(in Polish) Filmowe gatunki i cykle
General data
Course ID: | 2300-FILM-GC-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Filmowe gatunki i cykle |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
General university courses General university courses in the social sciences |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone są problematyce gatunków i cykli filmowych w badaniach nad kinem. Przegląd teoretycznych i krytycznych teorii dotyczących kina gatunków będzie stanowił punkt wyjścia do analizy poszczególnych formuł gatunkowych (z uwzględnieniem diachronii i synchronii rozwojowej). Nacisk położony zostanie na amerykańskie kino głównego nurtu. |
Full description: |
(in Polish) Gatunki filmowe są postrzegane jako istotny element kina amerykańskiego. Wraz z systemem gwiazd i „stylem zerowym” stanowiły filary klasycznego Hollywood. Wykorzystywanie znanych wątków, motywów, postaci i lokacji pozwalało zminimalizować koszty produkcji w nastawionym na zysk amerykańskim przemyśle filmowym. Dawało jednocześnie możliwość komunikowania się z publicznością. Traktując gatunek jako swego rodzaju markę, widzowie mogli wybrać produkt, który im najbardziej odpowiadał. Analiza tekstualna oraz podejście pragmatyczne pozwalają dostrzec i sproblematyzować te kwestie. Jednocześnie w refleksji nad gatunkami filmowymi istotne jest podejście rytualno-ideologiczne, które pozwala wydobyć hegemoniczny oraz pedagogiczny potencjał kina gatunków. Celem zajęć jest przybliżenie kategorii gatunków i cykli filmowych oraz sposobów ich problematyzacji w badaniach nad kinem. Refleksja teoretyczna będzie traktowana jako punkt wyjścia do zapoznania studentów_tek z wybranymi gatunkami filmowymi (western, film gangsterski, film noir, kino policyjne, science fiction, melodramat, komedia romantyczna i inne). Poruszone zostaną również kwestie zmian w kinie gatunków w okresie postklasycznym zarówno w kontekście kina amerykańskiego, jak i transnarodowego. Jak chociażby łączenie, mieszanie i hybrydyzacja gatunków, stosowanie konwencji gatunkowych w kinie niezależnym i artystycznym, rozróżnienie: gatunki—cykle, zjawisko medium concept cinema oraz gatunki transnarodowe. TREŚĆ ZAJĘĆ: Wprowadzenie do badań nad gatunkami i cyklami filmowymi (zajęcia w oparciu o dyskusję po przeczytaniu tekstów) Western Kino gangsterskie Film noir Melodramat Komedia romantyczna Kino policyjne Science fiction Horror Przemiany w kinie gatunków w okresie poklasycznym |
Bibliography: |
(in Polish) (poniższe pozycje literaturowe stanowią bazę. Do poszczególnych zajęć wskazana zostanie literatura) • Altman Charles F., W stronę teorii gatunku filmowego, przeł. Alicja Helman, „Kino” 1987 nr 6, s. 18–22. • Altman Rick, Gatunki filmowe, przeł. Magdalena Zawadzka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. • Grant Barry Keith (red.), Film Genre Reader IV, University of Texas Press, Austin 2012. • Helman Alicja (red.), Kino gatunków, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, CMLXXI, Prace Historycznoliterackie, zeszyt 75. • Klein Amanda Ann, American Film Cycles: Reframing Genres, Screening Social Problems & Defining Subcultures, University of Texas Press, Austin 2012. • Klein Amanda Ann, R. Barton Palmer (red.), Cycles, Sequels, Spin-offs, Remakes, and Reboots: Multiplicities in Film & Television, University of Texas Press, Austin 2016. • Loska Krzysztof (red.), Kino gatunków wczoraj i dziś, Rabid, Kraków 1998. • Loska Krzysztof (red.), Wokół kina gatunków, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2001. • Neale Steve, Genre and Hollywood, Routledge, London & New York 2009 (1999). |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA student_ka: • posiada ogólną wiedzę na temat filmowych gatunków i cykli, • zna podstawową terminologię dotyczącą kina gatunków, • posiada wiedzę na temat sposobów ich problematyzowania w filmoznawstwie. UMIEJĘTNOŚCI student_ka: • Potrafi na podstawowym poziomie rozpoznać i opisać wybrane gatunki i cykle filmowe, • Potrafi wskazać i zanalizować teksty filmowe w kontekście gatunkowym, • Posiada umiejętność umieszczenia gatunków filmowych i poszczególnych produkcji w szerszym kontekście społeczno-kulturowym. KOMPETENCJE SPOŁECZNE student_ka: • Rozumie edukacyjny wymiar refleksyjnego uczestnictwa w kulturze filmowej, • Rozumie znaczenie kina (również gatunkowego) w pejzażu kultury współczesnej, • Czynnie i świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) (1)obecność na wszystkich zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności); (2) aktywne uczestnictwo w zajęciach (merytoryczny udział w dyskusjach); (3) przygotowanie 20-minutowej prezentacji na wybrane zajęcia, która będzie stanowiła punkt wyjścia do dyskusji (indywidualnie lub w grupie, zależnie od liczby uczestników_czek zajęć). W ramach przygotowania do zajęć studenci_ki będą proszone o obejrzenie przynajmniej jednego filmu na każde spotkanie. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR KON
|
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Elżbieta Durys | |
Group instructors: | Elżbieta Durys | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Elżbieta Durys | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.