Historia wychowania. Metamorfozy oświecenia. Edukacja przełomu - przełom w edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-HW-M-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia wychowania. Metamorfozy oświecenia. Edukacja przełomu - przełom w edukacji |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Poznamy początki współczesnych form pozaszkolnej edukacji, które sięgają oświecenia. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Poznamy początki współczesnych form pozaszkolnej edukacji, które sięgają oświecenia. |
Pełny opis: |
Początki nowoczesnej pozaszkolnej edukacji sięgają oświecenia. Podczas zajęć poznamy źródła i ewolucję takich form jak: lekcje muzealne, edukacyjna działalność bibliotek, klubów, centrów popularyzujących naukę (np. Centrum Nauki Kopernik), targów książki oraz grup rekonstrukcyjnych. Poszukamy przyczyn ich popularności, a także przyjrzymy się roli jaką w rozwoju tych form odegrały kobiety. Tematy to: -założenia teoretyczne pedagogiki oświecenia, czyli działamy a nie zapamiętujemy -biblioteka miejscem uprawiania nauki, -salon miejscem edukacji, czyli początki klubów dyskusyjnych -„oświeceniowe maskarady”- nauka i rozrywka, czyli początki grup rekonstrukcyjnych -zbieractwo i kolekcjonerstwo – między dziwactwem a nauką, czyli początki lekcji muzealnych -Museaum Polonicum – polska koncepcja muzeum narodowego. |
Literatura: |
Literatura w wyborze: J. Locke, Myśli o wychowaniu (fragmenty) F. Fénelone; O wychowaniu młodzieży płci żeńskiej (fragmenty) J.J. Rousseau, Emil, czyli o wychowaniu, (fragmenty) J. W. Mniszech, Myśli względem założenia Museaum Polonicum W. Łoziński, Salon i kobieta (fragmenty) E. Kawecka. W salonie i w kuchni. (fragmenty) J. Ryba, Maskarady oświeconych. (fragmenty) Słynne kobiety w Rzeczypospolitej XVIII wieku, Warszawa 2017, (fragmenty) |
Efekty uczenia się: |
– zna podstawowe założenia i efekty przemian edukacji zachodzących w oświeceniu – zna początki wybranych, współczesnych form edukacji pozaszkolnej - potrafi wskazać genezę współczesnych pozaszkolnych form edukacji - umie wskazać mechanizmy sterujące rozwojem pozaszkolnych form edukacji. - potrafi współpracować w grupie - potrafi podjąć dyskusję, zaprezentować swoje zdanie i bronić go |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (2 nieobecności nieusprawiedliwione) Aktywność podczas zajęć. Przygotowanie i przedstawienie prezentacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Buczek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Buczek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.