Niesamowite oświecenie. Kolekcjonerstwo, świętowanie i widowiska - nowe formy edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NO-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Niesamowite oświecenie. Kolekcjonerstwo, świętowanie i widowiska - nowe formy edukacji |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniweryteckie Wydziału Pedagogicznego |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest ukazanie początków edukacji pozaszkolnej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie początków edukacji pozaszkolnej. XVIII wiek to okres rozwoju edukacji pozaszkolnej. |
Pełny opis: |
XVIII wiek to okres rozwoju edukacji pozaszkolnej. Odejście od szkoły humanistycznej i oświeceniowe koncepcje pedagogiczne przyczyniły się nie tylko do zmian w szkolnictwie. Edukacyjnego waloru nabrały spotkania towarzyskie, święta, zamiłowania kolekcjonerskie, a także widowiska. Aktywność ta dała początek współczesnym klubom dyskusyjnym, obchodom uroczystości państwowych, muzeom oraz grupom rekonstrukcyjnym. Ważną rolę w tych procesach odegrały kobiety. |
Literatura: |
Literatura w wyborze: J. Locke, Myśli o wychowaniu F. Fénelone; O wychowaniu młodzieży płci żeńskiej J.J. Rousseau, Emil, czyli o wychowaniu J. W. Mniszech, Myśli względem założenia Museaum Polonicum W. Łoziński, Salon i kobieta K. Buczek, Nadawać duszom kształt narodowy. Święta o państwowym charakterze w czasach Komisji Edukacji Narodowej M. Ozouf, Święto rewolucyjne 1789 - 1799 Horyzonty cywilizacji J. Ryba, Maskarady oświeconych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna najwżniejsze koncepcje pedagogiczne i zmiany zachodzące w epoce. Rozumie mechanizmy zmian społecznych w edukacji. Zna i rozumie początki i zmiany zachodzące w takich zjawiskach jak muzea narodowe, edukacyjne funkcje bibliotek i grup rekonstrukcyjnych oraz mechanizmy krzewienia się edukacji pozaszkolnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny. Obecność na zajęciach zgodnie z regulaminem studiów oraz napisanie eseju. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład konwersatoryjny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Buczek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład konwersatoryjny - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład konwersatoryjny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Buczek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład konwersatoryjny - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.