zygmunt Freud, Totem i tabu, Kultura jako źródło cierpień.

6. René Girard, Dawna droga, którą kroczyli ludzie niegodziwi.

7. Hermann Mellville, Billy Budd; Peter Winch, Uogólnialność sądów moralnych, w: tegoż: Etyka a działanie.

8. Immanuel Kant, Religia w obrębie samego rozumu.

9. Hannah Arendt, Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła; Hannah Arendt, Myślenie i sądy moralne, w: Odpowiedzialność i władza sądzenia; Hans Blumenberg, Rigorismus der Wahrheit (tłumaczenie fragmentu jako "Rygoryzm prawdy" w: Kronos 2015 (4).

10. Michel Foucault, Zło czynić, mówić prawdę. Wykłady z Louvain, 1981.

11. Paul Ricoeur, Symbolika zła; Zło jako wyzwanie rzucone filozofii i teologii.

12. Andrzej Leder, Rysa na tafli. Teoria w polu psychoanalitycznym.

III. Literatura uzupełniająca

1. Rüdiger Safranski, Zło. Dramat wolności

2. Terry Eagleton, Zło.

3. Cezary Wodziński, światłocienie zła

4. Susan Neiman, Evil in Modern Thought. An Alternative History of Philosophy

5. Richard Bernstein, Radical Evil.

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

- potrafi odtworzyć argumentację omawianych autorów a także kulturowy i historyczny kontekst powstania ich koncepcji;

- zna znaczenie podstawowych pojęć związanych z problematyką zła, omawianych w trakcie zajęć;

- potrafi wskazać znaczenie filozoficzno-kulturowych analiz pojęcia zła dla rozumienia jej różnych aspektów we współczesnym świecie;

- potrafi opisać znaczenie niektórych idei filozoficznych dla współczesnej kultury, a także ich oddziaływanie na świadomość współczesnego człowieka;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Do uzyskania zaliczenia wymagane jest:

- obecność na zajęciach (tj. nieprzekroczenie liczby dwóch nieobecności w semestrze)

- aktywność podczas omawiania lektur obowiązkowych

- napisanie krótkiej pracy zaliczeniowej o tematyce związanej z zagadnieniami wykładu (ok. 3000 słów); praca zaliczeniowa może zostać zamieniona na referat wygłoszony w trakcie zajęć.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Participatory lecture, 30 hours more information
Coordinators: Paulina Sosnowska
Group instructors: Paulina Sosnowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Participatory lecture - Grading
Notes: (in Polish)

Nie dla studentów Wydziału Pedagogicznego.

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Participatory lecture, 30 hours more information
Coordinators: Paulina Sosnowska
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Participatory lecture - Grading
Notes: (in Polish)

Nie dla studentów Wydziału Pedagogicznego.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)