(in Polish) Moduł: Współpraca z rodzicami i innymi specjalistami w realizacji pomocy sychologiczno-pedagogicznej
General data
Course ID: | 2300-SP-UZPR-WZR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Moduł: Współpraca z rodzicami i innymi specjalistami w realizacji pomocy sychologiczno-pedagogicznej |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | (unknown) |
Full description: |
(in Polish) 1. Sytuacja psychospołeczna rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. 2. Adaptacja rodziny do niepełnosprawności dziecka, postawy rodzicielskie. 3. Podstawy komunikacji w kontaktach z rodzicami dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 4. Obszary i metody wsparcia rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na różnych etapach rozwoju – identyfikowanie potrzeb i planowanie działań wspierających. 5. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole - współpraca z rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami w tworzeniu IPET. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: 1. Gorajewska D. (2007)./ red./ Rodzina – normalność w niepełnosprawności. Warszawa: Wyd. INTEGRACJA. 2. Hamer H. (2003). Rozwój umiejętności społecznych. Jak skuteczniej dyskutować i współpracować. Warszawa, Wydawnictwo Veda. 3. Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Difin. 4. Kaczyńska–Butryn Z. (2008). Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość. Lublin: MakMed. 5. Kielin J. (2002. Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP. 6. Pisula, E. - Danielewicz, D., (2007) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością, Gdańsk. 7. Twardowski A. (2004.) Rola pełnosprawnych rówieśników w procesie wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych. W: Dykcik W., Twardowski A. /red./ 8. Wspomaganie rozwoju i rehabilitacji dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń. Poznań: Wyd. GEN. Literatura uzupełniająca: Czasopisma: 1. Rafał-Łuniewska J. RODZICE a współpraca ze szkołą - cz. I . Remedium 2017, nr 10, s. 12-14 cz. II.Remedium 2017, nr 12, s. 14-16 2. Rafał-Łuniewska J. RODZICE dziecka z niepełnosprawnością a współpraca ze szkołą - cz. III Remedium 2018, nr 2, s. 13-15 3. Piotrowska-Gromniak E. RODZICE - ważna część społeczności szkolnej. Dyrektor Szkoły 2017, nr 3, s. 82-85 Źródła internetowe: 1. Sakowska J. Jak wzmocnić dialog z rodzicami w szkole https://www.ore.edu.pl/2015/12/rola-rodzicow-we-wspomaganiu-szkol/ dostęp 5.12.2021 2. Poleszak W. Rola rodziców w nowym modelu wspomagania szkół https://www.ore.edu.pl/2015/12/rola-rodzicow-we-wspomaganiu-szkol/ 3. Malinowska K. Kompetencje interpersonalne nauczycieli a ich relacje z rodzicami uczniów w:Kwiatkowski S.T.; Walczak D.(red) Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa 2017 http://www.aps.edu.pl/media/2081077/kompetencje_interpersonalne_ebook.pdf dostęp 5.12.2021 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: 1. (C.3.W.5) Zna sytuację rodzinną ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2. (C.3.W.5) Zna koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności lub choroby przewlekłej dziecka i ucznia, problemy adaptacji, utrudnienia życiowe, wsparcie społeczne. 3. (C.3.W.5) Zna uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zna założenia i metody wspierania rodziny tego dziecka w całym cyklu jego życia; możliwości wspierania funkcjonowania dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie .Zna zagadnienia relacji między rodziną dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami. 4. (D.3.W.7.)Zna specyfikę współpracy nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych. Umiejętności: 1. (C.3.U..3) Potrafi poddać analizie zachowania, procesy i zjawiska dotyczące psychospołecznych potrzeb członków rodzin dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2. (C.3.U.4) Potrafi wyjaśnić i określić czynniki moderujące zróżnicowanie rodzin z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zależności od rodzaju zaburzenia u dziecka lub ucznia i stylu radzenia sobie rodziców lub opiekunów z tymi zaburzeniami. 3. (C.3.U.5) Potrafi rozpoznać i zinterpretować potrzeby rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w odniesieniu do konkretnych problemów rodziny. 4. (C.3.U.6) Potrafi zaprojektować proces wspierania rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kompetencje społeczne: 1. (C.3.K.2) Jest gotów do przestrzegania zasad etyki w pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; 2. (C.3.K.3) Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 10 hours
|
|
Coordinators: | Grzegorz Szumski | |
Group instructors: | Grzegorz Szumski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail or grading |
Copyright by University of Warsaw.