Adolescence as transition from childhood to adulthood
General data
Course ID: | 2500-PL-PS-FO5-05 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Adolescence as transition from childhood to adulthood |
Name in Polish: | Adolescencja jako przejście od dzieciństwa do dorosłości |
Organizational unit: | Faculty of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Fakultety ogólnoakademickie (in Polish) Psychologia Wychowacza i Rozwoju |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | (unknown) |
Main fields of studies for MISMaP: | psychology |
Type of course: | optional courses |
Prerequisites (description): | Knowledge of development during the period of adolescence is an important part of psychological knowledge, which should be basic to all psychology graduates. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
Adolescence is the important long period in human life. This is the transition from childhood to adulthood, which brings both chances and threats (including intra- and interpersonal conflicts). The main aim of this course is to broaden your knowledge of normative adolescence. |
Learning outcomes: |
The student should: - describe development during adolescence - compare different concepts of youth development - compare adolescence with childhood and adulthood - indicate development and development-specific processes - be able to carry out a critical analysis of the development process in adolescence - make a comparative analysis of developmental changes in girls and boys and in relation to earlier developmental phases |
Practical placement: |
(in Polish) nie są wymagane |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Grażyna Katra | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
|
Bibliography: |
Bakiera L. (2009). Czy dorastanie musi być trudne? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Bardziejewska M. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków? [w:] A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 345 – 378). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. (rozdz. 12. - Rozwój społeczny i rozwój osobowości w okresie dorastania, s. 362-400) Katra, G. (2003). Dorastanie jako okres wielkich transformacji. W: A. Jurkowski /red./. Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. Katra G. (2010). Psycholog szkolny wobec wyzwań dorastania, [w:] G. Katra G., E. Sokołowska (red). Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole (s. 74-92). Warszawa: WoltersKluwer Polska. Obuchowska I. (2000). Adolescencja, [w:]. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, /red./, Psychologia rozwoju człowieka(163-201). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. Oleszkowicz A., Senejko A.(2011). Dorastanie, W: J. Trempała (red.) Rozwój psychiczny człowieka, s.258-285. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Oleszkowicz A., Senejko A.(2013). Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Turner, J. S., Helms, D. B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP. /Rozdz. o dorastaniu/ Ziółkowska B. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? [w:] A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 379 – 391). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Copyright by University of Warsaw.