(in Polish) Pedagogika porównawcza
General data
Course ID: | 2300-PEP-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Pedagogika porównawcza |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
General university courses General university courses in the social sciences |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zajęcia skierowane do osób zainteresowanych pedagogiką nauczycielską i/lub zainteresowanych szczegółowymi rozwiązaniami edukacyjnymi zastosowanymi w różnych państwach. |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zaznajomienie z podstawowymi problemami współczesnej edukacji w pryzmacie organizacji systemów oświatowych w wybranych państwach na świecie. Podstawą jest porównawcza analiza funkcjonowania systemów oświatowych w wybranych państwach i Polsce w kontekście przemian historycznych, społecznych, demograficznych, ekonomicznych oraz oczekiwań i potrzeb wychowawczo-edukacyjnych. Dodatkowym celem jest porównawcze poznanie szczegółowych rozwiązań organizacyjno-programowych systemów oświatowych w Polsce i na świecie. |
Full description: |
(in Polish) 1. Podstawowe pojęcia pedagogiki porównawczej. 2. Przemiany historyczne, społeczne, ekonomiczne i pedagogiczne budujące model oświaty. 3. Zasady polityki oświatowej. 4. Porównawcza charakterystyka poziomów edukacyjnych. 5. Systemy szkolne w wybranych państwach europejskich i pozaeuropejskich: organizacja, struktura, zarządzanie, reformy, podstawowe problemy. Podobieństwa i różnice. 6. Polski system edukacyjny, a kierunki oświaty na świecie. 7. Szkolnictwo alternatywne na świecie w ujęciu porównawczym. 8. Problematyka kształcenia zawodowego w ujęciu porównawczym. 9. Problematyka umasowienia szkolnictwa wyższego w ujęciu porównawczym. 10. Aktualne kierunki przemian w oświacie na świecie w ujęciu porównawczym. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura uzupełniająca (nieobowiązkowa): o KSIĄŻKI: 1.Dziewulak D.: Polityka oświatowa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2020 r. https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/publikacjaBAS.xsp?documentId=500AA56770BBE7ECC12585E40044171D&lang=PL 2.Dziewulak D.: Ustroje szkolne państw członkowskich UE, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa, 2020 r. https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/publikacjaBAS.xsp?documentId=EF8C411F65EC7A5CC12586630041231E&lang=PL3. o ARTYKUŁY 1. Dziewulak D. (współautorzy: Adamiec J., Branna J., Firlej N., Groszkowska K., Karkowska M., Krawczyk K., Kupis D., Tazuszel A., Żołądek Ł.): Rozwiązania prawne dotyczące problemu alienacji rodzicielskiej w wybranych państwach Unii Europejskiej: w Belgii, Bułgarii, Czechach, Estonii, Finlandii, Francji, Holandii, Niemczech i Szwecji – ZESZYTY PRAWNICZE BAS nr 3(75) 2022, s. 248-278. https://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/E0FA8DF83A3FA821C12589640046A80B/$file/Adamiec_Branna_Dziewulak_Firlej_Groszkowska_Karkowska_Krawczyk_Kupis_Tazuszel_Zoladek.pdf 2. Dziewulak D.: Podstawy prawne i organizacja systemu szkolnictwa we Francji z uwzględnieniem wpływu ministra edukacji na działalność szkół publicznych i prywatnych – ZESZYTY PRAWNICZE BAS, nr 1(73) 2022, s. 39-72. https://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/43A15B6440566E82C1258855002E39BC/$file/Dobromir_Dziewulak.pdf 3. Dziewulak D.: Edukacja prawna w szkolnictwie podstawowym i średnim w Polsce, wybranych państwach Unii Europejskiej oraz w Serbii i Wielkiej Brytanii – ZESZYTY PRAWNICZE BAS, rok XVII nr 4(68) 2020, s. 220-241 https://zpbas.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/pubBAS.xsp?documentId=1479F666E51A83F0C125864E003E7971&lang=PL 4. Dziewulak D.: Edukacja kulturalna w szkolnictwie wybranych państw europejskich, naukowy kwartalnik Biura Analiz Sejmowych STUDIA BAS nr 2(46)2016. http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/C4BCB7E64ED00FAFC1257FD30032A35D/$file/Strony%20odStudia_BAS_46-4.pdf 5. Dziewulak D.: Zwalnianie uczniów z lekcji wychowania fizycznego w szkołach w Polsce i wybranych krajach Europy, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych, ANALIZY BAS nr 12 (132)2015. http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/1AC45E6D5A1174FDC1257ED6003AC4CA/$file/Analiza_BAS_2015_132.pdf 6. Dziewulak D.: System szkolny Irlandii, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych, ANALIZY BAS nr 14(118)2014. http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/DBBC3DD1A2279309C1257D860030A66A/$file/Analiza_BAS_2014_118.pdf 7. Dziewulak D.: Finansowanie zakupu podręczników szkolnych w wybranych państwach, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS nr 4(108)2014. http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/3E00B159E453662DC1257CA0002BC1A7/$file/Analiza_BAS_2014_108.pdf 8. Dziewulak D.: Szkolnictwo wyższe w świetle raportów edukacyjnych, naukowy kwartalnik Biura Analiz Sejmowych STUDIA BAS nr 3(35)2013. http://orka.sejm.gov.pl/wydbas.nsf/0/FCAB8BF67114E4EBC1257BDC0029DCE5/%24File/Strony%20odStudia_BAS_35i-8.pdf 9. Dziewulak D.: Nadzór pedagogiczny w systemach edukacyjnych w Polsce i w wybranych państwach Unii Europejskiej, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 7(96) http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/48E6767D7B4A3052C1257B5900484D97/$file/Analiza_BAS_2013_96.pdf 10. Dziewulak D.: Kształcenie zawodowe w Polsce i w wybranych państwach Unii Europejskiej, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 6(95) http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/9BAF4B83D07F5123C1257B5F002E884F/$file/Analiza_BAS_2013_95.pdf 11. Dziewulak D.: Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkolnictwie zawodowym w Polsce i w wybranych państwach UEj, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 4(93) http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/ECBB4C2938216BB1C1257B4A0036C07D/$file/Analiza_BAS_2012_93.pdf |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty kształcenia w zakresie wiedzy: a) opisuje strukturę pedagogiki porównawczej. b) przedstawia uwarunkowania organizacji i funkcjonowania systemów oświatowych. c) wyjaśnia mechanizmy reform oświatowych. d) wymienia wady i zalety systemów szkolnych. e) dostrzega związek i zależność między przemianami w oświacie i zmianami cywilizacyjnymi w otaczającym nas świecie. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności: a) stosuje warsztat pedagoga porównawczego analizując systemy oświatowe. b) dokonuje wyboru zmiennych opisujących funkcjonowanie systemów oświatowych zgodnie z uwarunkowaniami i zasadami polityki oświatowej. Efekty kształcenia w zakresie postaw (kompetencji społecznych): a) dokonuje krytycznej analizy porównawczej systemów oświatowych w Polsce i w wybranych państwach. b) analizuje zmienne historyczne, ekonomiczne, demograficzne i społeczne dla potrzeb wniosków wynikających z porównania systemów oświatowych. c) ocenia kierunki reform oświatowych w celu doskonalenia własnego warsztatu pedagoga porównawczego. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dobromir Dziewulak | |
Group instructors: | Dobromir Dziewulak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dobromir Dziewulak | |
Group instructors: | Dobromir Dziewulak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.