(in Polish) Edukacja a problematyka globalna
General data
Course ID: | 2300-EPG-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Edukacja a problematyka globalna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
General university courses General university courses in the social sciences |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zajęcia są otwarte dla wszystkich zainteresowanych, ale szczególnie gorąco zapraszam przyszłe nauczycielki i nauczycieli dowolnych przedmiotów. |
Short description: |
(in Polish) Kurs jest wprowadzeniem do edukacji globalnej, zwanej też globalną edukacją obywatelską, z naciskiem na jej odmianę krytyczną. Celem ogólnym zajęć jest wspieranie osób studiujących w rozwijaniu umiejętności krytycznego myślenia i krytycznego czytania, a także w kwestionowaniu dominujących perspektyw i poszukiwaniu alternatywnych, sprawiedliwszych rozwiązań czy punktów widzenia. Kurs ma również na celu wzmocnienie poczucia globalnej sprawiedliwości, odpowiedzialności i obywatelstwa w globalnym świecie oraz zaangażowania w zmiany społeczne i budowanie zrównoważonego świata. |
Full description: |
(in Polish) Kurs jest wprowadzeniem do edukacji globalnej, zwanej też globalną edukacją obywatelską, z naciskiem na jej odmianę krytyczną. Według UNESCO głównym celem globalnej edukacji obywatelskiej jest "wspieranie uczniów w rewizji założeń, światopoglądów i relacji władzy w dyskursach głównego nurtu oraz uwzględnianie osób/grup, które są systematycznie niedostatecznie reprezentowane/marginalizowane" (UNESCO 2014). Chodzi o otwarcie uczniów i uczennic na krytyczną refleksję nad ich światopoglądem i sposobem, w jaki odnoszą się do innych i do świata. W związku z tym podczas kursu studentki i studenci zapoznają się nie tylko z aktualnymi badaniami i perspektywami teoretycznymi, które stanowią podstawę współczesnej edukacji globalnej, ale także własne punkty widzenia i ich miejsce w świecie. Studentki i studenci będą mieli możliwość zrozumienia roli edukacji w przygotowaniu uczniów do życia i pracy w świecie coraz bardziej złożonych globalnych wyzwań. Kurs będzie koncentrował się na globalnej perspektywie sprawiedliwości społecznej i transformacyjnych podejściach edukacyjnych, które stawiają czoła globalnym wyzwaniom. Przyjrzymy się również możliwościom wykorzystania teorii postkolonialnej w edukacji. Zajęcia będą miały charakter aktywny, z wykorzystaniem różnorodnych metod edukacyjnych (praca w parach, w grupach, dyskusje, metody Through Other Eyes, Open Spaces for Dialogue and Inquiry, elementy dociekań filozoficznych/Philosophy for Children ). |
Bibliography: |
(in Polish) Przykładowa literatura: Z. Bauman, Globalizacja, Warszawa 2000. K. Jasikowska, M. Klarenbach, G. Lipska-Badoti, R. Łuczak, Edukacja globalna: poradnik metodyczny dla nauczycieli, Warszawa 2015. M. Kuleta-Hulboj, M. Gontarska [red.], Edukacja globalna. Polskie konteksty i inspiracje, Wrocław 2015. Z. Melosik, Edukacja globalna: nadzieje i kontrowersje. W: H. Kwiatkowska [red.], Ewolucja tożsamości pedagogiki, Warszawa 1994. Różnorodne – polskie i zagraniczne – materiały edukacyjne z zakresu edukacji globalnej np. ze strony internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji, realizowane w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej, przygotowane przez organizacje pozarządowe (np. Polską Akcję Humanitarną, Instytut Globalnej Odpowiedzialności, Centrum Edukacj Obywatelskiej, Polską Zieloną Sieć) itp. Raporty UNDP o Rozwoju Społecznym. "Jak mówić o większości świata? Kodeks obrazów i wiadomości na temat Globalnego Południa", W-wa 2016. Raporty o polskiej współpracy rozwojowej przygotowywane co roku przez Grupę Zagranica. Literatura uzupełniająca: V. Andreotti, Actionable postcolonial theory in education, London 2011. V. de Oliveira Andreotti, L. M. de Souza, Postcolonial Perspectives on Global Citizenship Education, New York 2011. D. Bourn, Education for Social Change: Perspectives on Global Learning. London: Bloomsbury 2022. I. Davies, E. Sant, L. Shultz, K. Pashby, Global Citizenship Education: A Critical Introduction to Key Concepts and Debates. London: Bloomsbury 2018. Ch. McEwan, Postcolonialism, Decoloniality and Development. London: Routledge 2018. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu kursu studentki i studenci będą potrafiły/li: W zakresie wiedzy: - wykazać się podstawową wiedzą na temat konsekwencji procesów globalizacji i wyzwań edukacyjnych z nimi związanych; - wykazać się pogłębioną wiedzą na temat edukacji globalnej, jej różnorodnych modeli i założeń teoretycznych oraz związków z pomocą rozwojową, humanitarną i awareness raising; W zakresie umiejętności: - analizować złożoność kwestii globalnych, - słuchać różnych perspektyw i punktów widzenia oraz uwzględniać je w kwestionowaniu dominujących światopoglądów i rozwiązań, - dokonać krytycznej analizy różnych podejść lub projektów w zakresie edukacji globalnej, - dostrzegać potrzebę podejmowania działań społeczno-edukacyjnych w tym obszarze, będących edukacyjną odpowiedzią na dylematy życia w globalnej, współzależnej rzeczywistości; - formułować własne opinie (ustnie i pisemnie); W zakresie kompetencji społecznych: - podjąć dyskusję w ważnych kwestiach społecznych, krytycznie ocenić i analizować różne stanowiska, w tym własne; - pracować w grupie nad konkretnym zadaniem, by osiągnąć cel. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na zaliczenie przedmiotu składają się: - aktywna obecność podczas zajęć (dopuszczalne są 2 nieobecności) - oznacza to udział w pracach indywidualnych i grupowych, dyskusjach i innych aktywnościach podczas zajęć; - przygotowanie do zajęć (przeczytanie zadawanych tekstów) - napisanie w trakcie całego semestru 2 krótkich refleksji (ok. 650 słów) dotyczących zagadnień poruszanych podczas zajęć. Szczegółowe kryteria studenci/tki otrzymają podczas pierwszych zajęć. - na zakończenie – krytyczna analiza wybranego projektu edukacyjnego lub materiałów edukacyjnych (indywidualnie lub w parach). |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Kuleta-Hulboj | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Kuleta-Hulboj | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.