(in Polish) Moduł: Przygotowanie pedagogiczne do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
General data
Course ID: | 2300-SP-UZPR-PPSP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Moduł: Przygotowanie pedagogiczne do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | (unknown) |
Full description: |
(in Polish) Wykład: 1. Podstawowe zagadnienia dotyczące potrzeb edukacyjnych i specyfiki funkcjonowania w szkole dzieci i uczniów: z niepełnosprawnością intelektualną, dysfunkcją wzroku, dysfunkcją słuchu, chorobą przewlekłą, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji, zaburzeniami ruchu, niepowodzeniami szkolnymi wynikającymi ze specyficznych trudności w uczeniu się, zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi i wyznaniowymi oraz uczniów uzdolnionych. Ćwiczenia: 1. Określanie potrzeb uczniów i na ich podstawie opracowywanie głównych założeń pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną, dysfunkcją wzroku, dysfunkcją słuchu, chorobą przewlekłą, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji, zaburzeniami ruchu, niepowodzeniami szkolnymi wynikającymi ze specyficznych trudności w uczeniu się, zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi i wyznaniowymi oraz uczniów uzdolnionych. 2. Główne założenie organizacji procesu edukacyjnego, metod i form pracy zależnie od specyficznych potrzeb i możliwości uczniów. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: 1. Antoszkiewicz E. (2016). Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Warszawa: ORE 2. Bryńska A., Wolańczyk T. (2010). Dziecko z zaburzeniami tikowymi w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa: ORE. 3. Buryn U. (oprac.) (2005). Uczeń z wadą słuchu chce zrozumieć świat. Poradnik dla nauczycieli ogólnodostępnych szkół ponadpodstawowych. Warszawa: MENiS. 4. Derezińska I., Gajdzik M. (2010). Dziecko z zaburzeniami lękowymi w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa: ORE. 5. Gajewska M., Lewandowska-Kidoń T., Witek A. (2015). Dziecko przewlekle chore. Dostosowanie warunków edukacyjnych dla dziecka z alergią. Warszawa: ORE. 6. Jadczak-Szumiło T., Kałamajska-Liszcz K., Liszcz K. (2018). Jak wspomagać dziecko z FASD w edukacji. Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. 7. Jagielska G. (2010). Dziecko z zaburzeniami odżywiania w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa: ORE. 8. Jerzak M., Kołakowski A. (2015). ADHD w szkole : jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 9. Limont J., Cieślikowska J., Jastrzębska D. (2012). Zdolni w szkole czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Praca zbiorowa. Warszawa: ORE. 10. Olechowska A. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 11. Paluch A., Drewniak-Wołosz E. (red.) (2017). Dziecko afatyczne w szkole i przedszkolu: poradnik dla nauczycieli. Gliwice: Wydawnictwo Komlogo. 12. Papuda-Dolińska B. (2017). Dziecko z niepełnosprawnością wzroku w roli ucznia szkoły ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. 13. Skałbania B. (2018). Dziecko z rodziny migracyjnej w systemie oświaty. Warszawa: ORE. 14. Tarkowski Z. (2016). Dzieci z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 15. Turno M. (2010). Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa: ORE. Literatura uzupełniająca 1. Kosakowski C., Zaorska M. (red.) (2000). Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. 2. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J. (2014). Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: poradnik dla nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Difin. 3. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami: charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 4. Namysłowska I. (2010). Dziecko z zaburzeniami psychicznymi w szkole. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa: ORE. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza 1. (D.2.W.3.) Zna podstawowe zagadnienia dotyczące potrzeb edukacyjnych i specyfiki funkcjonowania w szkole dzieci i uczniów: z niepełnosprawnością intelektualną, dysfunkcją wzroku, dysfunkcją słuchu, chorobą przewlekłą, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji, zaburzeniami ruchu, niepowodzeniami szkolnymi wynikającymi ze specyficznych trudności w uczeniu się, zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi i wyznaniowymi oraz uczniów uzdolnionych. Umiejętności 1. (D.2.U.1.)Potrafi określić potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów: z niepełnosprawnością intelektualną, dysfunkcją wzroku, dysfunkcją słuchu, chorobą przewlekłą, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji, zaburzeniami ruchu, niepowodzeniami szkolnymi wynikającymi ze specyficznych trudności w uczeniu się, zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi i wyznaniowymi oraz uczniów uzdolnionych. Kompetencje społeczne: 1. D.3.K.1) Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej. 2. D.3.K.2.) Jest gotów dzielić się wiedzą z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem lub uczniem i jego rodzicami lub opiekunami na rzecz zapewniania mu optymalnych warunków uczenia się w środowisku włączającym. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 6 hours
Lecture, 4 hours
|
|
Coordinators: | Grzegorz Szumski | |
Group instructors: | Grzegorz Szumski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail or grading |
Copyright by University of Warsaw.