Popular culture: political contexts
General data
Course ID: | 2300-KPKP-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Popular culture: political contexts |
Name in Polish: | Kultura popularna: konteksty polityczne |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
General university courses General university courses in Faculty of Pedagogics General university courses in the social sciences |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Tematyka: 1. Znaczenie pojęć: kultura popularna, kultura masowa, kultura nowoczesna, ponowoczesność i postmodernizm. 2. Praktyki kulturowe i ich badanie. 3. Uczestnictwo w kulturze, edukacja i kapitał kulturowy. 4. Mediatyzacja i globalizacja. 5. Zróżnicowania kulturowe. 6. Polityka kulturalna 7. Moda, zmienność i przygodność 8. Subkultury i alternatywy kulturowe. 9. Utowarowienie kultury |
Full description: |
(in Polish) 1. Pojęcie kultury popularnej w kontekście historycznym; krytyka kultury masowej; nowoczesność – ponowoczesność, modernizm – postmodernizm. 2. Co ludzie robią z kulturą, odbiorca kultury jako jej (współ)twórca; kultura przyjemności, urozrywkowienie i karnawalizacja; wielozmysłowość wydarzenia kulturalnego. Badania aktywności kulturalnej. 3. Modele uczestnictwa w kulturze; koncepcja habitusu i kapitału kulturowego wg Pierre’a Bourdieu – podziały klasowe i różnice w stylach życia; kapitał kulturowy a socjalizacja i edukacja. 4. Rola mediów w ekspansji kultury popularnej; procesy globalizacyjne a rozwój mediów elektronicznych, popkultura w internecie, wielokulturowość. 5. Czynniki zróżnicowań kulturowych: wiek i pokoleniowość, płeć, tożsamość kulturowa, swojskość i obcość, miasto – wieś. 6. Rozrywka jako wehikuł ideologii, cenzura, polityka kulturalna w warunkach dyktatury i demokracji. 7. Moda jako wyznacznik statusu, fenomen mód masowych, snobizm i antysnobizm, moda młodzieżowa i jej ekspansja, ekspresje „modne” i „niemodne” – muzyka, sztuki audiowizualne, literatura, teatr. Moda jako element i znak zmiany społecznej. 8. Kategoria subkulturowości. Rola subkultur w procesie kształtowania się współczesnej kultury popularnej. Subkultury a kultura alternatywna. 9. Komercjalizacja. Wolny rynek i jego uwarunkowania polityczne. |
Bibliography: |
Ch. Barker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005; D. Bell, Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Warszawa 2014; P. Bourdieu, Dystynkcja, Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005; J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, Warszawa 2005; W. Burszta, W. Kuligowski, Dlaczego kościotrup nie wstaje. Ponowoczesne pejzaże kultury, Warszawa 1999; G. Castaldo, Ziemia obiecana. Kultura rocka 1954-1994, Kraków 1997; T. Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, Kraków 2004; J. Jarniewicz, All You Need Is Love. Sceny z życia kontrkultury, Kraków 2016; A. Kłoskowska, Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1980; M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003; J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010; J. Heath, A. Potter, Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć, Warszawa 2010 Cz. Miłosz [red.] Kultura masowa, Kraków 2002; M. Pęczak, Subkultury w PRL. Opór, kreacja, imitacja, Warszawa 2013; N. Postman, Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show biznesu, Warszawa 2006; T. Szlendak, K. Olechnicki, Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty, Warszawa 2017; |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: - Student poznaje podstawowe pojęcia określające specyfikę kultury współczesnej; - zna podstawowe koncepcje teoretyczne dot. kultury popularnej; - zna podstawowe metody badań kulturowych; - zna mechanizmy przemian kultury popularnej; - zna czynniki zróżnicowań kulturowych. Umiejętności: - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w samodzielnie realizowanej pracy analitycznej; - potrafi samodzielnie napisać tekst o charakterze naukowym. Postawy: - przejawia zainteresowanie poznawaną problematyką - aktywnie uczestniczy w dyskusjach seminaryjnych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Aktywność na zajęciach Praca pisemna – esej na wybrany indywidualnie i skonsultowany z prowadzącym temat |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SEM
|
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Mirosław Pęczak | |
Group instructors: | Mirosław Pęczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Mirosław Pęczak | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SEM
|
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Mirosław Pęczak | |
Group instructors: | Mirosław Pęczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Mirosław Pęczak | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.