Contemporary World Cinema
General data
Course ID: | 2300-WKŚ-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.9
|
Course title: | Contemporary World Cinema |
Name in Polish: | Współczesne kino światowe |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
General university courses General university courses in Faculty of Pedagogics General university courses in the social sciences |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) . |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia „Współczesne kino światowe” poświęcone są zapoznaniu studentów i studentek z problematyką różnych sposobów postrzegania kina oraz wybranymi tendencjami we współczesnym kinie. Podczas kolejnych zajęć przedstawione zostaną najważniejsze podejścia, ujęcia, koncepcje oraz metody służące postrzeganiu, problematyzowaniu i dyskursywizowaniu współczesnego kina. Podejście problemowe uzupełnione zostanie ujęciem historycznym podkreślającym trwałość wybranych tendencji w kinie światowym. Przy czym główny nacisk położony zostanie na kino kręgu euroatlantyckiego. |
Full description: |
(in Polish) TREŚCI KSZTAŁCENIA: • narracja klasyczna, kino głównego nurtu • schemat wyprawy bohatera • kino artystyczne, filmowy modernizm (włoski neorealizm, francuska Nowa Fala); kino autorskie i koncepcja globalnego autorstwa • Kino narodowe i transnarodowe; polskie kino pamięci narodowej • Globalne Hollywood; kino postklasyczne; quality Hollywood • Kino kobiet, film i feminizm; gender i kino • Postmodernizm w kinie • Kino i problematyka LGBTQ+; nowe kino queerowe • filmy łamigłówki, opowieści sieciowe, kino narracyjnej złożoności • amerykańskie kino niezależne; indie; smart cinema • gatunki poza Hollywood: Nordic noir; medium concept cinema • slow cinema |
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA (wybór) • Adamczak Marcin, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Przeobrażenia kultury audiowizualnej przełomu stuleci, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010 • Bordewll David; Janet Staiger; Thompson Kristin, Classical Hollywood Cinema: Film Style and Mode of Production to 1960, Routledge, London 2006 (1985). • Bordwell David, Narration in the Fiction Film, University of Wisconsin Press, Madison 1985. • Cook Pam (ed.), The Cinema Book, wyd. 3, BFI, Palgrave Macmillan, London 2009. • Elsaesser Thomas, Kino – maszyna myślenia. Refleksje nad kinem epoki cyfrowej, tłum. zbior., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2018. • Hjort Mette; Scott Mackenzie (ed.), Cinema and Nation, Routledge, London 2000. • Kempna-Pieniążek Magdalena, Neo-noir: Ciemne zwierciadło czasów kryzysu, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015. • King Geoff, American Independent Cinema, I.B. Tauris, London & New York 2005. • King Geoff, New Hollywood Cinema: An Introduction, Columbia University Press, New York 2001. • King Geoff, Spectacular Narratives. Hollywood in the Age of the Blockbuster, I.B.Tauris, London, New York 2000. • Kletowski Piotr (red.), Europejskie kino gatunków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016. • Mulvey Laura, Do utraty wzroku: Wybór tekstów, red. Kamila Kuc i Lara Thompson, tłum. zbior., korporacja ha!art—era nowe horyzonty, Kraków—Warszawa 2010, s. 33—47. • Nagib Lúcia; Chris Perriam, Rajinder Dudrah (ed.), Theorizing World Cinema, I.B. Tauris, London, New York 2012. • Nowell-Smith Geoffrey (ed.), The Oxford History of World Cinema, Oxford University Press, New York, Oxford • Przylipiak Mirosław, Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat później, GWP, Gdańsk 2016. • Radkiewicz Małgorzata, Oblicza kina queer, korporacja ha!art, Kraków 2014. • Schatz Thomas, Old Hollywood/New Hollywood: Ritual, Art, and History, UMI Research Press, Ann Arbor (Michigan, USA) 1983. • Sitarski Piotr (red.), Kino Europy, Rabid, Kraków 2001. • Syska Rafał, Filmowy neomodernizm, Wydawnictwo EKRANy, Kraków 2014. • Syska Rafał, „Smart cinema”. Mądre kino z „indie” świata, „Kwartalnik Filmowy” 2016, nr 93—94, s. 130—139. • Szczekała Barbara, Eksperymenty i kompromisy: „mind-game films” we współczesnym kinie amerykańskim, „Kwartalnik Filmowy” 2016, nr 93—94, s. 140—153. • Vogler Christopher, Podróż autora: Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, przeł. Karolina Kosińska, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010. • Williams Alan (ed.), Film and Nationalism, Rutgers University Press, Piscataway (New Jersey) 2002. • wybrane artykuły z „Kwartalnika Filmowego”, „EKRANów” i „Panoptikum”. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA student/ka • ma poszerzoną wiedzę na temat współczesnego kina światowego • zna terminologię dotyczącą sposobów analizy i problematyzowania tekstów, nurtów i trendów współczesnego kina światowego • zna kontekst społeczno-kulturowy i historyczny wybranych zjawisk i nurtów współczesnego kina światowego UMIEJĘTNOŚCI student/ka • Potrafi rozpoznać i opisać wybrane trendy we współczesnym kinie światowym • Potrafi wskazać i zanalizować teksty filmowe w kontekście trendów we współczesnym kinie światowym • Posiada umiejętność kontekstualizowania współczesnych tekstów filmowych oraz nurtów i zjawisk we współczesnym kinie światowym KOMPETENCJE SPOŁECZNE student/ka • Rozumie edukacyjny wymiar refleksyjnego uczestnictwa w kulturze filmowej • Rozumie znaczenie kina w pejzażu kultury współczesnej • Czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) OCENA Z ZAJĘĆ Zajęcia kończą się zaliczeniem z oceną. Na ocenę składać się będą: /1/ obecność, /2/ aktywność podczas zajęć, /3/ ustne zaliczenie zajęć USTNE ZALICZENIE ZAJĘĆ Z omawianych podczas zajęć tematów każdy/a ze studentów/ek wybierze sobie trzy i zgłosi się na zaliczenie ustne. Wybiorę dwa tematy i poproszę o omówienie (wypowiedź na maksymalnie 20 minut). Tematy w formie zagadnień znane są wcześniej. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU WYK-KON
W TH FR |
Type of class: |
Participatory lecture, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Elżbieta Durys | |
Group instructors: | Elżbieta Durys | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Participatory lecture - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU WYK-KON
W TH FR |
Type of class: |
Participatory lecture, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Elżbieta Durys | |
Group instructors: | Elżbieta Durys | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Participatory lecture - Grading |
Copyright by University of Warsaw.