University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Moduł: Współpraca z rodzicami i innymi specjalistami w realizacji pomocy sychologiczno-pedagogicznej

General data

Course ID: 2300-SP-UZPR-WZR
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Moduł: Współpraca z rodzicami i innymi specjalistami w realizacji pomocy sychologiczno-pedagogicznej
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Full description: (in Polish)

1. Sytuacja psychospołeczna rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi.

2. Adaptacja rodziny do niepełnosprawności dziecka, postawy rodzicielskie.

3. Podstawy komunikacji w kontaktach z rodzicami dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

4. Obszary i metody wsparcia rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na różnych etapach rozwoju – identyfikowanie potrzeb i planowanie działań wspierających.

5. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole - współpraca z rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami w tworzeniu IPET.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. Gorajewska D. (2007)./ red./ Rodzina – normalność w niepełnosprawności. Warszawa: Wyd. INTEGRACJA.

2. Hamer H. (2003). Rozwój umiejętności społecznych. Jak skuteczniej dyskutować i współpracować. Warszawa, Wydawnictwo Veda.

3. Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Difin.

4. Kaczyńska–Butryn Z. (2008). Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość. Lublin: MakMed.

5. Kielin J. (2002. Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP.

6. Pisula, E. - Danielewicz, D., (2007) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością, Gdańsk.

7. Twardowski A. (2004.) Rola pełnosprawnych rówieśników w procesie wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych. W: Dykcik W., Twardowski A. /red./ 8. Wspomaganie rozwoju i rehabilitacji dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń. Poznań: Wyd. GEN.

Literatura uzupełniająca:

Czasopisma:

1. Rafał-Łuniewska J. RODZICE a współpraca ze szkołą - cz. I . Remedium 2017, nr 10, s. 12-14 cz. II.Remedium 2017, nr 12, s. 14-16

2. Rafał-Łuniewska J. RODZICE dziecka z niepełnosprawnością a współpraca ze szkołą - cz. III Remedium 2018, nr 2, s. 13-15

3. Piotrowska-Gromniak E. RODZICE - ważna część społeczności szkolnej. Dyrektor Szkoły 2017, nr 3, s. 82-85

Źródła internetowe:

1. Sakowska J. Jak wzmocnić dialog z rodzicami w szkole https://www.ore.edu.pl/2015/12/rola-rodzicow-we-wspomaganiu-szkol/ dostęp 5.12.2021

2. Poleszak W. Rola rodziców w nowym modelu wspomagania szkół https://www.ore.edu.pl/2015/12/rola-rodzicow-we-wspomaganiu-szkol/

3. Malinowska K. Kompetencje interpersonalne nauczycieli a ich relacje z rodzicami uczniów w:Kwiatkowski S.T.; Walczak D.(red) Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa 2017 http://www.aps.edu.pl/media/2081077/kompetencje_interpersonalne_ebook.pdf dostęp 5.12.2021

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

1. (C.3.W.5) Zna sytuację rodzinną ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

2. (C.3.W.5) Zna koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności lub choroby przewlekłej dziecka i ucznia, problemy adaptacji, utrudnienia życiowe, wsparcie społeczne.

3. (C.3.W.5) Zna uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zna założenia i metody wspierania rodziny tego dziecka w całym cyklu jego życia; możliwości wspierania funkcjonowania dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie .Zna zagadnienia relacji między rodziną dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami.

4. (D.3.W.7.)Zna specyfikę współpracy nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych.

Umiejętności:

1. (C.3.U..3) Potrafi poddać analizie zachowania, procesy i zjawiska dotyczące psychospołecznych potrzeb członków rodzin dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

2. (C.3.U.4) Potrafi wyjaśnić i określić czynniki moderujące zróżnicowanie rodzin z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zależności od rodzaju zaburzenia u dziecka lub ucznia i stylu radzenia sobie rodziców lub opiekunów z tymi zaburzeniami.

3. (C.3.U.5) Potrafi rozpoznać i zinterpretować potrzeby rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w odniesieniu do konkretnych problemów rodziny.

4. (C.3.U.6) Potrafi zaprojektować proces wspierania rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Kompetencje społeczne:

1. (C.3.K.2) Jest gotów do przestrzegania zasad etyki w pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

2. (C.3.K.3) Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 10 hours more information
Coordinators: Grzegorz Szumski
Group instructors: Grzegorz Szumski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/fail or grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)