University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Adolescence as transition from childhood to adulthood

General data

Course ID: 2500-PL-PS-FO5-05
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Adolescence as transition from childhood to adulthood
Name in Polish: Adolescencja jako przejście od dzieciństwa do dorosłości
Organizational unit: Faculty of Psychology
Course groups: (in Polish) Fakultety ogólnoakademickie
(in Polish) Psychologia Wychowacza i Rozwoju
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Main fields of studies for MISMaP:

psychology

Type of course:

optional courses

Prerequisites (description):

Knowledge of development during the period of adolescence is an important part of psychological knowledge, which should be basic to all psychology graduates.



Mode:

Classroom

Short description:

Adolescence is the important long period in human life. This is the transition from childhood to adulthood, which brings both chances and threats (including intra- and interpersonal conflicts). The main aim of this course is to broaden your knowledge of normative adolescence.

Learning outcomes:

The student should:

- describe development during adolescence

- compare different concepts of youth development

- compare adolescence with childhood and adulthood

- indicate development and development-specific processes

- be able to carry out a critical analysis of the development process in adolescence

- make a comparative analysis of developmental changes in girls and boys and in relation to earlier developmental phases

Practical placement: (in Polish)

nie są wymagane

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Grażyna Katra
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Bibliography:

Bakiera L. (2009). Czy dorastanie musi być trudne? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Bardziejewska M. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków? [w:] A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 345 – 378). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. (rozdz. 12. - Rozwój społeczny i rozwój osobowości w okresie dorastania, s. 362-400)

Katra, G. (2003). Dorastanie jako okres wielkich transformacji. W: A. Jurkowski /red./. Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Katra G. (2010). Psycholog szkolny wobec wyzwań dorastania, [w:] G. Katra G., E. Sokołowska (red). Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole (s. 74-92). Warszawa: WoltersKluwer Polska.

Obuchowska I. (2000). Adolescencja, [w:]. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, /red./, Psychologia rozwoju człowieka(163-201). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.

Oleszkowicz A., Senejko A.(2011). Dorastanie, W: J. Trempała (red.) Rozwój psychiczny człowieka, s.258-285. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Oleszkowicz A., Senejko A.(2013). Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Turner, J. S., Helms, D. B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP. /Rozdz. o dorastaniu/

Ziółkowska B. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? [w:] A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 379 – 391). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)