(in Polish) Książka dla dzieci dawniej i dziś
General data
Course ID: | 2300-KDD-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Książka dla dzieci dawniej i dziś |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
General university courses General university courses in the social sciences |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | general courses |
Short description: |
(in Polish) Wcale nie zawsze było jasne, że winna istnieć specjalna literatura dla dzieci - a nie literatura dla dorosłych, którą czytają także dzieci. Na lektorium czytać będziemy dawne książki, które czytały także dzieci: od późnej starożytności, przez średniowiecze aż do połowy XVII wieku, gdy zaczęto pisać i publikować książki rzeczywiście dla dzieci (Jan Amos Komeński). Następnie zajmiemy się literaturą dziecięcą - od połowy XVIII wieku (pod wpływem Jana Jakuba Rousseau), przez wiek XIX, XX (fenomen A.A.Milne'a) aż do współczesności. |
Full description: |
(in Polish) Nie zawsze ludzie zdawali sobie sprawę z tego, że winna istnieć specjalna literatura dla dzieci - to jest nie literatura dla dorosłych, którą czytają także dzieci, ale książki pisane specjalnie dla dzieci, dostosowane do ich rzeczywistych zainteresowań, sposobu odbierania świata, emocji itp. Aby powstała "literatura dziecięca", musiało zmienić się patrzenie na dzieciństwo, musiała przekształcić się tradycyjna wrażliwość dorosłych w stosunku do dzieci. Na lektorium czytać będziemy dawne książki, które czytały także dzieci: od późnej starożytności, przez średniowiecze aż do połowy XVII wieku, gdy zaczęto pisać i publikować książki rzeczywiście dla dzieci (Jan Amos Komeński). Następnie zajmiemy się literaturą dziecięcą - od połowy XVIII wieku (pod wpływem Jana Jakuba Rousseau - na przykładzie "Dzieła elementarnego" Jana Bernarda Basedowa), przez wiek XIX, XX (fenomen Alana Alexandra Milne'a: Kubuś Puchatek i Chatka Puchatka, 1926-1928) aż do współczesności (też współczesne filmy animowane i gry komputerowe dla dzieci). Jakie są granice dostosowania do mentalności dziecka? Jakie postawy kształtujemy? Jakie są pedagogiczne zagrożenia? Jakie są możliwości uzależnienia młodych od gier komputerowych? |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Bruno Bettelheim, Cudowne i pożyteczne: o znaczeniach i wartościach baśni. t. 1 - 2, Warszawa: PIW, 1985. 2. Wanda Krzemińska, Literatura dla dzieci i młodzieży: zarys dziejów, Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, 1963. 3. Ryszard Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej : (tematy, gatunki, konteksty), Wrocław: Wyd. UWr., 2000. 4. Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna w dobie przemian, red. naukowa Marzena Chrost, Anna Królikowska, Kraków: Ignatianum, WAM, 2014. 5. Alicja Baluch, Od form prostych do arcydzieła : wykłady, prezentacje, notatki, przemyślenia o literaturze dla dzieci i młodzieży, Warszawa: Wyd. APS, 2008. 6. Jan Amos Komeński, Świat w obrazach rzeczy dostępnych zmysłom, wstęp i tłum. Adam Fijałkowski, Warszawa: Wyd. UW, 2015. 7. Zapomniane/zapamiętane : dziecięce lektury czytane po latach: studia przypadków, pod red. nauk. Ewy Ihnatowicz, Warszawa: UW, 2014. 8. Wybrane przykłady literatury dziecięcej/młodzieżowej z XIX/XX i XXI wieku - w porównaniu. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student potrafi: 1. zaprojektować i uzasadnić samodzielnie wybór przykładów literatury dziecięcej/młodzieżowej z XIX/XX i XXI wieku - ukazać podobieństwa i różnice w kontekście społeczno-gospodarczym i kulturowym, 2. wziąć udział w dyskusji podczas lektorium, umieć zaprezentować i obronić własną koncepcję, 3. pracować w zespole innych uczestników zajęć – umieć uczyć na błędach innych i własnych, 4. zastosować w praktyce wiedzę z zakresu metodyki badań oświatowych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Przygotowanie stanu dyskusji i badań nad wybranymi przykładami literatury dziecięcej/młodzieżowej na podstawie literatury przedmiotu i czasopism pedagogicznych; 2. przygotowanie prezentacji i udział w otwartej dyskusji w grupie, 3. aktywne uczestnictwo w zajęciach. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Adam Fijałkowski | |
Group instructors: | Adam Fijałkowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Adam Fijałkowski | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.