University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Contemporary World Cinema

General data

Course ID: 2300-WKŚ-OG
Erasmus code / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Humanities (except languages), not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Contemporary World Cinema
Name in Polish: Współczesne kino światowe
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: General university courses
General university courses in Faculty of Pedagogics
General university courses in the social sciences
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) .

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia „Współczesne kino światowe” poświęcone są zapoznaniu studentów i studentek z problematyką różnych sposobów postrzegania kina oraz wybranymi tendencjami we współczesnym kinie. Podczas kolejnych zajęć przedstawione zostaną najważniejsze podejścia, ujęcia, koncepcje oraz metody służące postrzeganiu, problematyzowaniu i dyskursywizowaniu współczesnego kina. Podejście problemowe uzupełnione zostanie ujęciem historycznym podkreślającym trwałość wybranych tendencji w kinie światowym. Przy czym główny nacisk położony zostanie na kino kręgu euroatlantyckiego.

Full description: (in Polish)

TREŚCI KSZTAŁCENIA:

• narracja klasyczna, kino głównego nurtu

• schemat wyprawy bohatera

• kino artystyczne, filmowy modernizm (włoski neorealizm, francuska Nowa Fala); kino autorskie i koncepcja globalnego autorstwa

• Kino narodowe i transnarodowe; polskie kino pamięci narodowej

• Globalne Hollywood; kino postklasyczne; quality Hollywood

• Kino kobiet, film i feminizm; gender i kino

• Postmodernizm w kinie

• Kino i problematyka LGBTQ+; nowe kino queerowe

• filmy łamigłówki, opowieści sieciowe, kino narracyjnej złożoności

• amerykańskie kino niezależne; indie; smart cinema

• gatunki poza Hollywood: Nordic noir; medium concept cinema

• slow cinema

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA (wybór)

• Adamczak Marcin, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Przeobrażenia kultury audiowizualnej przełomu stuleci, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010

• Bordewll David; Janet Staiger; Thompson Kristin, Classical Hollywood Cinema: Film Style and Mode of Production to 1960, Routledge, London 2006 (1985).

• Bordwell David, Narration in the Fiction Film, University of Wisconsin Press, Madison 1985.

• Cook Pam (ed.), The Cinema Book, wyd. 3, BFI, Palgrave Macmillan, London 2009.

• Elsaesser Thomas, Kino – maszyna myślenia. Refleksje nad kinem epoki cyfrowej, tłum. zbior., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2018.

• Hjort Mette; Scott Mackenzie (ed.), Cinema and Nation, Routledge, London 2000.

• Kempna-Pieniążek Magdalena, Neo-noir: Ciemne zwierciadło czasów kryzysu, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015.

• King Geoff, American Independent Cinema, I.B. Tauris, London & New York 2005.

• King Geoff, New Hollywood Cinema: An Introduction, Columbia University Press, New York 2001.

• King Geoff, Spectacular Narratives. Hollywood in the Age of the Blockbuster, I.B.Tauris, London, New York 2000.

• Kletowski Piotr (red.), Europejskie kino gatunków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.

• Mulvey Laura, Do utraty wzroku: Wybór tekstów, red. Kamila Kuc i Lara Thompson, tłum. zbior., korporacja ha!art—era nowe horyzonty, Kraków—Warszawa 2010, s. 33—47.

• Nagib Lúcia; Chris Perriam, Rajinder Dudrah (ed.), Theorizing World Cinema, I.B. Tauris, London, New York 2012.

• Nowell-Smith Geoffrey (ed.), The Oxford History of World Cinema, Oxford University Press, New York, Oxford

• Przylipiak Mirosław, Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat później, GWP, Gdańsk 2016.

• Radkiewicz Małgorzata, Oblicza kina queer, korporacja ha!art, Kraków 2014.

• Schatz Thomas, Old Hollywood/New Hollywood: Ritual, Art, and History, UMI Research Press, Ann Arbor (Michigan, USA) 1983.

• Sitarski Piotr (red.), Kino Europy, Rabid, Kraków 2001.

• Syska Rafał, Filmowy neomodernizm, Wydawnictwo EKRANy, Kraków 2014.

• Syska Rafał, „Smart cinema”. Mądre kino z „indie” świata, „Kwartalnik Filmowy” 2016, nr 93—94, s. 130—139.

• Szczekała Barbara, Eksperymenty i kompromisy: „mind-game films” we współczesnym kinie amerykańskim, „Kwartalnik Filmowy” 2016, nr 93—94, s. 140—153.

• Vogler Christopher, Podróż autora: Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, przeł. Karolina Kosińska, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010.

• Williams Alan (ed.), Film and Nationalism, Rutgers University Press, Piscataway (New Jersey) 2002.

• wybrane artykuły z „Kwartalnika Filmowego”, „EKRANów” i „Panoptikum”.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA student/ka

• ma poszerzoną wiedzę na temat współczesnego kina światowego

• zna terminologię dotyczącą sposobów analizy i problematyzowania tekstów, nurtów i trendów współczesnego kina światowego

• zna kontekst społeczno-kulturowy i historyczny wybranych zjawisk i nurtów współczesnego kina światowego

UMIEJĘTNOŚCI student/ka

• Potrafi rozpoznać i opisać wybrane trendy we współczesnym kinie światowym

• Potrafi wskazać i zanalizować teksty filmowe w kontekście trendów we współczesnym kinie światowym

• Posiada umiejętność kontekstualizowania współczesnych tekstów filmowych oraz nurtów i zjawisk we współczesnym kinie światowym

KOMPETENCJE SPOŁECZNE student/ka

• Rozumie edukacyjny wymiar refleksyjnego uczestnictwa w kulturze filmowej

• Rozumie znaczenie kina w pejzażu kultury współczesnej

• Czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

OCENA Z ZAJĘĆ

Zajęcia kończą się zaliczeniem z oceną. Na ocenę składać się będą: /1/ obecność, /2/ aktywność podczas zajęć, /3/ ustne zaliczenie zajęć

USTNE ZALICZENIE ZAJĘĆ

Z omawianych podczas zajęć tematów każdy/a ze studentów/ek wybierze sobie trzy i zgłosi się na zaliczenie ustne. Wybiorę dwa tematy i poproszę o omówienie (wypowiedź na maksymalnie 20 minut). Tematy w formie zagadnień znane są wcześniej.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Participatory lecture, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Elżbieta Durys
Group instructors: Elżbieta Durys
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Participatory lecture - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Participatory lecture, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Elżbieta Durys
Group instructors: Elżbieta Durys
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Participatory lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)