University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Znaczenie kompetencji społecznych dzieci dla ich funkcjonowania w przedszkolu i szkole

General data

Course ID: 2300-NUSM1-SZU
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Znaczenie kompetencji społecznych dzieci dla ich funkcjonowania w przedszkolu i szkole
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 12.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest: pogłębienie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie prowadzenia badań empirycznych w edukacji oraz wiedzy o kompetencjach społecznych dzieci i ich znaczenia dla funkcjonowania w przedszkolu i szkole oraz przygotowanie własnego projektu badawczego we wskazanym powyżej zakresie.

Treści: struktura pracy magisterskiej, schematy badań empirycznych w pedagogice, istota kompetencji społecznych i sposoby ich pomiaru, związki kompetencji społecznych dzieci z ich funkcjonowaniem w grupie rówieśniczej, zwieraniem i utrzymywaniem przyjaźni, jakością życia w szkole oraz osiągnięciami szkolnymi, strategie wyszukiwania i doboru literatury naukowej na temat zgodny z tytułem seminarium.

Full description: (in Polish)

Cele:

1. Przekazanie wiedzy studentom na temat:

- struktury i zawartości pracy magisterskiej

- schematów badań empirycznych w pedagogice i strategii ich wyboru

- strategii przygotowania i prowadzenia badań

- strategii wyszukiwania i dobierania literatury naukowej na przykładzie obszaru tematycznego: Kompetencje społeczne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

- kompetencji społecznych, sposobów ich rozumienia

- funkcjonowania dzieci w grupach rówieśniczych, sposobów poznawania tego zjawiska oraz jego uwarunkowań

- przyjaźni dziecięcych i ich związków z kompetencjami społecznymi

-znaczenia kompetencji społecznych dzieci dla jakości ich relacji rówieśniczych, funkcjonowania w szkole oraz osiągnięć szkolnych.

2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji w zakresie:

- formułowania tematów prac magisterskich

- analizowania wyników opublikowanych badań empirycznych

- uzasadniania znaczenia tematu badania

- formułowania problemów/hipotez badawczych

-wyboru schematu badania

- wyodrębniania zmiennych

-doboru narzędzi do badań lub ich konstruowania

- doboru próby badanych

Bibliography:

1. M. Czub (2104). Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

2. M. Deptuła (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. M. Deptuła, A. Misiuk (2018). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

4. J. Dunn (2008). Przyjaźnie dzieci. Kraków: Wydawnictwo UJ.

5. J. Smogorzewska, G. Szumski (2015). Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci przedszkolnych. Wydawnictwo Naukowe PWN.

6. K. H. Rubin, W. M. Bukowski, B. Laursen (2011). Handbook of peer interactions, relationships, and groups. New York: Guilford Press.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

- zna strukturę pracy magisterskiej

- rozumie związki między kompetencjami społecznymi dzieci a ich osiągnięciami szkolnymi, funkcjonowaniem w grupie rówieśniczej, przyjaźniami dziecięcymi i jakością życia w szkole

- zna metody badania kompetencji społecznych dzieci

- zna zasady formułowani zapisów bibliograficznych

Umiejętności:

- potrafi sformułować problemy i hipotezy badawcze i je uzasadnić stanem wiedzy na podjęty temat

- potrafi formułować zmienne i je operacjonalizować

- potrafi zrobić kwerendę literatury przedmiotu wykorzystując nowoczesne narzędzia z zakresu informacji naukowej

Kompetencje społeczne:

- przestrzega zasad etycznych w zakresie prowadzenia badań naukowych

- dyskutuje w grupie problemy naukowe używając argumentów merytorycznych

- wyjaśnia znaczenie badań naukowych dla doskonalenia praktyki edukacyjnej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Opracowanie pełnego konspektu pracy, który obejmuje:

- cel badania i jego uzasadnienie

- problemy/hipotezy badawcze

- opis wybranego schematu badania

- zmienne i metody ich pomiaru

- plan przebiegu badania i zakładanej próby

- wyselekcjonowana literatura przedmiotu

Ocena konspektu pracy magisterskiej

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Second cycle diploma seminar, 32 hours more information
Coordinators: Grzegorz Szumski
Group instructors: Grzegorz Szumski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail

Classes in period "Academic year 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Second cycle diploma seminar, 32 hours more information
Coordinators: Grzegorz Szumski
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)